Κυριακή 21 Απρίλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
"Βουλιάζουν" συνειδητά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Δυσοίωνο διαγράφεται το μέλλον των Ναυπηγείων της Ελευσίνας και των χιλιάδων εργαζομένων σε αυτά, καθώς η κυβερνητική πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων τα έχει καταδικάσει σε μια παρατεταμένη αδράνεια

Το αβέβαιο καθεστώς στο οποίο τελούν εδώ και ένα χρόνο περίπου έχει αποτέλεσμα την περικοπή των δραστηριοτήτων τους σε πολύ μεγάλο ποσοστό, ενώ ταυτόχρονα το μόνο μέτρο που προχωράει κανονικά στα πλαίσια των κυβερνητικών σχεδίων για ιδιωτικοποίηση, είναι οι απολύσεις και η οικονομική αφαίμαξη των εργαζομένων. Τα δρώμενα των τελευταίων βδομάδων προδικάζουν ανησυχητικές εξελίξεις, ενώ ταυτόχρονα καταδεικνύουν για μία ακόμη φορά το αδιέξοδο της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων.

Ναυπηγεία Ελευσίνας

Συνέχεια των "Παθών" που ξεκίνησαν με τον Περατικό, επιφυλάσσει η κυβέρνηση για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, καθώς η η οικονομική ασφυξία και η άρνηση νέας χρηματοδότησης από τις πιστώτριες τράπεζες, τα έχουν φέρει πλέον πολύ κοντά τον κίνδυνο του κλεισίματος.

Μετά το "φέσι" των 22 δισ. δρχ. που κληρονόμησαν τον περασμένο Αύγουστο απ' τον Περατικό, και την αποτυχία και του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίησή τους, η κυβέρνηση εμμένοντας στην αδιέξοδη πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, ύστερα από αλλεπάλληλες διαβουλεύσεις στο παρασκήνιο με επίδοξους αγοραστές, ετοιμάζεται για δεύτερο διαγωνισμό.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, οι σχετικές αποφάσεις για το δεύτερο διαγωνισμό θα ανακοινωθούν την προσεχή βδομάδα, αφού πρώτα συνεδριάσει για το θέμα το Υπουργικό Συμβούλιο. Πρόκειται για απόφαση που πέρα από υπονόμευση των Ναυπηγείων ελλοχεύει και τον κίνδυνο του κλεισίματος. Η παράταση του καθεστώτος εκκαθάρισης, στο οποίο βρίσκονται τα Ναυπηγεία απ' τον περασμένο Αύγουστο, θα δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα ρευστότητας. Ηδη έχουν εξαντληθεί τα 6 δισ. δρχ. που έδωσαν οι τράπεζες για τη λειτουργία της επιχείρησης μετά το "φέσωμα" του Περατικού, ενώ η συμπληρωματική δόση των 2 δισ. δρχ. που υποχρεώθηκαν να καταβάλουν πρόσφατα εξαντλείται στα τέλη του μήνα. Ταυτόχρονα τα έσοδα της επιχείρησης έχουν περιοριστεί σημαντικά καθώς απ' τη μία εξαιτίας των υφιστάμενων εκκρεμοτήτων κανείς επιχειρηματίας δεν κλείνει με το Ναυπηγείο μεγάλες δουλιές και απ' την άλλη απ' τα έσοδα που εισπράττει από μικροεπισκευές ένα μεγάλο μέρος καταβάλλεται στις πιστώτριες τράπεζες για απόσβεση των δανείων που άφησε κληρονομιά στα Ναυπηγεία ο Περατικός. Μέχρι στιγμής έχουν καταβληθεί στις τράπεζες πάνω από 700 εκατ. δρχ.

Η απόφαση για δεύτερο διαγωνισμό σημαίνει ότι η εκκαθάριση θα πρέπει να παραταθεί μέχρι την ολοκλήρωσή του, που στην καλύτερη των περιπτώσεων, εάν όλα προχωρήσουν με ομαλούς ρυθμούς, δεν πρόκειται να συμβεί πριν τα μέσα του καλοκαιριού. Στο διάστημα αυτό θα πρέπει οι τράπεζες να χρηματοδοτήσουν εκ νέου τα Ναυπηγεία, με όλο τον κίνδυνο και ο δεύτερος διαγωνισμός να αποβεί άκαρπος.

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι τράπεζες αρνούνται να επαναχρηματοδοτήσουν τα Ναυπηγεία, σηματοδοτούν νέο αδιέξοδο με επικίνδυνες για το μέλλον της επιχείρησης συνέπειες. Οι εξελίξεις στο θέμα των Ναυπηγείων Ελευσίνας καταδεικνύουν και μία ακόμη πλευρά αυτή της "δυσκολίας" της κυβέρνησης να υλοποιήσει τις αποφάσεις για τις οποίες έχει δεσμευτεί. Για του λόγου το αληθές αναφέρουμε ότι οι τρεις υπουργικές αποφάσεις που θα έπρεπε να είχαν προχωρήσει πριν την έναρξη του πρώτου διαγωνισμού, βρίσκονται ακόμη στα συρτάρια των αρμοδίων υπουργείων, ενώ θεωρείται πολύ δύσκολο να προχωρήσουν πριν την έναρξη του δεύτερου.

Πρόκειται για τις αποφάσεις που αφορούν στην επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης για τα αρματαγωγά με το Πολεμικό Ναυτικό, στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, και στη νομιμοποίηση του αιγιαλού. Η καθυστέρηση της υλοποίησης των παραπάνω υπουργικών αποφάσεων εκτιμάται ότι θα έχει αρνητικά αποτελέσματα στην προσέλκυση νέων επενδυτών στο δεύτερο διαγωνισμό, αφού αφορούν ρυθμίσεις απ' τις οποίες - σύμφωνα με τους επενδυτές - εξαρτάται η "εξυγίανση" των Ναυπηγείων. Ωστόσο και οι τρεις ρυθμίσεις προσκρούουν σε σοβαρές δυσκολίες.

Συγκεκριμένα, η ρύθμιση για τα αρματαγωγά συναντά την αντίδραση του υπουργού Εθνικής Αμύνης, αφού θα πρέπει με την επαναδιαπραγμάτευση να εκταμιεύσει επιπλέον χρήματα απ' τον προϋπολογισμό του υπουργείου. Η ρύθμιση για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, η οποία έχει υπογραφεί ήδη απ' τον υπουργό Εργασίας, αλλά όχι και απ' τους συναρμόδιους οικονομικούς υπουργούς, θεωρείται ακόμη πιο δύσκολη, αφού παρόμοιο αίτημα προβάλλουν και δικαίως και οι εργαζόμενοι στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος, καθώς και εργαζόμενοι στις αποβιομηχανοποιημένες περιοχές της χώρας (Λαύριο, Κοζάνη, Βόλος κλπ.).

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το πρόβλημα της χρηματοδότησης θα επιδεινωθεί, αφού τέλος του Οκτώβρη μπαίνει σε ισχύ η συμφωνία του ΟΟΣΑ για οριστική παύση κάθε χρηματοδότησης στα Ναυπηγεία.Ολα τα στοιχεία συγκλίνουν δυστυχώς στο ότι είναι πολύ πιθανό τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να κλείσουν πριν η κυβέρνηση καταφέρει να τα "ξεπουλήσει".


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ