Κυριακή 23 Ιούλη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟ ΣΤΑ ΛΥΚΕΙΑ
Σκληρή ταξική επιλογή η ταυτότητα της εκπαίδευσης

Μετά το τέλος του εξαντλητικού εξεταστικού μαραθώνιου, που ταλαιπώρησε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, έρχονται να επιβεβαιωθούν στην πράξη τα όσα οι μεγάλοι λαϊκοί αγώνες για την παιδεία και το μαθητικό κίνημα κατονόμασαν ως σκοπούς της μεταρρύθμισης. Αφού τα δύο τελευταία χρόνια, μέσα από τη διαδικασία ταξικής διαλογής που συντελέστηκε στο «ενιαίο» λύκειο με μοχλό τις πανελλαδικές εξετάσεις στη Β' και Γ' τάξη, το λύκειο έχει σε τραγικό βαθμό αποψιλωθεί από μαθητές, τώρα έφτασε η ώρα της επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η εισαγωγή με βάση το απολυτήριο του «ενιαίου» λυκείου και η κατάργηση των ξεχωριστών γενικών εξετάσεων που παρουσιάστηκε ως το «στοίχημα» της μεταρρύθμισης, γίνεται φέτος πρώτη φορά και δεν μπορεί να μη διαπνέεται από την επιλεκτική λογική που διαπνέει όλη τη «μεταρρύθμιση».

Αποδείχτηκε ότι πρόκειται για ένα σύστημα αξιολόγησης και εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με πρωτοφανείς σε ένταση και σκληρότητα εξεταστικές δοκιμασίες, που αποσκοπεί, όπως φάνηκε και στην πράξη, στο δραστικό περιορισμό του αριθμού των νέων που θα συνεχίσουν και θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στο Λύκειο και στο Πανεπιστήμιο.

Παρά τις συνθηματολογικού τύπου διαβεβαιώσεις του υπουργείου Παιδείας ότι όλοι οι απόφοιτοι του «ενιαίου» λυκείου εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο δρόμος προς τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ κάθε άλλο παρά ανοιχτός είναι. Οι όροι και οι προϋποθέσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γίνονται ακόμα πιο δυσμενείς για τα παιδιά της εργατικής τάξης, ενώ ο σκληρά ανταγωνιστικός χαρακτήρας του σχολείου οδήγησε ήδη στη γιγάντωση της παραπαιδείας. Παράλληλα, όπως εκπαιδευτικοί και γονείς προβλέπουν, η αύξηση του αριθμού των εισακτέων θα αποδειχτεί χωρίς αντίκρισμα, καθώς λίγοι θα φτάνουν μέχρι την πόρτα των ΑΕΙ. Ηδη, φέτος ο αριθμός των μαθητών που πήραν μέρος στις εξετάσεις του ενιαίου λυκείου, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας ήταν 73.765 και οι θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι συνολικά 85.532, από τις οποίες οι υπόλοιπες διατίθενται για τους αποφοίτους λυκείου που διαγωνίστηκαν με το σύστημα των δεσμών.

Ακόμα όμως και για αυτούς που θα φτάσουν, ο δρόμος δεν είναι ολότελα ανοιχτός, καθώς ουσιαστικά αποκλείεται η ευκαιρία των εισαγόμενων σε ένα τμήμα να βελτιώσουν τη βαθμολογία τους. Κάτι τέτοιο με τα σημερινά δεδομένα θα σημαίνει ότι ρισκάρουν την πολυπόθητη θέση τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Χωρίς δεύτερη ευκαιρία

Μία από τις «καινοτομίες» που εισάγει το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι και η διάταξη που καθιστά απαγορευτικό το να προσπαθήσει ο υποψήφιος να βελτιώσει τη βαθμολογία του κατοχυρώνοντας παράλληλα τη θέση του στη σχολή στην οποία εισάγεται και πρόκειται για μία αρνητική εξέλιξη σε σχέση με το σύστημα που ίσχυε μέχρι σήμερα. Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος, οι απόφοιτοι του λυκείου που δεν είναι ικανοποιημένοι με το γενικό βαθμό του Απολυτηρίου τους, έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν ότι δεν επιθυμούν τη χορήγηση απολυτηρίου και ότι προτίθενται να αποκτήσουν νέο απολυτήριο κατά το επόμενο σχολικό έτος. Στην περίπτωση αυτή, εκδίδεται προσωρινό αποδεικτικό σπουδών το οποίο ισχύει για ένα έτος και αυτό είναι που δίνει τη δυνατότητα συμμετοχής σε νέα διαδικασία επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για την απόκτηση απολυτηρίου οι απόφοιτοι αυτοί έχουν τις επιλογές, είτε να φοιτήσουν εκ νέου στη Γ' Λυκείου και να επαναλάβουν κανονικά όλα τα μαθήματα, είτε να να συμμετάσχουν μόνο στις γραπτές απολυτήριες εξετάσεις όλων των μαθημάτων διατηρώντας τη βαθμολογία των τετραμήνων. Αν δε, οι υποψήφιοι εισαχθούν στη σχολή στην οποία έχουν πετύχει, δεν έχουν το δικαίωμα να δώσουν εξετάσεις για βελτίωση της βαθμολογίας τους και εισαγωγή στη σχολή που επιθυμούν, ενώ αντίστροφα αν δεν εγγραφούν στη σχολή όπου πέτυχαν χάνουν τη θέση τους σε αυτή.

Το μέλλον...

Οι μαθητές που επιδίωξαν και κάποιοι από αυτούς πέτυχαν την εισαγωγή σε κάποια σχολή ή τμήμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με το τέλος των εξετάσεων πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι οι εξετάσεις αυτές είναι η αρχή μόνο της μάχης που έχουν να δώσουν στη ζωή τους, η οποία δεν κρίνεται μόνο από τις επιδόσεις στις εξετάσεις. Παράλληλα, να συνειδητοποιήσουν ότι η μεταρρύθμιση δεν ξεκινά ούτε ολοκληρώνεται με την εισαγωγή των αποφοίτων του «ενιαίου» λυκείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η φιλοσοφία της αφορά πρώτα από όλα τη διαμόρφωση του αυριανού μοντέλου εργαζομένου, σύμφωνα με τις παραγγελίες των πολυεθνικών. Στο σχεδιασμό αυτό εντάσσεται και η τριτοβάθμια εκπαίδευση, η οποία αποτελείται πια από ένα συνονθύλευμα πανεπιστημίων, ΤΕΙ, ΙΕΚ κλπ. που παρέχουν πτυχία και «πτυχία» χωρίς αντίκρισμα. Ειδικά στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, οι υποψήφιοι πιθανόν να εντοπίσουν κάποια από τα νέα τμήματα με τα εξειδικευμένα αντικείμενα, ενώ το υπουργείο Παιδείας προτείνει και τη «διέξοδο» της μισοκατάρτισης των Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής ή το «Ανοιχτό Πανεπιστήμιο».

Απέναντι σε αυτή την πολιτική που στρέφεται ανοιχτά ενάντια στο δικαίωμα του λαού στη μόρφωση, δεν υπάρχει άλλη επιλογή από τη διεκδίκηση της κατάργησης της «μεταρρύθμισης», η οποία χρεώνεται ήδη την εκδίωξη χιλιάδων μαθητών από το λύκειο και τη χειροτέρευση των όρων και προϋποθέσεων πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με τα επεξεργασμένα στοιχεία της ΕΣΥΕ που έδωσε στη δημοσιότητα την Παρασκευή η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, σε σχέση με αυτά που ίσχυαν πριν την αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση, 50.565 μαθητές εγκατέλειψαν τα δημόσια ημερήσια λύκεια. Μιλάμε δηλαδή για μια διαρροή της τάξης του 42,6%, αφού τη χρονιά που μπήκε σε εφαρμογή η μεταρρύθμιση το '97 - '98 ξεκινούσαν 118.550 μαθητές για να φτάσουν να φοιτούν φέτος στη Γ' Λυκείου 67.985.

Η διεκδίκηση λοιπόν ενός άλλου σχολείου, ενιαίου 12χρονου υποχρεωτικού δημόσιου και δωρεάν για όλα τα παιδιά του λαού, είναι και η μόνη ρεαλιστική λύση στα αδιέξοδα που έχει δημιουργήσει το νέο σύστημα και η νέα χρονιά που ξεκινά το Σεπτέμβρη προβλέπεται να είναι πιο θερμή από αυτό το καλοκαίρι.


Μαρίνα ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ