Κυριακή 13 Δεκέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 44
ΔΙΕΘΝΗ
ΗΠΑ
Εργαζόμενοι "στα αζήτητα"

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ (του ανταποκριτή μας Χρ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ).-

Ο αμείλικτος ανταγωνισμός, σε παγκόσμια κλίμακα, ανάμεσα στις διάφορες καπιταλιστικές επιχειρήσεις, έχει εντείνει την εξαγορά των ασθενέστερων από τις ισχυρότερες, με κύριο θύμα το εργαζόμενο προσωπικό τους, αλλά και, γενικότερα, το καταναλωτικό κοινό.

Την 1/12, ανακοινώθηκε ότι η "Exxon", το μεγαλύτερο αμερικανικό μονοπώλιο πετρελαίου, εξαγόρασε τη "Mobil", το δεύτερο κατά σειρά ισχυρότερο μονοπώλιο πετρελαίου, αντί 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ετσι, επιδιώκεται να δημιουργηθεί η μεγαλύτερη εταιρία στον κόσμο, η οποία όπως δηλώθηκε ήδη με τη συγχώνευση αυτή θα μειώσει τα ετήσια έξοδά της κατά 2,8 δισ. δολάρια, κύρια από την απόλυση 9.000 εργατών από τους 123.000 που έχουν έως τώρα σε παγκόσμια κλίμακα, οι δύο αυτές εταιρίες πετρελαίου. Το μέγεθός τους καταδεικνύεται από τον τεράστιο αριθμό πρατηρίων βενζίνης των δύο αυτών μονοπωλίων σε διάφορες χώρες. Το 1997 η "Exxon" διέθετε 33.021 και η "Mobil" 15.480.

Οι δύο αυτές εταιρίες προήλθαν από την "Standard Oil Trust" του Τζον Ροκφέλερ,που το 1911 διασπάστηκε στα δύο αυτά μέρη. Τώρα, το ενιαίο σχήμα θα ονομάζεται "Exxon - Mobil". Το ετήσιο εισόδημά του θα φτάνει στα 204 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας έτσι την "Τζένεραλ Μότορς" σαν το μεγαλύτερο μονοπώλιο στον κόσμο και τη "Royal Dutch/Shell Group" σαν το μεγαλύτερο μονοπώλιο πετρελαίου. Στους οδηγούς αυτοκινήτων, στα πρατήρια βενζίνης, θα εμφανίζεται με τα γνωστά χωριστά ονόματά τους. Η συγχώνευση αυτή ακολούθησε αρκετές άλλες, που είχαν γίνει πρόσφατα, με ανάλογες περικοπές στο εργατικό προσωπικό τους.

Στην πραγματικότητα, η "Exxon" επί μία ολόκληρη δεκαετία περιέκοπτε κάθε χρόνο κατά 4% την εργατική της δύναμη. Παρόμοια περικοπή είχε κάνει και η "Mobil", όταν στα τέλη της δεκαετίας του 1980 μετέφερε την έδρα της από τη Νέα Υόρκη στη Βιρτζίνια. Τώρα, δικαιολογούν την προετοιμαζόμενη συγχώνευσή τους και το πέταγμα των εργατών στο δρόμο, λέγοντας ότι αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό από άλλες διεθνείς εταιρίες πετρελαίου, καθώς και την οικονομική κατάρρευση χωρών της Ασίας, που κατάφερε βαρύ πλήγμα στα συμφέροντά τους.

Ταυτόχρονα, τόσο οι ίδιες, όσο και υποστηρικτές τους, για να κατασιγάσουν την ανησυχία του κοινού, έσπευσαν να "διαβεβαιώσουν" ότι δεν πρόκειται να αυξηθούν οι τιμές της βενζίνης, των πλαστικών και άλλων προϊόντων τους. Η πραγματικότητα, όμως, τους διαψεύδει. Το ίδιο ισχυρίζονταν αρχικά και άλλες εταιρίες που συγχωνεύτηκαν, αλλά σε λίγο ύψωσαν τις τιμές τους. Η συγχώνευση, πάντως, πρέπει να εγκριθεί από τις αρχές, όσο και από τους μετόχους.

Από μονοπωλιακούς κύκλους αναφέρεται ότι, εκτός από αυτές που έγιναν τα τελευταία χρόνια, και άλλες εταιρίες πετρελαίου ετοιμάζονται για συγχώνευση. Μία από αυτές είναι η "Texaco", η τρίτη σε δυναμικότητα αμερικανική εταιρία πετρελαίου, για να ανταγωνιστεί την "Exxon - Mobil". Ηδη, η ηγεσία της ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να μειώσει κατά 600 εκατομμύρια δολάρια τα έξοδά της, απολύοντας 1.000 εργάτες της. Το ετήσιο εισόδημα του μονοπωλίου αυτού ήταν πέρσι 45,2 δισ. δολάρια. Επίσης, δύο άλλες εταιρίες η "Ocean Energy" και η "Seagull Energy" έχουν συμφωνήσει να συγχωνευτούν και να δημιουργήσουν την 10η σε μέγεθος επιχείρηση πετρελαίου στις ΗΠΑ, απολύοντας το 1/3 των 1.200 εργατών τους.

Εξάλλου, η αεροπορική εταιρία "Boeing", που το 1996 εξαγόρασε την "MacDonnell Douglas" έναντι 16 δισ. δολαρίων (η συγχώνευση ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 1997), έκανε την καταπληκτική ανακοίνωση (1/12) ότι θα περικόψει την παραγωγή ορισμένων τύπων αεροσκαφών της και θα μειώσει το εργατικό της προσωπικό κατά 20.000 μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, εκτός από τις 28.000, που είχε αναγγείλει προηγούμενα. Δηλαδή, συνολικά 48.000 εργάτες θα πεταχτούν στο δρόμο ή το 20% του εργατικού προσωπικού της έως το έτος 2000, όταν το εισόδημά της θα έχει φτάσει στα 50 δισ. δολάρια. Ας σημειωθεί ότι το κάθε αεριωθούμενο αεροπλάνο της πωλείται προς 150 εκατομμύρια δολάρια. Παίρνει αυτά τα μέτρα - όπως ανακοίνωσε - για να ανταγωνιστεί την ευρωπαϊκή εταιρία "Airbus Industrie", η οποία είναι ο ισχυρότερος αντίπαλός της στην παραγωγή μεγάλων αεριωθούμενων αεροπλάνων.

Πρέπει να προσθέσουμε ότι τα τελευταία χρόνια συγχωνεύσεις έγιναν και μεταξύ εταιριών άλλων ειδικοτήτων, πάλι με θύματα τους εργαζόμενους. Ως αποτέλεσμα έχουμε την παρακάτω εικόνα, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία: το 70% του πλούτου της χώρας βρίσκεται στα χέρια του 10% των Αμερικανών. Τα κέρδη των μονοπωλίων αυξήθηκαν κατά 145%, ενώ το εργατικό εισόδημα μειώθηκε κατά 9%. Εξι εκατομμύρια Αμερικανοί έχασαν τη δουλιά τους μόνο από τις συγχωνεύσεις αυτού του είδους. Το ποσοστό των εργατών που απασχολούνται εν μέρει (μερική απασχόληση) ανέβηκε κατά 20%. Τα τρόφιμα, η στέγη, οι συγκοινωνίες και άλλα έξοδα αυξήθηκαν.

Ανάλογες συγχωνεύσεις, φυσικά, πραγματοποιούνται και σε άλλες καπιταλιστικές χώρες, με παρόμοιες συνέπειες για τους εργαζόμενους. Η "British Petroleum" ανακοίνωσε, στις αρχές αυτού του μήνα, ότι πρόκειται να εξαγοράσει την "Amoco", έναντι 48,2 δισ. δολαρίων. Η γιγαντιαία γαλλική εταιρία πετρελαίου "Total", που απασχολεί 54.400 εργαζόμενους, θα εξαγοράσει τη βελγική πετροχημική εταιρία "Petrofina" προς 13 δισ. δολάρια. Η "Petrofina" απασχολεί 14.700 εργαζόμενους. Η κοινή αυτή εταιρία θα αποκαλείται τώρα "Total - Fina" και το ετήσιο εισόδημά της θα φτάσει τα 52 δισ. δολάρια. Δύο γαλλικές φαρμακευτικές εταιρίες, η "Sanofi" και η "Synthelabo" συμφώνησαν να συγχωνευτούν, έναντι 10,4 δισ. δολαρίων. Παράλληλα, έπειτα από διαπραγματεύσεις, η γαλλική "Rhone - Poulenc" και η γερμανική "Hoechst" δήλωσαν (1/12) ότι θα συνδυάσουν τις φαρμακευτικές και αγροτικές μονάδες τους σε μία νέα εταιρία σαν ένα πρώτο βήμα προς τη συγχώνευση και πολλά άλλα.

Η εφημερίδα "People's Weekly World" (PWW), όργανο του ΚΚ των ΗΠΑ, σε κύριο άρθρο της, σχετικά με την προτεινόμενη συγχώνευση της "Exxon" και της "Mobil", καλεί την κυβέρνηση Κλίντον να αντιταχθεί στην ενέργεια αυτή και να εθνικοποιήσει τους "Επτά Κλέφτες", όπως αποκαλούνται λόγω των ύπουλων δραστηριοτήτων τους, ενώ τονίζει ότι "η τεράστια συγκέντρωση οικονομικής δύναμης, από αυτό της στρατηγικής σημασίας είδος (πετρέλαιο), αποτελεί μία δυσοίωνη απειλή. Η "Mobil" επεκτείνει επιθετικά την εκμετάλλευση πετρελαίου στην Ινδονησία, στο Καζακστάν και στον Περσικό Κόλπο. Αυτοί οι γίγαντες πετρελαίου ασκούν μία κυριαρχική επιρροή στην αμερικανική εξωτερική πολιτική. Το "Μεγάλο Πετρέλαιο" ορθώνει εμπόδια σε μία περιεκτική ειρήνη στη Μέση Ανατολή. Είναι το στήριγμα των αντιδραστικών φεουδαρχικών σεϊχάτων όπου οι ΗΠΑ κατέφυγαν στον πόλεμο για να τα υπερασπίσουν με τη "Θύελλα της Ερήμου". Το "Μεγάλο Πετρέλαιο" είναι ο σιωπηρός εταίρος των ισραηλινών αντιδραστικών, που μπλοκάρουν την παλαιστινιακή κρατική υπόσταση και έχει υποστηρίξει τη στρατιωτική δικτατορία στη Νιγηρία. Οι γίγαντες αυτοί λαχταρούν τις εθνικοποιημένες περιοχές του πετρελαίου στο Ιράκ και στη Λιβύη και ορέγονται τον πετρελαϊκό πλούτο της Σιβηρίας και της Κασπίας Θάλασσας".

Και καταλήγει το άρθρο του PWW: "Το τεράστιο τάνκερ "Valdez" της "Exxon", που πριν χρόνια κατασκέπασε τα νερά της Αλάσκας με αμέτρητων βαρελιών ακατέργαστο πετρέλαιο, παραμένει σαν ένα τέλειο σύμβολο της ακόρεστης απληστίας του "Μεγάλου Πετρελαίου"".


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ