Σάββατο 3 Γενάρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 1998
Νέα επέλαση στα λαϊκά εισοδήματα

Ο,τι δίνει η κυβέρνηση με την εισοδηματική πολιτική (αυξήσεις μισθών - συντάξεων μόλις 2,5%) και την τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας (μόλις 5,5%), το παίρνει πίσω στο πολλαπλάσιο με τις τσουχτερές αυξήσεις φόρων (πάνω από 10%) και τιμολογίων ΔΕΚΟ (ΟΤΕ, κάρτα απεριόριστων διαδρομών κτλ.)

Η επίθεση διαρκείας κατά των λαϊκών εισοδημάτων που έχει ξεκινήσει από το 1990, στο όνομα της συμμετοχής της Ελλάδας στην ΟΝΕ και το κοινό νόμισμα, αναμένεται να συνεχιστεί με ιδιαίτερη σφοδρότητα και το 1998, καθώς και τα επόμενα χρόνια... Το έναυσμα της επίθεσης το έδωσε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με την κατάθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού του 1998, ο οποίος προβλέπει για τα λαϊκά εισοδήματα ονομαστικές αυξήσεις 2,5% και φορολογικά έσοδα αυξημένα κατά 11,2%. Η φορολογική δηλαδή επιβάρυνση αυξάνει με ρυθμό 3,5 φορές μεγαλύτερο από την αντίστοιχη αύξηση των μισθών και των συντάξεων.Και αυτά μόνο στο φορολογικό σκέλος, καθώς έπεται και συνέχεια στην αφαίμαξη των λαϊκών εισοδημάτων, με τις αυξήσεις στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ (που έχει εγκρίνει η κυβέρνηση), τις ανατιμήσεις ειδών και υπηρεσιών (που αποφασίζουν ανεξέλεγκτα - ελέω απελευθερωμένης αγοράς - οι ιδιώτες μεγαλοεπιχειρηματίες) και στους δημοτικούς φόρους και τα δημοτικά τέλη.

Για παράδειγμα:

  • Ο ΟΤΕ έχει ήδη ανακοινώσει αυξήσεις στις αστικές συνδιαλέξεις 13,1% ανά τηλεφωνική μονάδα.Συγκεκριμένα, ο ΟΤΕ χρεώνει από προχτές ακριβότερη κατά 1,5 δραχμή την κάθε μονάδα της τηλεφωνικής συνδιάλεξης, η τιμή της οποίας διαμορφώνεται στις 13 δραχμές, από 11,5 που ήταν μέχρι 31 - 12 - 97. Πιο τσουχτερά όμως θα είναι και τα βασικά μηνιαία τέλη, που αυξάνονται στις 2.050 δραχμές από 1.850 (αύξηση δηλαδή κατά 10.81%). Αντίστοιχα αυξημένο θα είναι και το κόστος των τηλεκαρτών, που θα πωλούνται 1.700 δραχμές από 1.500 (οι 100 μονάδες) και 7.000 από 6.500 (των 500). Ταυτόχρονα, ο ΟΤΕ προβαίνει σε μειώσεις στα τιμολόγια των διεθνών τιμολογίων και σε κάποιες μειώσεις των υπεραστικών, που όμως και με αυτές ο καταναλωτής συνεχίζει να ακριβοπληρώνει και μάλιστα πολύ πάνω από τ' αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Αξίζει να σημειωθεί πως μόνο τα τέσσερα τελευταία χρόνια (1995 - 1998), το κόστος των αστικών συνδιαλέξεων αυξήθηκε κατά 67,69%. Η πολιτική αυτή θ' ακολουθηθεί και τα επόμενα χρόνια, κάτω και από την επίδραση της απελευθέρωσης και θα κάνει το δικαίωμα στην επικοινωνία όλο και πιο δυσπρόσιτο για τα πλατιά λαϊκά στρώματα. Σε αντίθεση με τα τέλη των διεθνών επικοινωνιών που θα γίνονται φθηνότερα, προς όφελος κυρίως των διεθνών επιχειρηματικών συμφερόντων.
  • Πολλοί "γαλαζοπράσινοι" δήμοι, έχοντας εμπεδώσει για τα καλά τα μαθήματα φορομπηχτικής πολιτικής και έχοντας αποδεχτεί το ρόλο του "φοροεισπράκτορα", προχώρησαν και φέτος σε τσουχτερές αυξήσεις των δημοτικών φόρων και "παραδοσιακών" τελών.Αυξήσεις που αν προστεθούν σ' αυτές των προηγούμενων χρόνων, αγγίζουν το ποσοστό του 50% με 60%. Αν σ' αυτές προσθέσουμε την οικονομική επιβάρυνση των δήμων, από τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων που ανήκαν στο κράτος σ' αυτούς χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, αντιλαμβάνεται κανείς πως τα χρήματα που θα κληθούν να πληρώσουν οι δημότες για μια σειρά υπηρεσιών - όπως τροφεία σε παιδικούς σταθμούς - είναι πολύ περισσότερα από τα αναγραφόμενα στους δημοτικούς προϋπολογισμούς.
  • Η διοίκηση του Οργανισμού Αστικών Συγκονωνιών αποφάσισε να αυξήσει την τιμή της κάρτας απεριόριστων διαδρομών από προχτές κατά 1.000 δραχμές ή 20% (από 5.000 σε 6.000 δραχμές,ενώ πρόσφατα (φέτος το καλοκαίρι) αυξήθηκαν και οι τιμές των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες (λεωφορεία, τρόλεϊ, ηλεκτρικός) κατά 40% περίπου (από 75 σε 100 δραχμές).
  • Οι ασφαλιστικές εταιρίες προχωρούν σε αυξήσεις τιμολογίων υπερδιπλάσιες του προβλεπόμενου πληθωρισμού.

Η εικόνα όμως δεν ολοκληρώνεται εδώ. Δυστυχώς δεν είναι δυνατή η οικονομική αποτίμηση της πολιτικής του "λιγότερου κράτους" που ακολουθεί η κυβέρνηση Σημίτη και οι επιπτώσεις που θα έχει στις τσέπες των εργαζομένων, ειδικά στους ευαίσθητους τομείς της παιδείας - υγείας και πρόνοιας, οι οποίοι υπονομεύονται ποικιλοτρόπως και παραδίδονται στις αρπακτικές διαθέσεις της "ιδιωτικής πρωτοβουλίας". Απώλειες εισοδήματος θα πρέπει επίσης να υπολογιστούν και από την πολιτική τραπεζών να μετακυλήσουν τις όποιες απώλειες είχαν από την πρόσφατη νομισματική - χρηματιστηριακή κρίση μέσω της αύξησης των επιτοκίων σε βασικά επιτόκια χορηγήσεων.

Ενα πρόχειρο συμπέρασμα που προκύπτει από την απαρίθμηση αυτή είναι ότι και το 1998 τα εισοδήματα των εργαζομένων θα δεχτούν μία βίαιη συμπίεση, ικανή και αναγκαία συνθήκη για το λάδωμα των μηχανισμών κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου.

Τα φορολογικά μέτρα

Από τις αρχές του 1998, λοιπόν, για εργαζόμενους, συνταξιούχους και τα φτωχομεσαία στρώματα επέρχονται οι ακόλουθες αλλαγές που θα επηρεάσουν την οικονομική τους θέση.

  • Οι ονομαστικές αυξήσεις σε μισθούς του δημοσίου - συντάξεις "ανέρχονται" σε κατά 2,5%, ενώ ο πληθωρισμός αναμένεται να τρέχει στην καλύτερη των περιπτώσεων, με βάση τους κυβερνητικούς υπολογισμούς, με ρυθμό 3,7% και με βάση τις εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών πάνω από 4%.
  • Τιμαριθμοποιείται η φορολογική κλίμακα κατά 5,5% (διατηρείται παγωμένη από το 1992, που σημαίνει ότι κανονικά έπρεπε να αυξηθεί πάνω από 45% για να καλύψει τη διαφορά) και αυξάνει η έκπτωση φόρου κατά 5 χιλιάδες δραχμές για κάθε παιδί. Αυτές είναι όλες και όλες... οι ελαφρύνσεις.

Στο παθητικό τώρα των οικογενειακών προϋπολογισμών έχουμε:

  • Διατηρείται ουσιαστικά ανέπαφο το αντιλαϊκό καθεστώς φορολογίας εισοδήματος μισθωτών - συνταξιούχων, καθώς τα αφορολόγητα όρια παρέμειναν "παγωμένα" από το 1992, η δε τιμαριθμοποίηση κατά 5,5% των κλιμακίων, η οποία καλύπτει μόνο το 1997, είναι κυριολεκτικά εμπαιγμός, αν αναλογιστούμε ότι κατά την περίοδο 1993 - 1996 ο πληθωρισμός αυξήθηκε κατά 50%.
  • Αύξηση των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων μέχρι και 80%. Αυτό θα έχει συνέπεια την υπέρμετρη αύξηση των φόρων στις μεταβιβάσεις των ακινήτων, ενώ θα υπάρξουν και παρεπόμενες συνέπειες στις αγορές και τα ενοίκια των κατοικιών.
  • Αυξάνονται οι φόροι των μικρών εμπορικών - βιοτεχνικών επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών - φορολογούνται με τα "αντικειμενικά" κριτήρια - ίσως και περισσότερο από 20%. Το φορολογικό καθεστώς των "αντικειμενικών" κριτηρίων έχει εξελιχθεί σε βασικό μοχλό "ξεκαθαρίσματος του τοπίου" από την ενοχλητική παρουσία των μικρών οικονομικών μονάδων.
  • Αυξάνονται τα τεκμήρια διαβίωσης για κατόχους ΙΧ και σκαφών αναψυχής, μέχρι και 13%, ενώ τα τέλη κυκλοφορίας για ιδιοκτήτες φορτηγών αυτοκινήτων, μικρών δίτροχων (παπάκια) ιδιοκτήτες τρακτέρ, αυξάνονται μέχρι και 500%.
  • Τα τσιγάρα αυξάνονται κατά 50 δραχμές το πακέτο.
  • Επιβάλλεται μηνιαίο πάγιο τέλος από 500 μέχρι και 2.000 δραχμές στους κατόχους κινητών τηλεφώνων.

Επίσης από τις αρχές του 1998: αυξάνεται η φορολογία των αποδόσεων των κρατικών τίτλων από 7,5% σε 10%, η φορολογία επί του ενεργητικού των Αμοιβαίων Κεφαλαίων από 0,2% σε 0,3%, Επιβάλλεται φόρος στις χρηματιστηριακές συναλλαγές 0,3%, αυξάνεται η προκαταβολή φόρου των επιχειρήσεων από 50% σε 55%, ενώ φορολογούνται τα αποθεματικά των επιχειρήσεων, τα οποία - υποτίθεται - προορίζονταν για επενδύσεις.

Οι νέες παραπάνω ρυθμίσεις για τις μεταβολές στο ισχύον φορολογικό καθεστώς - και πιθανόν κάποιες άλλες που θα αποτελούν ακόμη πιο δυσάρεστες εκπλήξεις για τους εργαζόμενους και τα πλατιά λαϊκά στρώματα - θα θεσμοθετηθούν με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή την ερχόμενη Τετάρτη.

Τα ασφάλιστρα αυτοκινήτων

Αυξήσεις υπερδιπλάσιες του πληθωρισμού εξήγγειλαν επισήμως, για τα τιμολόγια των ασφαλίστρων των οχημάτων, και οι εκπρόσωποι των ασφαλιστικών εταιριών με το "έμπα" του 1998, γράφοντας στα "παλαιά τους υποδήματα" τις εκτιμήσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης ότι "δε συντρέχει λόγος επιβολής αυξήσεων".

Σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις στελεχών της ασφαλιστικής αγοράς, οι αυξήσεις που θα επιβληθούν θα κυμαίνονται γύρω στο 8% - 10%,ανάλογα με την κάθε περιοχή. Βεβαίως, να σημειωθεί ότι ελέω "απελευθέρωσης" των ασφαλίστρων των οχημάτων, οι εταιρίες έχουν βρει πολλούς τρόπους να επιβάλλουν κάθε φορά αυξήσεις εφαρμόζοντας μια σειρά από "κριτήρια" για την κατάρτιση των τιμολογίων τους.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Η φορολεηλασία των μισθωτών σε αριθμούς(1999-12-18 00:00:00.0)
Το φορολογικό «γιουρούσι» με τη γλώσσα των αριθμών(1999-12-09 00:00:00.0)
Νέες καυτές αυξήσεις στα τιμολόγια!(1997-10-22 00:00:00.0)
Στις 13 δραχμές η αστική μονάδα(1997-10-21 00:00:00.0)
Φορο-επιδρομή στους επαγγελματοβιοτέχνες(1997-06-28 00:00:00.0)
Καλημέρα '97, με ανατιμήσεις(1997-01-01 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ