Τετάρτη 17 Γενάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
«Πολιτιστική» σύμπραξη με το κεφάλαιο

«Συμπύκνωση» των μεθόδων για πλήρη μετατροπή της πολιτιστικής κληρονομιάς και δημιουργίας σε εμπόρευμα, αποτέλεσε το χτεσινό «στρογγυλό τραπέζι» που διοργάνωσε το ΥΠΠΟ, με θέμα τα «οικονομικά του πολιτισμού».

Η σύνθεση του «τραπεζιού», με προεδρεύοντα τον υπουργό Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκη και παρόντος του γγ του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλου, ήταν χαρακτηριστική: Ο πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας, εκπρόσωπος της Τράπεζας της Ελλάδος, ο Οδυσσέας Κυριακόπουλος, πρόεδρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, πρώην πρόεδρος του ΣΕΒ (με τη δεύτερη ιδιότητα να «υπερτερεί»), εκπρόσωπος του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, εκπρόσωπος του ιδρύματος «ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ», ο Γ. Δουκίδης, καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η Ελένη Λούρη - Δενδρινού, διευθύντρια Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού, εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομίας, ο πρόεδρος της «ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε.». Οι μόνοι εκπρόσωποι φορέων του ΥΠΠΟ ήταν ο Κ. Ρερρές, πρόεδρος Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και ο Μ. Σιώψης, πρόεδρος Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού (ΟΠΕΠ).

Ο αποκλεισμός της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και των συλλογικών πολιτιστικών και καλλιτεχνικών φορέων ήταν «ηχηρός», αφού η κυβέρνηση περνά απροσχημάτιστα στην άμεση εφαρμογή της «στρατηγικής της Λισαβόνας» στον πολιτισμό και μόνο με εκπροσώπους του κεφαλαίου «συνδιαλέγεται».

Η λογική είναι ότι το κράτος πληρώνει τις υποδομές, το κεφάλαιο κερδοσκοπεί από αυτές, και μέσω «επενδύσεων», με μακροχρόνια οφέλη γι' αυτό. Για παράδειγμα, ο Γ. Δουκίδης είπε ότι το κράτος πρέπει να παίξει κύριο ρόλο στη χρηματοδότηση της ψηφιοποίησης τομέων του πολιτισμού, ενώ ο «ιδιωτικός τομέας» μπορεί να έχει «ουσιαστικό ρόλο» στην προσφορά των εν λόγω υπηρεσιών. Ο Οδ. Κυριακόπουλος, αφού «έπλεξε το εγκώμιο» στο νόμο για την «πολιτιστική χορηγία», είπε ότι οι μεγαλύτερες όπερες της Ευρώπης επιδοτούνται κατά 70% από το κράτος, ενώ η χρηματοδότηση της ΕΛΣ υπολείπεται του αντίστοιχου ευρωπαϊκού μέσου όρου. Η λύση, όμως, δεν είναι η αύξηση της χρηματοδότησης, αλλά... οι διαφημίσεις. Πρότεινε δε η «ακαδημία τεχνών» να γίνει ως «σύμπραξη» δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Ο Χρ. Χατζηεμμανουήλ («Ολυμπιακά Ακίνητα»), στο όνομα της μη «κατ' ανάγκην» αποδοχής από το κοινό του «πειραματισμού» στη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, πρότεινε ουσιαστικά να περάσει εντελώς στο κεφάλαιο. Ο Κ. Μουσουρούλης προχώρησε πιο πέρα και από τις ΣΔΙΤ. Πρότεινε τη δημιουργία «ταμείου ανακυκλώμενων πιστώσεων» όπου θα συμμετέχουν κατά 50% το δημόσιο και κατά 50% οι τράπεζες... μέσω χορήγησης χαμηλότοκων δανείων. Ουσιαστικά το δημόσιο θα λειτουργεί ως εγγυητής... τραπεζικών «πολιτιστικών» προϊόντων!

Το «κερασάκι» ήταν η πρόταση του προέδρου του ΟΠΕΠ, ο οποίος θέλει να φτιάξει ηλεκτρονικό παιχνίδι με τον... Πελοποννησιακό πόλεμο, επειδή αντίστοιχο παιχνίδι με τον «Αρχοντα των δαχτυλιδιών» αποφέρει στον κατασκευαστή δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως!

Ο Γ. Βουλγαράκης, σε έναν πολιτικό «ελιγμό», είπε ότι στον πολιτισμό «δεν ισχύουν οι παραδοσιακές αρχές της οικονομίας, γιατί το κόστος δεν ανταποκρίνεται στο όφελος». Βέβαια, η πολιτική που εφαρμόζει «εισηγείται» ανοιχτά την «οικονομία της αγοράς» στον πολιτισμό.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ