Σάββατο 26 Ιούνη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Συνταξιδεύοντας" με τον Καραγκιόζη

Το αποτέλεσμα μιας πρωτοποριακής σχολικής εργασίας με πρωταγωνιστές δεκάχρονα παιδιά, τους μαθητές της Δ Τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αμαρουσίου,και τον δάσκαλό τους Χρίστο Πατσάλη,που πραγματοποιήθηκε την περσινή σχολική περίοδο, "γευτήκαμε" μέσα από τις σελίδες της έκδοσης "Θέατρο Σκιών και Κουκλοθέατρο στο σχολείο".Μια ομαδική εργασία, που έδωσε την ευκαιρία στους μικρούς μαθητές ν' ανακαλύψουν πτυχές της λαϊκής μας παράδοσης, να εκφραστούν, να διευρύνουν τη φαντασία τους και να γνωρίσουν τους καρπούς της δημιουργικής τους διάθεσης. Με τη βοήθεια του εμψυχωτή δασκάλου τους απέδειξαν ότι το σχολείο μπορεί να είναι μια αληθινή κυψέλη δημιουργίας, ένας τόπος ουσιαστικής γνώσης και έρευνας. Μια επίσκεψη της τάξης στο Μουσείο του Γιάννη Τσαρούχη ήταν το ερέθισμα για τους μικρούς μαθητές να ξεκινήσουν ένα σε βάθος "ταξίδι" σε αυτό το γοητευτικό κόσμο της λαϊκής δημιουργίας. "Ταξίδεψαν" στο χώρο και το χρόνο, για να γνωρίσουν την ιστορία του Θεάτρου Σκιών στις διάφορες χώρες, γνώρισαν τις δημιουργίες Ελλήνων καραγκιοζοπαιχτών, τραγούδησαν και χόρεψαν στους ήχους του Καραγκιόζη, έκαναν παιχνίδια με τις σκιές και επιδόθηκαν στην κατασκευή δικών τους φιγούρων, κατέθεσαν τις ποιητικές τους εμπνεύσεις, αφιερώνοντάς τες στον αγαπημένο ήρωα του μπερντέ, έγραψαν το δικό τους σενάριο... Και ήταν όλοι συμμέτοχοι αυτού του δημιουργικού προγράμματος, που ως βασικό του σκοπό είχε να φέρει τα παιδιά σε επαφή με τα δύο είδη μικροθεάτρου (Θέατρο Σκιών και Κουκλοθέατρο) και κατ' επέκταση με πτυχές του λαϊκού πολιτισμού, ελληνικού και ξένου.

"Στα πλαίσια του ρόλου μου ως εμψυχωτή", αναφέρει ο Χρ. Πατσάλης, "φρόντιζα να δημιουργώ ευκαιρίες για συλλογική και ατομική έκφραση των μαθητών μου, ώστε να αποκαλύπτουν αυτοί καινούριες πτυχές του εαυτού τους και να εντείνουν το βαθμό της μεταξύ αλληλεπίδρασης. Οι ομάδες εργασίας διαμορφώθηκαν σε πρώτη φάση, αφού λήφθηκαν υπ' όψιν τα αποτελέσματα της διενέργειας κοινωνιογράμματος. Αργότερα, όμως, για διάφορους λόγους, αυτές ανασυγκροτήθηκαν με άλλα κριτήρια. Κατέβαλα κάθε φορά προσπάθεια να δημιουργώ ερεθίσματα πολλαπλών επιλογών δραστηριοποίησης, ώστε να πετυχαίνεται η συμμετοχή όλων των μελών της ομάδας - τάξης.

Εξασφάλιζα τις βιβλιογραφικές πηγές στους μαθητές, που αναλάμβαναν τη συγγραφή συνθετικών δημιουργικών εργασιών, και εκπονούσαμε μαζί ένα σχέδιο εργασίας, τη βάση δηλαδή πάνω στην οποία αναπτυσσόταν το κάθε θέμα. Κάθε εργασία που τελείωνε, παρουσιαζόταν στην τάξη ή στο χώρο της επίσκεψης (σε σκηνές Θεάτρου Σκιών, Σπαθάρειο Μουσείο, εκθέσεις), όταν το θέμα της συνδεόταν με το σκοπό της επίσκεψης. Σε ό,τι αφορά στις δημιουργικές καλλιτεχνικές εργασίες (π. χ. το εικαστικό τους μέρος), παρείχα στα παιδιά τα απαιτούμενα υλικά και τις στοιχειώδεις τεχνικές, δίνοντας έτσι το έναυσμα να εκφραστούν εντελώς ανεπηρέαστα και με δικό τους ξεχωριστό τρόπο, πάνω στο θέμα της έμπνευσής τους. Επιδίωξή μου ήταν γενικώς η οργάνωση εμπειριών και πειραματισμών και όχι η μετάδοση στερεότυπων γνώσεων".


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org