Τρίτη 16 Ιούνη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Ανασχεδιασμός υπέρ του μετρό

Η κυβέρνηση πρόκειται να καταθέσει νομοσχέδιο στη Βουλή, που θα προβλέπει ότι ο ΟΑΣΑ θα παίξει ρόλο "Μητροπολιτικού Φορέα", αναλαμβάνοντας το γενικό σχεδιασμό των αστικών συγκοινωνιών, όχι, όμως, και τον εκτελεστικό

Οι τρεις γραμμές του υπό κατασκευή μετρό θα αποτελέσουν τη "ραχοκοκαλιά" του νέου συστήματος αστικών συγκοινωνιών, που προωθεί η κυβέρνηση με νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέχρι το τέλος του φθινοπώρου.

Αυτό αποκάλυψε για πρώτη φορά χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Τ. Μαντέλης,μιλώντας σε διήμερο συνέδριο που διοργανώνει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Οπως τόνισε ο υπουργός, με το νομοσχέδιο που θα καταθέσει στη Βουλή, ο ΟΑΣΑ θα παίξει ρόλο "Μητροπολιτικού Φορέα", αναλαμβάνοντας το γενικό σχεδιασμό των αστικών συγκοινωνιών, όχι, όμως, και τον εκτελεστικό. Ξεκαθάρισε, πάντως, ότι θα υπάρξει γενικός ανασχεδιασμός των γραμμών των λεωφορείων και των τρόλεϊ, ώστε να τροφοδοτούνται οι τρεις γραμμές του ιδιωτικού μετρό. Ο Τ. Μαντέλης είπε ότι στο "Μητροπολιτικό Φορέα" θα υπαχθούν οι συγκοινωνιακοί φορείς ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ, Τραμ κλπ., αλλά απέφυγε σκόπιμα να αναφέρει αν η εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου θα ανατεθεί σε ιδιώτες. Κάτι που έκαναν, τόσο ο πρόεδρος της "Αττικό Μετρό ΑΕ" Λ. Κίκηρας, όσο και ο πρόεδρος της διευρυμένης Νομαρχίας Αθήνας - Πειραιά Ε. Κουλουμπής.

Ο πρώτος είπε ότι η "Αττικό Μετρό" θα παραμείνει μόνο ως παραγωγός συγκοινωνιακού έργου, μέχρις ότου οι συνθήκες επιτρέψουν την ιδιωτικοποίηση των σχετικών υπηρεσιών. Αναφερόμενος στο ΔΣ του "Μητροπολιτικού Φορέα", είπε ότι θα πρέπει να απαρτίζεται από ικανά στελέχη της κεντρικής διοίκησης, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και από ιδιώτες. Ο Ε. Κουλουμπής τόνισε ότι ο"Μητροπολιτικός Φορέας" πρέπει να έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες και να είναι οικονομικά αυτοδύναμος, ώστε να μπορεί να σχεδιάζει, να συντονίζει και να "παραχωρεί την εκμετάλλευση των συγκοινωνιακών γραμμών".

Ο υπουργός είπε ότι αναμένει τα συμπεράσματα του συνεδρίου, που λήγει σήμερα και προανήγγειλε ότι μέσα στο φθινόπωρο θα παραληφθούν τα πρώτα 100 λεωφορεία και ότι το νομοσχέδιο θα επιτρέπει τη χρήση υγραερίου, φυσικού αερίου ή άλλων φιλικών στο περιβάλλον καυσίμων για την κίνηση των λεωφορείων.

Ο Γ. Σαρηγιάννης

Ο Γ. Σαρηγιάννης,καθηγητής Πολεοδομίας στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, υπογράμμισε ότι τα συμφέροντα των ισχυρών βιομηχανιών αυτοκινήτων και ελαστικών και των εταιριών πετρελαίου οδήγησαν τις κυβερνήσεις στην εγκατάλειψη των ΜΜΜ σε όφελος του ΙΧ. Επισήμανε ότι η ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣ επί ΝΔ, με τη σύσταση των ΣΕΠ των "νοικοκυραίων", έφερε το συγκοινωνιακό δεκαετίες πίσω και πρόσθεσε ότι έκτοτε εφαρμόζονται μέτρα, που απλά στοχεύουν στην καλύτερη διαχείριση του υφιστάμενου δυναμικού σε προσωπικό και τροχαίο υλικό, αλλά ακολουθείται η ίδια αδιέξοδη συγκοινωνιακή πολιτική πριμοδότησης του ΙΧ. Αναφερόμενος στο μετρό, σημείωσε ότι κατασκευάζεται με προοπτική ιδιωτικοποίησης και στο πλαίσιο αυτό οι διεθνείς ιδιωτικές μεγαλοεταιρίες πιέζουν για κατασκευές όσο το δυνατόν περισσότερες, ενώ τόνισε ότι από μόνο του το μετρό δεν μπορεί να λύσει το μεταφορικό πρόβλημα της Αθήνας, όπως και καμιάς άλλης πόλης, αν δεν είναι ιεραρχημένο και συνδυασμένο με άλλα ΜΜΜ και κυρίως τραμ. Για τη μελέτη επέκτασης του μετρό, που θα ανεβάσει το κόστος του έργου σε 2,5 τρισ. δραχμές, είπε ότι στόχος είναι να αιτιολογηθεί η επέκταση του πολυδάπανου έργου - πακτωλού στις κατασκευαστικές εταιρίες - που θα τις τρέφει για δεκαετίες, χωρίς να επιλύεται το μεταφορικό πρόβλημα της πρωτεύουσας, το οποίο θα λυνόταν με το τραμ (με πολύ λιγότερα από 2,5 τρισ. δραχμές κατασκευάζονται 500 χιλιόμετρα τραμ). Καταλήγοντας, ο Γ. Σαρηγιάννης υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση για την αντιμετώπιση του μεταφορικού - συγκοινωνιακού προβλήματος της πρωτεύουσας, το οποίο απαιτεί το συνδυασμό όλων των μέσων μεταφοράς (μετρό, τραμ, λεωφορεία, τρόλεϊ, προαστιακός σιδηρόδρομος, ΙΧ, κλπ.), αλλά στη βάση της εξυπηρέτησης του μεταφορικού συστήματος και της πόλης και όχι της εξυπηρέτησης των κάθε λογής γνωστών συμφερόντων. Και δεν υπάρχει η πολιτική βούληση, γιατί η επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας θα αποστερούσε ιλιγγιώδη ποσά από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, τις εταιρίες πετρελαίου κλπ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Για το συγκοινωνιακό(2007-05-25 00:00:00.0)
Συνειδητή πολιτική επιλογή το κυκλοφοριακό χάος(2006-09-03 00:00:00.0)
Ολοκληρωμένη πρόταση για το κυκλοφοριακό(1998-09-10 00:00:00.0)
Το ΙΧ βλάπτει(1997-07-01 00:00:00.0)
Ημερίδα του ΕΜΠ για συγκοινωνιακό και τραμ(1995-03-18 00:00:00.0)
"Οπισθεν" ο Δήμος Αθηναίων για το τραμ(1995-01-14 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ