Κυριακή 15 Φλεβάρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Περί θεωρίας και πράξης

Απόσπασμα από τη συζήτηση που είχαμε με το σύμβουλο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, υπεύθυνο για τα εικαστικά Γιώργο Σιγάλα.

- Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, με σκοπό - όπως αναφέρει - την ανύψωση του περιεχομένου της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, αναμορφώνει τα προγράμματα, ετοιμάζει νέο εποπτικό υλικό και βιβλία. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι' αυτά;

- Ετοιμαζόμαστε για ένα πολλαπλό βιβλίο. Τρία τουλάχιστον βιβλία, για το Λύκειο, το Γυμνάσιο και το Δημοτικό (Ε, ΣΤ). Θα βγει το αναλυτικό πρόγραμμα και με βάση αυτό, θα κληθούν ομάδες συγγραφέων, μέσα από προκήρυξη. Θα γραφτούν τρία διαφορετικά βιβλία. Δε θα είναι ένας τυφλοσούρτης, όπως ξέραμε. Είναι ντοσιέ, που περιλαμβάνουν βιβλίο μαθητού, βιβλίο καθηγητού, και πολύπλευρο εποπτικό υλικό (σλάιτς, αφίσες, cd rom, βίντεο και κασέτες). Η προσπάθεια αυτή, θέλει δημιουργικό το μαθητή και δημιουργικό τον καθηγητή. Και εκεί είναι ένα πρόβλημα. Δεν είναι εύκολο για καθηγητές που έχουν μάθει να δουλεύουν με ένα συγκεκριμένο τρόπο, να τους βάλεις σε έναν πολύ πιο ανοιχτό τρόπο. Αν κατορθώσουμε να φτιάξουμε εργαστήρια μέσα στα σχολεία και να επιμορφωθούν σωστά οι καθηγητές των καλλιτεχνικών μαθημάτων, μαζί μ' αυτό το υλικό, νομίζουμε ότι κάνουμε μια μεγάλη αλλαγή.

- Ολα όσα αναφέρατε, σε ποιες ώρες θα εφαρμοστούν, όταν το μάθημα της "αισθητικής αγωγής" έγινε "επιλογής" και θα διδάσκεται στην Α και Β Λυκείου εναλλάξ με μουσική και θεατρολογία;

- Υπάρχει ένα όριο ωρών, 35 ώρες την εβδομάδα. Μέσα σ' αυτές τις 35 ώρες, συνωστίζονται πάρα πολλοί τομείς επιστημονικοί και κυρίως νέοι τομείς. Αυτή τη στιγμή, υπάρχει μια φοβερή τεχνολογική εξέλιξη που δημιουργεί δεκάδες καινούρια επαγγέλματα. Δεκάδες τομείς αναπτύσσονται και θέλουν μια θέση στο σχολικό σύστημα. Η πολιτεία έρχεται να εκτελέσει ένα πολύ δύσκολο έργο. Από εκεί και πέρα έπρεπε να κάνουμε ένα συμβιβασμό όλων των απαιτήσεων. Δεν αποφασίσαμε εμείς τελικά. Ο υπουργός Παιδείας παίρνει την ευθύνη. Εμείς, σαν Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, του κάνουμε διάφορες εισηγήσεις.

- Να μιλήσουμε αναλυτικότερα για την προκήρυξη του διαγωνισμού, για τα νέα βιβλία και τις αναθέσεις, για τα μεταβατικά βιβλία;

- Μέσα από το κοινοτικό πλαίσιο στήριξης θα προκηρυχτούν βιβλία μόλις τελειώσουν τα αναλυτικά προγράμματα. Επειδή όμως, υπάρχει η αναγκαιότητα να λειτουργήσει το Ενιαίο Λύκειο από του χρόνου, γράφουμε τώρα ένα μεταβατικό βιβλίο, ένα ντοσιέ δηλαδή, έχοντας περιορισμό χρόνου. Αυτή τη στιγμή, έχουν γίνει τα αναλυτικά προγράμματα και οι αναθέσεις για τη συγγραφή του μεταβατικού βιβλίου. Το Σεπτέμβρη θα δοθεί στα σχολεία.

- Τα βιβλία θα αναφέρονται και στην πρακτική και στη θεωρία;

- Σαφώς. Η πρακτική στα εικαστικά είναι πολύπλευρη. Πέρα από την παραγωγή μαθητικών έργων, μπορείς να κάνεις προβολές, να ετοιμάσεις εκθέσεις, να πας σε μουσεία, να έρθει το μουσείο μέσα στο σχολείο με διάφορες μεθόδους, να δεις την τέχνη έξω, να έρθει η τέχνη μέσα στο σχολείο. Και μετά πολύπλευρα να συνδυαστεί η τέχνη με τα άλλα μαθήματα του σχολείου, όχι μόνο με τα καλλιτεχνικά, αλλά και με τα υπόλοιπα. Εχουμε θεωρία και πράξη σε δυο επίπεδα: ο μαθητής να είναι και θεατής και δημιουργός στη θεωρία, και θεατής και δημιουργός στην πράξη.

- Δεν είναι λίγο ανεδαφικές οι προτάσεις σας, μπροστά στην υπάρχουσα κατάσταση; Με ποιο αντικείμενο, ποιες ώρες, σε ποια κτιριακά συγκροτήματα, θα εφαρμοστούν όλα αυτά;

-Αυτό δεν εξαρτάται από τα βιβλία και τα προγράμματα. Εμείς, βεβαίως, λαμβάνουμε υπόψη τις συνθήκες, αλλά γράφουμε και βιβλία δυνητικά. Είναι πολλές φορές στο χέρι του συλλόγου, στο χέρι των γονιών, στο χέρι των καθηγητών, να βελτιώσουν κάπως τις συνθήκες. Εμείς προτείνουμε πράγματα, τα οποία μπορούν να γίνουν με τις πραγματικές συνθήκες, ή αν τις βελτιώσουμε λίγο.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ