Κυριακή 14 Γενάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Αποκάλυψη ρόλων και προθέσεων

Η συζήτηση στη Βουλή για την αναθεώρηση του άρθρου 16

Εξω από τη Βουλή όλη τη μέρα χιλιάδες διαδηλωτές εξέφρασαν αγωνιστικά την αντίθεσή τους στην προωθούμενη αναθεώρηση, που όχι μόνο ανοίγει το δρόμο στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων αλλά και στη συνολική ιδιωτικοποίηση της δημόσιας Παιδείας. Ραντεβού στους δρόμους του αγώνα, την ερχόμενη Τετάρτη
Εξω από τη Βουλή όλη τη μέρα χιλιάδες διαδηλωτές εξέφρασαν αγωνιστικά την αντίθεσή τους στην προωθούμενη αναθεώρηση, που όχι μόνο ανοίγει το δρόμο στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων αλλά και στη συνολική ιδιωτικοποίηση της δημόσιας Παιδείας. Ραντεβού στους δρόμους του αγώνα, την ερχόμενη Τετάρτη
Η από κοινού εργολαβία της ΝΔ με το ΠΑΣΟΚ στην κατεδάφιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εκφράστηκε σε όλο της το μεγαλείο στην ολοήμερη συζήτηση που έγινε στη Βουλή την περασμένη Πέμπτη για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Εξω από τη Βουλή όλη τη μέρα χιλιάδες διαδηλωτές εξέφραζαν αγωνιστικά την αντίθεσή τους στην προωθούμενη αναθεώρηση, που όχι μόνο ανοίγει το δρόμο στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, αλλά και στη συνολική ιδιωτικοποίηση της δημόσιας Παιδείας, και μέσα στη Βουλή οι εκπρόσωποι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ με θαυμαστή σύμπνοια επιχειρηματολογούσαν κατά του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ με τις παρεμβάσεις τους αποκάλυψαν και αυτή τη δικομματική συμπαιγνία και όχι μόνο διαφώνησαν με την αναθεώρηση του άρθρου 16 αλλά τονίζοντας ότι πρόκειται για την κορυφή του παγόβουνου κατάγγειλαν την προώθηση συνολικά των αντιδραστικών αλλαγών από την κυβέρνηση.

Από την άλλη οι βουλευτές τόσο της ΝΔ όσο και του ΠΑΣΟΚ επιδόθηκαν σε υποκριτικές και ανέξοδες κορόνες για την ανάγκη αναβάθμισης της δημόσιας Παιδείας, αλλά με αγαστή συνεργασία και ταυτόσημη επιχειρηματολογία επιτέθηκαν στο δημόσιο πανεπιστήμιο.

Δημαγωγία και αποπροσανατολισμός

Ο εισηγητής της ΝΔ, Π. Παναγιωτόπουλος, παρέβλεψε τις ευθύνες όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων, οι οποίες υποβάθμισαν συνειδητά τη δημόσια εκπαίδευση, και ισχυρίστηκε προκλητικά ότι «το κρατικό μονοπώλιο οδήγησε σε δραματική υποβάθμιση το δημόσιο ελληνικό πανεπιστήμιο». Ηταν δε τέτοιος ο οίστρος του που έφτασε στο σημείο να πει ότι «το ασφυκτικό πλαίσιο του κρατικού μονοπωλίου, μέσα στο οποίο λειτουργεί το σημερινό δημόσιο πανεπιστήμιο στην Ελλάδα, ουσιαστικά έχει οδηγήσει σε μια ντε φάκτο ιδιωτικοποίηση του ελληνικού πανεπιστημίου από κλειστές συντεχνίες που στηρίζονται από επίσης περίκλειστες κομματικές γραφειοκρατίες».

Σε πείσμα κάθε έννοιας λογικής ο Π. Παναγιωτόπουλος ισχυρίστηκε ότι η αναθεώρηση του άρθρου 16 «δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση εμπορευματοποίηση της Παιδείας». Αξιοποιώντας δε τη συναίνεση που δίνει στην κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ είπε ότι πρέπει να προωθηθούν άμεσα οι αντιδραστικές αλλαγές του υπό κατάθεση νόμου-πλαίσιο της υπουργού Παιδείας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι αφού κυβέρνηση και ΠΑΣΟΚ συμφωνούν στην αναθεώρηση του άρθρου 16 τότε κάλλιστα μπορούν να συμφωνήσουν και στις αντιδραστικές αλλαγές του νόμου-πλαίσιο. Ο εισηγητής της ΝΔ θέλησε να θολώσει τα νερά των πραγματικών προθέσεων της κυβέρνησης και είπε ότι μετά την αναθεώρηση θα ιδρυθούν «αποκλειστικά και μόνο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ιδρύματα από ιδιώτες που θα είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου υπό τον αυστηρό έλεγχο και την εποπτεία του κράτους».

Καθόλου δεν υστέρησαν στην επίθεση κατά των δημόσιων πανεπιστημίων οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Ο εισηγητής του, Μ. Χρυσοχοΐδης, είπε ότι η συναίνεση είναι αναγκαία αφού πρέπει «διαρκώς να αναζητούμε κοινούς τόπους των πολιτικών μας αντιλήψεων». Ομολόγησε ότι «πολλά από τα επιχειρήματα του ΠΑΣΟΚ μεταμφιέστηκαν πλέον σε κυβερνητικές προτάσεις», αλλά σε έναν τέλειο παραλογισμό είπε: «Οι κυβερνητικές επιλογές βρίσκονται σε απόλυτη αντίθεση με την πολιτική που εμείς ως ΠΑΣΟΚ εισηγούμαστε»! Τη στιγμή που και με την ψήφο του ΠΑΣΟΚ ιδιωτικοποιείται και η ανώτατη εκπαίδευση ο Μ. Χρυσοχοΐδης ισχυρίστηκε ότι το κόμμα του «δεν αντιλαμβάνεται την ανώτατη εκπαίδευση ως πεδίο επιχειρηματικής δράσης αφού για εμάς η Παιδεία είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό». Η κατοχύρωση στο Σύνταγμα της δημόσιας και δωρεάν Παιδείας είναι, κατά τον εισηγητή του ΠΑΣΟΚ, προσκόλληση «στην παρωχημένη αντίληψη των απαγορεύσεων και του συγκεντρωτικού κρατισμού», καθώς «το άρθρο 16 δεν προστατεύει τη δημόσια Παιδεία»!

Αποκαλυπτικός ως προς τις πραγματικές προθέσεις του ΠΑΣΟΚ για την ουσιαστική πριμοδότηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων ήταν ο εισηγητής του. Είπε ότι το κόμμα του θα προτείνει τη δημιουργία ενός «ενιαίου εθνικού συστήματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», στο οποίο θα συμμετέχουν και οι «μη κρατικοί φορείς». Μια τέτοια πρόβλεψη ανοίγει διάπλατα την πόρτα όχι μόνο για την παράλληλη, ισότιμη λειτουργία ιδιωτικών και κρατικών πανεπιστημίων, αλλά σε επόμενο στάδιο ακόμα και την κρατική επιχορήγηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων αφού αυτά θα λειτουργούν στα πλαίσια του «εθνικού συστήματος».

Το ίδιο προκλητική ήταν και η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μ. Δαμανάκη, η οποία χαρακτήρισε «αναχρονιστικό» το άρθρο 16 αφού «δεσμεύει τα πανεπιστήμια να λειτουργούν ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις σημερινές ανάγκες». Με λίγα λόγια, πρότεινε την πλήρη ιδιωτικοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων και τη μετατροπή τους σε ιδρύματα που θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Αγώνας διαρκείας για δημόσια και δωρεάν Παιδεία

Την υπεράσπιση της δημόσιας και δωρεάν Παιδείας και την κατηγορηματική αντίθεση στην αναθεώρηση του άρθρου 16 εξέφρασαν οι βουλευτές του ΚΚΕ που πήραν μέρος στη συζήτηση.

Ο Αντ. Σκυλλάκος χαρακτήρισε κορυφή του παγόβουνου την αναθεώρηση του άρθρου 16 και υπογράμμισε ότι δεν αφορά μόνο στην ανώτατη εκπαίδευση αλλά σε όλη την Παιδεία αλλά και στην οικονομία. Τόνισε ότι η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ ταυτίζονται στις αντιεκπαιδευτικές τους επιδιώξεις αφού στόχο έχουν την υποταγή της Παιδείας στους κανόνες της αγοράς. Και τα δύο κόμματα, είπε, θεωρούν ότι η εκπαίδευση δεν είναι κοινωνικό αγαθό αλλά εμπόρευμα, όπως έχει αποφασιστεί σε διάφορα όργανα της ΕΕ και σε διάφορες συνόδους, όπως της Λισαβόνας και της Μπολόνια. Με βάση αυτές, τόνισε, επιδιώκεται η παραγωγή φθηνού εργατικού δυναμικού και έτσι όσοι τελειώνουν τα πανεπιστήμια δε θα είναι πραγματικοί επιστήμονες με πλήρη γνώση του αντικειμένου αλλά θα οδεύουν ολοένα και περισσότερο προς την κατάρτιση.

Το άρθρο 16, είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ, αποτελεί εμπόδιο στο να προχωρήσουν με τους ρυθμούς που θέλουν τα δύο κόμματα οι αντιδραστικές αλλαγές στην Παιδεία και γι' αυτό συμφωνούν να βγάλουν από τη μέση αυτό το εμπόδιο. Μάλιστα, τόνισε, η ταύτισή τους είναι πλήρης αφού χρησιμοποιούν για να δικαιολογήσουν την αναθεώρηση του άρθρου 16 όχι μόνο τα ίδια επιχειρήματα αλλά ακόμα και τις ίδιες λέξεις.

Δίνοντας το στίγμα των θέσεων του Κόμματος είπε χαρακτηριστικά: «ΟΧΙ στην αναθεώρηση του άρθρου 16. Συνέχιση του αγώνα για μια σειρά ζητημάτων της Παιδείας - αφού δεν τελειώνει η υπόθεση με το άρθρο 16 - στην κατεύθυνση της ενιαίας δημόσιας και δωρεάν Παιδείας. Η Παιδεία να είναι αποκλειστικά στο κράτος και να μην επιτρέπεται καμία επιχειρηματική δραστηριότητα ούτε στα πανεπιστήμια ούτε σε όλα τα άλλα επίπεδα της εκπαίδευσης».

Στη δική του παρέμβαση ο βουλευτής του ΚΚΕ Α. Τζέκης ξεκαθάρισε ότι «εμείς δεν υπερασπιζόμαστε το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα», αλλά, αντίθετα, ζητάμε την αναβάθμιση της Παιδείας ως κοινωνικού αγαθού. Στην κατεύθυνση αυτή, είπε, έχουμε προοδευτικές προτάσεις για φιλολαϊκές μεταρρυθμίσεις που έρχονται σε σύγκρουση με τις πολιτικές της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Ο βουλευτής επανέλαβε τη στήριξη του ΚΚΕ στους αγώνες για την αποτροπή της αναθεώρησης του άρθρου 16 και τόνισε ότι η έλλειψη υποδομών στην ανώτατη εκπαίδευση και το ζήτημα της χρηματοδότησής της είναι θέματα βαθιά πολιτικά. Ο Α. Τζέκης σχολίασε και τα όσα ανακινήθηκαν τελευταία για το πανεπιστημιακό άσυλο, τονίζοντας ότι αυτό δεν χαρίστηκε από κανέναν αλλά ήταν αποτέλεσμα σκληρών αγώνων. Για δε τους κουκουλοφόρους σημείωσε ότι είναι δημιούργημα των μηχανισμών που θέλουν να καταργήσουν το άσυλο και να χτυπήσουν τα δημόσια πανεπιστήμια.


Γιάννης ΦΩΤΟΥΛΑΣ


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org