Τρίτη 15 Σεπτέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Στα θρανία

Στα μέσα του Σεπτέμβρη και τότε - μη ρωτάτε, παιδιά, πόσα χρόνια πριν - επιστρέφαμε κι εμείς στα θρανία. Με μια πάνινη τσάντα στον ώμο, με λίγα φθαρμένα βιβλία που είχαμε αγοράσει μισοτιμής από παλιότερους μαθητές και με το πηλήκιο στο κεφάλι. Το διαβόητο αυτό καπέλο με την κουκουβάγια και τα κίτρινα σιρίτια ήταν τόσο πλατύ, ώστε το ονομάζαμε ταψί και κανείς μας δεν ήθελε να το φοράει. Οσο κι αν το απεχθανόμαστε όμως, αναγκαζόμαστε να το βάζουμε στο κεφάλι γιατί η σχετική εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας ήταν σαφής: "Μαθητής τις - έλεγε - δύναται να προσέλθει εις το σχολείον έστω και ανυπόδητος αν δε διαθέτει υποδήματα, χωρίς πηλήκιον όμως δε γίνεται δεκτός"!

Τέτοιες μέρες ακριβώς άρχιζε και τότε, παιδιά, η νέα σχολική χρονιά και οδεύαμε στα σχολεία με μπαλωμένα ρούχα, κουρεμένοι με την ψιλή και σχεδόν μελαγχολικοί, γιατί αναλογιζόμαστε ότι μας περίμενε πάλι ο χάρακας, που αποτελούσε, τότε, βασικό μέσον "σωφρονισμού" και "μάθησης". Χαρακτηριστικά θυμάμαι ότι στις τάξεις μας έλειπαν πολλές φορές και οι κιμωλίες, αλλά οι βίτσες αφθονούσαν!

Σκληρά τα σχολεία τότε, αλλά όσοι από εμάς συνεχίζαμε να μαθαίνουμε γράμματα θεωρούμασταν προνομιούχοι. Διότι υπήρχαν αρκετά παιδιά που σταματούσαν τη φοίτηση, πριν καν τελειώσουν το δημοτικό, και έβγαιναν στη βιοπάλη. Χρόνια και χρόνια πέρασαν από εκείνες τις δύσκολες εποχές και ακόμη θυμάμαι μια πάμπτωχη συμμαθήτριά μου που αν και ήταν άριστη δεν τελείωσε το δημοτικό. Το εγκατέλειψε στην τελευταία τάξη για να πάει να δουλέψει στο υφαντουργείο της πόλης μας με πλήρες οκτάωρο και λειψό μεροκάματο. Τότε δεν υπήρχε ίσως ο νόμος που απαγορεύει τώρα - έστω και στα χαρτιά - την εργασία πριν από την ηλικία των δεκατεσσάρων χρόνων. Εκείνα τα χρόνια η εκμετάλλευση των ανηλίκων άρχιζε πιο νωρίς. Και τα παιδιά - σκλάβοι ήταν αρκετά.

Εμάς τους μαθητές, όπως είπα, μας θεωρούσαν τυχερούς και έτσι αισθανόμαστε κι εμείς μερικές φορές και κρυφοκαμαρώναμε. Γιατί πιστεύαμε ότι καθισμένοι στα θρανία θα διευρύνουμε τις γνώσεις μας και θα ανοίξουμε τα μάτια μας. Αργήσαμε πολύ να καταλάβουμε οι καημένοι ότι την εποχή που εμείς μαθαίναμε για τους μοχλούς και τα υπομόχλια, η φυσική είχε φτάσει στη θεωρία των κβάντα και οι επιστήμονες ετοίμαζαν ταξίδια στο Διάστημα.

Αργήσαμε επίσης να καταλάβουμε ότι σκόπιμα στα βιβλία της Ιστορίας μας δεν υπήρχε λέξη για τη δράση του Μακρυγιάννη, για τη δολοφονία του Ανδρούτσου, την καταδίκη του Κολοκοτρώνη, το διχασμό κλπ. Και τέλος αργά καταλάβαμε πως όταν διδασκόμαστε στην "αγωγή του πολίτου" ότι το πολίτευμα της Ελλάδας είναι δημοκρατικό, τα έκτακτα στρατοδικεία έστελναν στο απόσπασμα τους λαϊκούς αγωνιστές και στα ξερονήσια της χώρας υπέφεραν τα πάντα χιλιάδες εξόριστοι.

Δεκαετίες πέρασαν από τότε, παιδιά, που είμαστε στη δική σας ηλικία και πηγαίναμε σχολείο και μέσα σ' αυτό το διάστημα πολλές αλλαγές έγιναν στην παιδεία. Καταργήθηκε το πηλήκιο, η ποδιά, η ψιλή, τα βιβλία διανέμονται δωρεάν πια και η φοίτηση, λέει, στο γυμνάσιο έγινε υποχρεωτική. Οι αλλαγές αυτές όμως μετέβαλαν την επιφάνεια και όχι την ουσία των πραγμάτων. Και το εκπαιδευτικό σύστημα εξακολουθεί να είναι αναχρονιστικό, αγκυλωμένο και υπηρέτης του συστήματος. Ταυτόχρονα η μόρφωση παραμένει προνόμιο των λίγων παρά τις μεγαλοστομίες που ακούγονται για ίσες ευκαιρίες κλπ.

Το πηλήκιο, δηλαδή, καταργήθηκε προ πολλού για τους μαθητές, αλλά όχι και για την παιδεία. Αυτή παραμένει στα παλιά, εξακολουθώντας να φοράει "καπέλο". Και με τις διατυμπανιζόμενες "αλλαγές" του Αρσένη, είναι βέβαιο ότι το "καπέλωμα" γίνεται πολύ μεγαλύτερο.

Τάσος ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ