Κυριακή 28 Απρίλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τέσσερα προβλήματα και οι λύσεις τους

Οι συγκεκριμένες προτάσεις που ακολουθούν αφορούν τέσσερα μεγάλα και οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζει η μειονότητα. Οι προτάσεις αυτές είναι ενταγμένες στο γενικότερο πλαίσιο πάλης και τις προγραμματικές κατευθύνσεις του ΚΚΕ για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, με στόχο τη συσπείρωση του λαού πάνω σε ώριμα αντιιμπεριαλιστικά - αντιμονοπωλιακά - δημοκρατικά αιτήματα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες, τα συμφέροντα και τους πόθους των εργαζομένων, ανεξάρτητα από θρησκεία, γλώσσα, καταγωγή.

Μειονοτική εκπαίδευση

Ο αγώνας για το σεβασμό των δικαιωμάτων της μειονότητας έχει φέρει κάποιες βελτιώσεις και στα ζητήματα της μειονοτικής εκπαίδευσης, χωρίς όμως να αλλάξει η κατάσταση στο κύριο, που είναι η παροχή ίσων ευκαιριών για μόρφωση. Οι βελτιώσεις αφορούν ορισμένα ζητήματα υποδομής, όπως δημιουργία νέων αιθουσών διδασκαλίας, χωρίς όμως να εξαλείφουν το πρόβλημα συνολικά της υλικοτεχνικής υποδομής. Και με τον πρόσφατο νόμο 2341/95, αποσπασματικά πάλι αντιμετωπίζεται το πρόβλημα και στη βάση του απόλυτου ελέγχου από την κυβέρνηση και το υπουργείο Εξωτερικών. Με τα βιβλία, ενώ φαίνεται ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, στην πραγματικότητα η μειονότητα δεν τα έχει αποδεχτεί.

Με τις προτάσεις που καταθέτουμε, δίνουμε μία απάντηση στο σήμερα και το αύριο της μειονοτικής εκπαίδευσης.

1. Δημόσια δωρεάν σύγχρονη λαϊκή παιδεία.

- Ουσιαστική αναβάθμιση και διεύρυνση της γενικής παιδείας για τη σωματική, διανοητική και κοινωνική ανάπτυξη της ανθρώπινης προσωπικότητας, η οποία πρέπει να παρέχεται ενιαία, ισότιμα και ολοκληρωμένα σε όλους τους νέους, χωρίς διακρίσεις, από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, χωρίς την ανάγκη προσφυγής σε εξωσχολικά μαθήματα.

- Δημόσια, δωρεάν, σύγχρονη προσχολική αγωγή.

- Ενιαίο εννιάχρονο σχολείο βασικής εκπαίδευσης.

- Σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα 12 χρόνια, με τη διαμόρφωση ενιαίου λυκείου γενικής εκπαίδευσης και μετάδοσης εφοδίων γενικού προσανατολισμού.

- Οργάνωση τμημάτων στα πλαίσια της ΝΕΛΕ για την καταπολέμηση του λειτουργικού αναλφαβητισμού.

- Το οξύ πρόβλημα της κτιριακής υποδομής και των εποπτικών μέσων να αντιμετωπιστεί σε συνεργασία με τις αντίστοιχες σχολικές επιτροπές.

2. Για ορισμένα σχολεία και το πρόβλημα της γλώσσας.

- Το "Τζελάρ Μπαγιάρ" (μουσουλμανικό γυμνάσιο στην Κομοτηνή) και τα μειονοτικά σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, παραμένουν, εφόσον το επιθυμούν οι ιδρυτές τους, με το χαρακτήρα που έχουν σήμερα (ιδιωτικό σχολείο που φοιτούν μόνο παιδιά της μειονότητας), ενταγμένα όμως υποχρεωτικά στο εννιάχρονο σχολείο.

- Για τα παιδιά της μειονότητας που δε θα φοιτούν στο "Τζελάρ Μπαγιάρ" ή στα μειονοτικά σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, θα εξασφαλιστεί στο σχολείο η διδασκαλία της μητρικής τους γλώσσας και στη μητρική τους γλώσσα η διδασκαλία η σχετική με τη θρησκεία τους. Για τα μαθηματικά και τη γεωγραφία, που σήμερα στα μειονοτικά σχολεία τα διδάσκονται στην τουρκική γλώσσα, πιστεύουμε ότι είναι καλύτερα να τα διδάσκονται στα ελληνικά, γιατί έτσι θα διευκολύνονται στις εισαγωγικές εξετάσεις στο πανεπιστήμιο.

- Ενισχυτική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, για όσα παιδιά το επιθυμούν στα πλαίσια του βασικού σχολείου.

- Να γραφούν σύγχρονα βιβλία με την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με επιτροπή δασκάλων από τη μειονότητα.

3. Για ορισμένα θέματα της Ανώτερης Εκπαίδευσης.

- Αναβάθμιση της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης και εξομοίωσή της με την Ανώτερη Παιδαγωγική Ακαδημία ή δημιουργία ειδικού τμήματος στο Ανώτατο Παιδαγωγικό τμήμα του ΔΠΘ για μειονοτικούς δασκάλους. - Να διοριστούν οι αδιόριστοι μουσουλμάνοι Ελληνες υπήκοοι καθηγητές, στο "Τζελάρ Μπαγιάρ" για να καλύψουν τα κενά που τώρα καλύπτονται, πάντα καθυστερημένα, με μετακλητούς από την Τουρκία.

- Τα ιεροσπουδαστήρια Κομοτηνής και Ξάνθης να αποτελέσουν σχολές μετά την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, που θα βγάλουν αποκλειστικά τους θρησκευτικούς λειτουργούς της μειονότητας.

Βακούφια Με τη στάση που κράτησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά και η σημερινή κινδυνεύουν τα βακούφια να χάσουν το χαρακτήρα τους και να περιέλθουν στο ελληνικό δημόσιο και σε ιδιώτες με τις ανάλογες συνέπειες που θα έχει μια τέτοια εξέλιξη. Η πρότασή μας στοχεύει στην άμεση ομαλοποίηση της κατάστασης, αλλά και στην οριστική διευθέτηση του προβλήματος.

Σήμερα δεν υπάρχει διοίκηση στα βακούφια, με αποτέλεσμα να μην πληρώνονται μια σειρά οικονομικές υποχρεώσεις των βακουφίων (π. χ. ΔΕΗ, ιμάμηδες, δάσκαλοι) με απρόβλεπτες συνέπειες. Γι' αυτό άμεσα προτείνουμε:

1. Να καταργηθεί ο νόμος 1091/80 και να συνταχτεί καινούριος σε συνεργασία με τους άμεσα ενδιαφερόμενους στην κατεύθυνση της αυτοδιοίκησης των βακουφίων και της εφαρμογής γι' αυτά ό,τι ισχύει για τα υπόλοιπα κοινωφελή ιδρύματα.

1. Αμεσα να ρυθμιστεί το ζήτημα της διοίκησης των βακουφίων με προκήρυξη όπως ορίζει ο νόμος.

Ιθαγένεια

Να καταργηθεί το άρθρο 19 του κώδικα ιθαγένειας. Η παραμονή σε χρήση του άρθρου αυτού δίνει τη δυνατότητα παραβίασης στοιχειωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων. Υπάρχουν μουσουλμάνοι συμπατριώτες μας, που ζουν μόνιμα στην περιοχή δεκαετίες τώρα, κι όμως στερούνται ιθαγένειας.

Μουφτής

1. Να τροποποιηθεί ο νόμος 1920/90 έτσι που μουφτής να ορίζεται από την κυβέρνηση, μετά από πρόταση θρησκευτικών παραγόντων, στην οποία θα καταλήγουν μετά την εξέταση των αιτήσεων που θα έχουν υποβληθεί και σχετική ψηφοφορία. Αυτό ισχύει σ' όλο τον ισλαμικό κόσμο. Ο νόμος 2345/20, που μιλάει για εκλογή του μουφτή από τους πιστούς, ποτέ δεν εφαρμόστηκε και δεν ισχύει.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ