Τρίτη 17 Δεκέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ερωτας και ρεπορτάζ

Η ταινία "Οταν περνούν οι γερανοί" του Μιχαήλ Καλατόζοφ, το ασπρόμαυρο σοβιετικό αριστούργημα του 1958, που είχε συγκινήσει το κοινό παρουσιάζεται σήμερα από την ΕΤ-3 στις 22.30. Πρόκειται για ένα λυρικό αλλά ταυτόχρονα και σκληρό δοκίμιο πάνω στα αιώνια θέματα της ζωής αλλά και του κινηματογράφου: ο έρωτας, ο χωρισμός, το καθήκον, η πατρίδα, η προσωπική αγωνία, ο θάνατος, η αθανασία, η ελπίδα, η απελπισία, η πίστη και η προσδοκία. Θα πάμε στην παγωμένη, την τραγική Μόσχα του 1941, για να δούμε από κοντά ένα απλό, καθημερινό ζευγάρι ερωτευμένων. Τη Βερόνικα και τον Μπόρις. Ενα ζευγάρι που ο πόλεμος, σκληρός, απάνθρωπος και αδιάφορος για κάθε τι ωραίο, το χωρίζει. Η Βερόνικα θα ζήσει με την ελπίδα ότι ο Μπόρις θα γυρίσει από το μέτωπο, θα βιαστεί με σκληρότητα από τον αδελφό του αγαπημένου της, θα δει τους γονείς της να σκοτώνονται σε ένα βομβαρδισμό και τέλος θα μάθει ότι ο αγαπημένος της, Μπόρις, σκοτώθηκε υπερασπίζοντας την πατρίδα του. Πρόκειται για ένα ερωτικό - αντιπολεμικό ποίημα, που έκανε εκατομμύρια μάτια να δακρύσουν. Και σήμερα, μετά από τριάντα σχεδόν χρόνια η ιστορία της Βερόνικα, της κάθε απλής Βερόνικα, συγκινεί το ίδιο, αυτή η απλή αλλά υπέροχη ιστορία αγάπης μας πλημμυρίζει από θλίψη, αλλά μας δίνει και κουράγιο. Μας στέλνει ένα αισιόδοξο μήνυμα μέσα από τις εκθαμβωτικά λυρικές σκηνές: Μας λέει: μην ανησυχείτε, ο έρωτας δεν πέθανε, ο μοναδικός, ο ανεπανάληπτος, ο αθώος, ο άδολος έρωτας ζει και θα ζει, θα αντέχει για πάντα. Θα ανθίζει εκεί που υπάρχουν άνθρωποι, που βλέπουν τα πουλιά να πετούν και συγκινούνται. Η ταινία έχει τιμηθεί με τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών.

Από την ΕΤ-2 στις 23.30 "Επάγγελμα ρεπόρτερ" του Μικελάντζελο Αντονιόνι. Πρόκειται για την καλύτερη δημιουργία του μεγάλου Ιταλού σκηνοθέτη. Είναι ένα δοκίμιο, που "γράφει" για την ανθρώπινη υπαρξιακή αγωνία. Μιλά για τη σχετικότητα του χρόνου, για την κρίση ταυτότητας, για το θάνατο, για τον έρωτα χωρίς έρωτα, για την έρημο της Αφρικής, αλλά και της ανθρώπινης ψυχής. Ενας ρεπόρτερ αλλάζει την ταυτότητά του με την ταυτότητα ενός αγνώστου νεκρού άνδρα, την οποία βρίσκει τυχαία στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου της Β. Αφρικής. Το να παίρνεις την ταυτότητα κάποιου πεθαμένου σημαίνει, ίσως, ότι έχεις μέσα σου πεθάνει και περιμένεις ή ακόμη και προκαλείς το θάνατό σου. Με τον Τζακ Νίκολσον.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ