Τρίτη 8 Δεκέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Μέρες παιδείας

Πέμπτη, 26 Νοέμβρη 1998, γύρω στις 11.30 το πρωί και το κέντρο της Αθήνας, εκεί στα Προπύλαια, πλημμυρίζει. Οχι από τη βροχή που προηγήθηκε, αλλά από τους "χειμάρρους" των μαθητών, που έρχονται απ' όλες τις γειτονιές της Αθήνας. Τα νιάτα της Αθήνας πορεύονται, διαδηλώνοντας την απόφασή τους να αγωνιστούν, κόντρα στη μεσαιωνική βαρβαρότητα που τους προετοιμάζει η "νέα τάξη", κόντρα στην περιθωριοποίηση και στον εξοβελισμό από τη γνώση, κόντρα στη μισοειδίκευση και ψευτοκατάρτιση του υποταγμένου "απασχολήσιμου" ανθρωπάκου. Να αγωνιστούν και να νικήσουν σ' αυτό τον αγώνα για μόρφωση, για ζωή. Συνθήματα γεμάτα πάθος, ζωντάνια, αγωνιστικότητα, ευρηματικότητα και χιούμορ δονούν την ατμόσφαιρα. Χιλιάδες φωτεινά πρόσωπα μετατρέπουν τη μουντή βροχερή μέρα σε εκτυφλωτικά λαμπερή. Και εμείς οι άλλοι, οι καθηγητές, οι γονείς, οι εργαζόμενοι της Αθήνας πορευόμαστε στο πλάι των παιδιών, χτίζοντας στον αγώνα το μέτωπο της παιδείας, αυτό που θα κάνει τα οράματα του σήμερα πραγματικότητα του αύριο.

Η μεγαλειώδης πορεία της 26ης Νοέμβρη ήταν μια κορυφαία στιγμή του μαθητικού κινήματος. Ηταν, όμως, απλά η αρχή. Το μαθητικό κίνημα συνέχισε και τις επόμενες μέρες να φουντώνει, να συντονίζεται, να οργανώνει και να αναπτύσσει την πάλη του. Καταλήψεις εκατοντάδων σχολείων και κυρίως πορείες - αποκλεισμοί δρόμων (αχ, αυτοί οι καταραμένοι αγρότες!), παραπέρα οργάνωση και συντονισμός της πάλης.

***

Αναταραχή στην παιδεία, λοιπόν. Και ταραχή. Πολλή σύγχυση και ταραχή στο υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση, στους βαρόνους των μέσων μαζικής εξαπάτησης, στους κάθε λογής γλείφτες του "εκσυγχρονισμού". Τα παλιόπαιδα τα ατίθασα! Αντί να οργανώνουν κανένα rave party χρονιάρες μέρες που έρχονται, να καλλιεργούν καμιά γλαστρούλα με "εκσυγχρονιστικά" φυτά, για να τη "βρίσκουν", αντί, έστω, να κάνουν καμιά επετειακή χριστουγεννιάτικη και χαβαλεδιάρικη καταληψούλα, αυτά εκεί! Συντονιστικό Αγώνα Μαθητών, διαδήλωση στις 9 Δεκέμβρη με τους απεργούς καθηγητές τους, διαδήλωση στις 15 Δεκέμβρη με τους εργάτες και υπάλληλους και άλλα τέτοια οπισθοδρομικά, παλιομοδίτικα και υποκινούμενα.

Οι "υγιείς δυνάμεις του έθνους" έπρεπε να αντιδράσουν. Και το έκαναν με διάφορους τρόπους και ταχτικές.

1. Τρομοκρατία: Να φωνάξουμε τους εισαγγελείς, να ζητήσουμε δηλώσεις αποκήρυξης των παλιόπαιδων από τους γονείς τους, να τους δημεύσουμε την περιουσία (ζιγκ χάιλ, ζιγκ χάιλ). Η ανάπτυξη και το φούντωμα του κινήματος τους ανάγκασε να συμμαζευτούν (ο νομάρχης Πειραιά αναγκάστηκε να συμμαζέψει έναν τέτοιο βασιλικότερο του βασιλέως "συνάδελφο").

2. Παριστάνουμε τους αδιάφορους. Μην ανησυχείτε, δεν τρέχει τίποτα, φυσιολογικά μικροπροβλήματα, δήλωσε στη Βουλή ο - έτσι κι αλλιώς ακατάλληλος- υφυπουργός Παιδείας, αναγκάζοντας τον Οργανισμό Λαμπράκη να του τραβήξει άγρια τ' αυτί ("ΝΕΑ", 5-12-98, κύριο άρθρο). Καταλαβαίνουν οι άνθρωποι ότι πρέπει να δουν το ζήτημα σοβαρά και να πάρουν μέτρα, γιατί τα πράγματα πάνε να ξεφύγουν από τον έλεγχό τους.

3. Συκοφάντηση και δυσφήμιση. Είναι παραπληροφορημένοι, πίσω τους κρύβονται κομματικές σκοπιμότητες, είναι υποκινούμενοι (ο γράφων, περήφανος για το Κνίτικο παρελθόν του, θα ήταν ευτυχής, αν ήταν φίλοι και μέλη της ΚΝΕ τόσες δεκάδες χιλιάδες μαθητές σ' όλη τη χώρα. Ελπίζει στο μέλλον). Επειδή όμως ο κόσμος δεν τρώει κουτόχορτο, οι θεωρίες περί υποκινούμενων δε φαίνεται να πιάνουν τόπο (παρ' όλο που σε βοήθεια της κυβέρνησης έσπευσαν διάφορες ομαδούλες - κατά παράδοξο τρόπο πολύ αγαπητές στο σύστημα και στα ΜΜΕ του, παρ' όλο που τόσο "επαναστατικά" το αντιπαλεύουν - οι οποίες, κραυγάζοντας εναντίον των καπέλων, προσπαθούν απεγνωσμένα να καπελώσουν τους μαθητές).

4. Καλοπιάσματα: Ο υπουργός Παιδείας π. χ. με όλους τους κινδύνους για την υγεία του αποφάσισε να πίνει καθημερινά πρωινούς καφέδες με τους μαθητές, για να διαλύσει τις συγχύσεις και την παραπληροφόρηση. Μάλλον σταμάτησε στον πρώτο, που, όπως φαίνεται ήταν πολύ πικρός και τον επηρέασε άσχημα σε τέτοιο βαθμό, που το πανελλήνιο άναυδο τον άκουσε να ισχυρίζεται από τηλεοράσεως ότι το ιεροεξεταστικό σύστημα είναι απλώς διαγνωστικό.

5. Παραινέσεις, πατρικές συμβουλές στα παιδιά, "αναγνώριση" κάποιων δίκαιων αιτημάτων τους και "κριτική" σε "αδυναμίες" της "μεταρρύθμισης": Χαρακτηριστικά δημοσιεύματα "συμβουλεύουν" τα παιδιά να μην κάνουν λάθος κινήσεις, κάνοντας διαδηλώσεις και αποκλείοντας δρόμους, αλλά να πάνε να θάψουν το κίνημά τους στους τέσσερις τοίχους του σχολείου, που είναι κατά τον αξιότιμο συμβουλάτορα ο "αδιαμφισβήτητος" χώρος τους. Χαρακτηριστικό και το άρθρο του γνωστού κ. Καρελιά (ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 4 - 12 - 98) που μόνο καλές προθέσεις βλέπει στη "μεταρρύθμιση", ενώ στο μαθητικό κίνημα βλέπει μόνο χαβαλέ, κομματικές σκοπιμότητες και φόβο. (Με την ευκαιρία και εμείς ξέρουμε ποιοι θέλουν την "αξιολόγηση" του είδους που προωθεί η κυβέρνηση. Οι παρατρεχάμενοι, οι κολλητοί, οι σφογγοκωλάριοι. Σαν διαπρεπής δημοσιογράφος δε δικαιούσθε να δηλώνετε άγνοια για την "αξιοκρατία" του συστήματος).

6. Αφού όλα τα προηγούμενα απέτυχαν να χτυπήσουν το αναπτυσσόμενο μαθητικό κίνημα φαίνεται ότι οι προσπάθειες στρέφονται στην υπονόμευση και εκτόνωσή του, με τη μέθοδο της ικανοποίησης κάποιων μερικότερων αιτημάτων, με τη "βελτίωση" κάποιων τομέων της "μεταρρύθμισης", με κάποιες μικροαλλαγές του σχετικού νόμου κλπ. Ενώ οι μαθητές ζητούν την κατάργηση των νόμων 2525 και 2640, ζητούν την αποσύνδεση του Λυκείου από το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, διεκδικούν μόρφωση για όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις, ενιαίο δημόσιο και δωρεάν 12χρονο σχολείο, που να ολοκληρώνει τη μόρφωσή τους, χωρίς την ανάγκη της παραπαιδείας (η οποία γνωρίζει άνθηση χωρίς προηγούμενο με τη"μεταρρύθμιση"), γίνεται συνειδητή προσπάθεια εξαπάτησης και αποπροσανατολισμού τους. Τόνοι μελάνης χύνονται από τους διάφορους κονδυλοφόρους, περισπούδαστες συνεντεύξεις "ειδικών" δημοσιεύονται και γενικά καταβάλλεται συντονισμένη προσπάθεια να αναχθεί το δευτερεύον σε κύριο, π. χ. η περίφημη δεύτερη ευκαιρία. Στο κόλπο προσπαθούν να βάλουν και την πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ, αναγγέλλοντας θριαμβευτικά την ικανοποίηση κάποιων αιτημάτων (ΕΘΝΟΣ, 4-12-98, "4 "ΝΑΙ" στους καθηγητές"). Στόχος τους, η διάσπαση του πανεκπαιδευτικού - παλλαϊκού μετώπου πάλης για την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης. Και αυτή η τακτική τους θα πέσει στο κενό.

***

Οι μαθητές, οι καθηγητές, οι εργαζόμενοι γενικότερα θα δώσουν την απάντηση που αξίζει στην κυβέρνηση, στα αφεντικά της στον ΟΟΣΑ και τις Βρυξέλλες (για τα "μπράβο" των οποίων αισθάνεται πολύ υπερήφανη) τόσο με τη συμμετοχή τους στα συλλαλητήρια στις 9 και 15 Δεκέμβρη, όσο και με το παραπέρα δυνάμωμα, οργάνωση και ανάπτυξη της πάλης τους για μια παιδεία στην υπηρεσία του λαού μας.

Γιάννης ΑΔΑΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Εκπαιδευτικός


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ