Κυριακή 12 Φλεβάρη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΓΥΜΝΑΣΙΑ
Προσπάθησαν να υποκαταστήσουν τη ζωντανή επαφή

"Υπήρξε μεγάλη αντίδραση από τους καθηγητές στα μέτρα, γιατί κατ' αρχήν δεν είχε ενημερωθεί κανένας για την καθιέρωσή τους", τονίζει στη συνέντευξή του ο Δημήτρης Μπαλωμένος, πρόεδρος της Α ΕΛΜΕ Αθήνας. Και συνεχίζει: "Ακόμα και στην αρχική τους μορφή, πριν αποσυρθούν, ήταν πειραματικά για μία διετία σε όλα τα σχολεία, ενώ τώρα, με την εγκύκλιο που στάλθηκε μετά την αντίδραση των καθηγητών, προβλέπεται ότι "θα εφαρμοστούν πειραματικά, στα πειραματικά σχολεία". Ολο το παραπάνω σκηνικό δείχνει ότι δεν είχε υπάρξει καμία προεργασία, καθώς αυτά ήρθαν ετοιμοπαράδοτα, "πακέτο" από κάποιες χώρες ή από κάποιες από έξω αντιλήψεις. Το λύσανε αυτό το πακέτο και το βάλανε στα σχολεία. Η προχειρότητα φάνηκε από το ότι τα αποσύρανε αμέσως". |εα1|1491- Τι έγινε αυτήν την περίοδο στα γυμνάσια; |εα0|1490

- Στις συσκέψεις που έγιναν με τους σχολικούς συμβούλους, υπήρξε από τους εκπαιδευτικούς καθολική αντίδραση στα μέτρα αυτά. Παρά το ότι η ομοσπονδία δεν είχε αντιδράσει αρχικά, υπήρξε αυτό το ξεσήκωμα από κάτω, που ανάγκασε το υπουργείο να τα αποσύρει.

Η αντίδραση αυτή υπήρξε, γιατί κατ' αρχήν η προβλεπόμενη περιγραφική αξιολόγηση περισσότερο ήταν ένα χαρτί, κάποιο είδος φακελώματος παρά μία παιδαγωγική διαδικασία. Ηταν κάτι κατεβατά ολόκληρα για τον μαθητή, που ξεκινούσαν από τη δράση του μέσα στην τάξη, μέχρι την κρίση του στο μάθημα. Ηθελαν ένα φακέλωμα, που δεν είχε σχέση με την ουσία της παιδαγωγικής πράξης. Ηταν μία γραφειοκρατική δουλιά και κάθε καθηγητής θα είχε μία μεγάλη κατάσταση με αναλυτικούς χαρακτηρισμούς που δεν ωφελούσαν τίποτα.

|εα1|1491 - Τι εξυπηρετούσε όλη αυτή η διαδικασία για την εφαρμογή των μέτρων; |εα0|1490

- Η επίσημη απάντηση ήταν ότι αυτή η κατάσταση θα βοηθούσε τους γονείς. Πέρα από το ότι δε θα έβγαζε κανένας γονιός κανένα συμπέρασμα μέσα από τα "τετραγωνάκια" του δελτίου αυτού, στην ουσία επρόκειτο για μία προσπάθεια να υποκατασταθεί η ζωντανή επαφή - έστω αυτή που υπάρχει - του γονιού με τον εκπαιδευτικό και να αντικατασταθεί με την επικοινωνία μέσω "χαρτιών". Μάλιστα, στο χαρτί αυτό ο γονιός, διαβάζοντάς το, θα είχε περισσότερες απορίες, παρά θα καταλάβαινε πώς πάει το παιδί του.

|εα1|1491 - Ομως υπάρχει από την πλευρά του υπουργείου η άποψη ότι, με τις εργασίες των μαθητών που καθιερώνονταν, οδηγούμασταν σε μία πιο ουσιαστική πρόσβαση στη γνώση.|εα0|1490

- Μα, εργασίες προαιρετικές υπήρχαν και κανένας εκπαιδευτικός δεν απορρίπτει την εργασία σαν μέθοδο ουσιαστικής γνώσης. Αλλά όταν έρχεται το Προεδρικό Διάταγμα και λέει 10 εργασίες κατά τμήμα ή ανά τάξη, αυτό είναι τυχοδιωκτικό, το λες για να το λες, γιατί πρόκειται για ατέλειωτες εργασίες. Στη συνέχεια, μετά την αντίδραση, αυτό έγινε 10 εργασίες ανά καθηγητή, μετά 5 ανά καθηγητή. Δηλαδή, το πρόβλημα είναι να πούμε τόσες εργασίες ανά καθηγητή ή να βρούμε τρόπους να γίνουν ουσιαστικές οι εργασίες; Ομως πού είναι οι βιβλιοθήκες στα σχολεία για να προστρέξουν τα παιδιά για βιβλιογραφία; Πού είναι η υποδομή για να βοηθηθεί και ο εκπαιδευτικός και ο μαθητής;

Κοντολογίς, η όλη μεθόδευση της περιγραφικής αξιολόγησης είναι απαράδεκτη, τόσο από το κείμενο που δόθηκε, όσο και από τους στόχους.

|εα1|1491 - Το κείμενο του "παιδαγωγικού ημερολογίου" που θα συμπληρώνατε τι λέει σε γενικές γραμμές; |εα0|1490

- Ξεκινάει από το εάν είναι άτακτος ο μαθητής στην τάξη και καταλήγει (έχει 15 ερωτήσεις συνολικά) εάν έχει κρίση και εάν συμμετέχει στη δουλιά του σχολείου. Είναι συνολικά απαράδεκτο, γιατί δεν έχει στόχους, τη στιγμή που στα πέντε λεπτά που θα το δει ο γονιός δε θα καταλάβει τίποτα. Μάλιστα, η όλη αξιολόγηση γίνεται με σταυρουδάκια που βάζει ο εκπαιδευτικός μέσα σε τέσσερα κουτάκια. Δηλαδή βάζει 1, 2, 3, 4, που αντιστοιχούν σε κακός, μέτριος, καλός και άριστος. Τι συμπέρασμα να βγάλει ο γονιός από αυτήν τη διαδικασία;

|εα1|1491- Πού οδηγεί, τελικά, όλη αυτή η κατάσταση; Γιατί κάποιας μορφής αξιολόγηση του μαθητή πρέπει να υπάρχει στα σχολεία. |εα0|1490

- Μα αξιολόγηση υπάρχει, όπως υπάρχει και επαφή με τον γονιό. Οταν του μιλάς, αναφέρεσαι σε μία σειρά από πράγματα που αφορούν το παιδί του, τα λες με τη δέουσα ευθύνη και του εφιστάς την προσοχή στα ευαίσθητα σημεία του παιδιού. Τώρα, με την τυποποίηση αυτή και τα σταυρουδάκια, δε θα βγάζει άκρη γιατί εάν το παιδί έχει 13 μαθήματα θα παίρνει 13 τέτοια χαρτιά με σταυρουδάκια. Μέσα σε λίγα λεπτά, θα βγάλει συμπέρασμα ο γονιός για το παιδί του;

Πρακτικό αποτέλεσμα για τον γονιό δεν υπάρχει, αλλά και να είχε πάλι κακό θα ήταν, γιατί θα υπονόμευε την όποια ζωντανή επαφή έχουμε ακόμα με τους γονείς.

|εα1|1491- Μήπως αντιδράτε εσείς οι εκπαιδευτικοί, γιατί δε θέλετε παραπάνω δουλιά; |εα0|1490

- Οπωσδήποτε είναι φόρτος μεγάλος και δεν μπορεί να το αρνηθεί κανένας, αλλά το κύριο δεν είναι αυτό, αλλά το ότι τελικά δεν αποσκοπεί πουθενά και δεν έχει κανένα πρακτικό αποτέλεσμα. Δεν μπορείς να λες ξαφνικά, κάτσε εκπαιδευτικέ και συμπλήρωνε εκατοντάδες τέτοιες καρτέλες. Δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για ουσιαστικές αλλαγές. Το πρακτικό αποτέλεσμα τελικά όλης αυτής της κατάστασης είναι ότι το υπουργείο τα πήρε όλα πίσω, θα τα εφαρμόσει πειραματικά, και άφησε απλώς τις ομαδικές εργασίες.

Κάνει αυτό που έπρεπε να προηγηθεί, δηλαδή η πειραματική εφαρμογή, η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και στη συνέχεια η εφαρμογή. Η καθολική αντίδραση των εκπαιδευτικών δείχνει ότι αυτά δεν είχαν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Η ίδια η αντίδραση των καθηγητών ανάγκασε και την ΟΛΜΕ να αντιδράσει, εκ των υστέρων, γιατί στην αρχή συμφωνούσε.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Μια διαδρομή μισού αιώνα με χαμόγελα(1995-04-09 00:00:00.0)
Μια διαδρομή μισού αιώνα με χαμόγελα(1995-04-09 00:00:00.0)
Δίνουν λάθος φάρμακο στην άρρωστη παιδεία(1995-02-12 00:00:00.0)
ΑΤΙΤΛΟ(1995-01-29 00:00:00.0)
Το "χάραμα" μιας φωνής(1995-01-22 00:00:00.0)
Η "ρουκέτα" έφτασε στον ουρανό...(1995-01-01 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ