Κυριακή 24 Μάρτη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Το λιμάνι της "μαύρης εργασίας"

Τι αποκάλυψαν έλεγχοι, που έγιναν το τελευταίο διάστημα. Τι ζητάνε τα σωματεία για την πάταξη του απαράδεκτου φαινομένου

Εκρηκτικές διαστάσεις παίρνει η "μαύρη εργασία" στο λιμάνι του Πειραιά και στην ευρύτερη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.Επρεπε, όμως, να χαθεί πρόσφατα ένας άνθρωπος - εργαζόμενος χωρίς ασφάλιση και εκτός καταστάσεων, στο πλοίο "Αιγαίο" που βούλιαξε, αφού πρώτα κάηκε - για να βγουν προσωρινά κάπως από το λήθαργό τους οι ηγεσίες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος! Κανείς μέχρι πριν λίγο καιρό, που οι εργαζόμενοι και τα σωματεία τους έκαναν συνεχείς καταγγελίες, δεν ενδιαφερόταν ούτε καν να"ακουμπήσει" τη μάστιγα της "μαύρης εργασίας". Αλλά και τώρα, που γίνονται κάποιοι έλεγχοι, δε συνοδεύονται από κανένα ουσιαστικό μέτρο για την πάταξη του απαράδεκτου φαινομένου στη ρίζα του. Ο ίδιος ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Κ. Σφυρίου,σημείωσε σε πρόσφατες δηλώσεις ότι κάτι τέτοιο δεν είναι στις σκέψεις του υπουργείου, το οποίο απλώς "εύχεται", οι έλεγχοι που γίνονται να αποβούν αποτρεπτικοί στο μέλλον σ' ό,τι αφορά τη χρησιμοποίηση ανασφάλιστων εργαζομένων!

Κάθε βήμα και παραβίαση

Σε 78 ελέγχους, που έγιναν συνολικά το τελευταίο διάστημα (από 24 Φλεβάρη έως 5 Μάρτη) σε επισκευαζόμενα πλοία στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, σημειώθηκαν 22 παραβάσεις από πλοιοκτήτριες εταιρίες και συνεργεία. Οι έλεγχοι αυτοί πραγματοποιήθηκαν από λιμενικά όργανα του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, ενώ ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί από το υπουργείο τι είδους κυρώσεις θα επιβληθούν στους παραβάτες. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά κάποιες παραβάσεις, που διαπιστώθηκαν σε επισκευαζόμενα πλοία στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη:

Από τους ελέγχους που έγιναν στις 24 Φλεβάρη στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο "Μιαούλης 1",αποκαλύφθηκε ότι μέλη του πληρώματος εργάζονταν χωρίς άδεια. Στο πλοίο "Aegean Dolphin" απασχολούνταν δώδεκα Ελληνες ναυτικοί ανασφάλιστοι. Στο πλοίο "Σούπερ Ναϊάς" απασχολούνταν δεκαεφτά άτομα από το συνεργείο "Παπαδόπουλοι" χωρίς άδεια. Επίσης στο πλοίο "Λισσός" εργάζονταν τρεις Ελληνες, χωρίς να είναι καταχωρημένοι στις καταστάσεις εργασίας.

Στις 25 Φλεβάρη διαπιστώθηκε ότι στο φορτηγό πλοίο "Οσιαν Κ" απασχολούνταν έντεκα άτομα του συνεργείου "Μαζωνάκης - Κοκοράκης", χωρίς να είναι καταχωρημένοι στη θεωρημένη κατάσταση. Στο ίδιο πλοίο, απασχολούνταν από το συνεργείο "Κρόνος" έξι άτομα χωρίς άδεια εργασίας.

Στο πλοίο "Σούπερ Ναϊάς" διαπιστώθηκε από τους ελέγχους που έγιναν στις 28 του ίδιου μήνα ότι εργάζονταν έντεκα άτομα από διάφορα συνεργεία χωρίς άδεια εργασίας. Πρόκειται για το δεύτερο έλεγχο στο συγκεκριμένο πλοίο όπου και διαπιστώνεται παράβαση.

Στις 29 του μήνα διαπιστώθηκε ότι στο επιβατηγό πλοίο "Εξπρές Σαντορίνη" απασχολούνταν δέκα Ελληνες ανασφάλιστοι ναυτικοί από την πλοιοκτήτρια εταιρία. Ενώ στο ίδιο πλοίο απασχολούνταν έξι Ελληνες από συνεργεία χωρίς άδεια. Στο πλοίο "Σούπερ Ναϊάς" η πλοιοκτήτρια εταιρία απασχολούσε 21 Ελληνες, χωρίς να είναι ναυτολογημένοι και χωρίς άδεια εργασίας, πρόκειται για τον τρίτο έλεγχο που γίνεται στο συγκεκριμένο πλοίο και διαπιστώνεται ξανά παράβαση! Την 1η Μάρτη διαπιστώθηκε ότι στο πλοίο "Βεργίνα Σκάι" απασχολούνταν δέκα Ελληνες από την πλοιοκτήτρια εταιρία, χωρίς να είναι ναυτολογημένοι και χωρίς άδεια εργασίας.

Στις 2 Μάρτη στο πλοίο "Βεργίνα Σκάι", διαπιστώθηκε ότι εργάζονταν έντεκα άτομα από την πλοιοκτήτρια εταιρία χωρίς άδεια εργασίας και χωρίς να είναι ναυτολογημένοι. Στο πλοίο "Ευμέρια" εργάζονταν έντεκα άτομα από το συνεργείο Ε. Ζαμπέλη - Χ. Φαρμάκη χωρίς άδεια εργασίας. Στο πλοίο "Πετράκι" εργάζονταν τριάντα άτομα από το συνεργείο Σ. Χρήστου - Ζ. Ζαμπατιώτου χωρίς άδεια εργασίας.

Στις 4 Μάρτη διαπιστώθηκε ότι στο πλοίο "Αποστόλης 2" απασχολούνταν δώδεκα άτομα από συνεργείο χωρίς άδεια εργασίας. Στις 5 Μάρτη, στο πλοίο "Σούγκαρ" διαπιστώθηκε παράβαση του πλοιάρχου για απασχόληση μελών του πληρώματος σε εργασίες με φλόγα χωρίς άδεια. Τέλος, στο δεξαμενόπλοιο "Αράνα" απασχολούνταν δέκα άτομα των συνεργείων "Ναυτέκ ΕΠΕ και Ποσειδών ΕΠΕ" χωρίς άδεια.

Για το "θεαθήναι"

Σχολιάζοντας τη διαδικασία των ελέγχων, ο πρόεδρος του Σωματείου Ηλεκτρολόγων Πλοίων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Θ. Παναγιωτόπουλος,μας είπε ότι σαν πρώτο μέτρο μπορεί να πει κανείς ότι είναι θετικό, αλλά προσθέτει: "Ποιο όμως το αποτέλεσμα, όταν σε μια λίστα που μας παρουσίασε η ηγεσία του ΥΕΝ έγιναν έλεγχοι δυο και τρεις φορές σε συγκεκριμένα πλοία και διαπιστώθηκαν ξανά και ξανά οι ίδιες παραβάσεις; Μπορεί από αυτό το γεγονός ο καθένας να καταλάβει τι είδους κυρώσεις ...επιβάλλονται, αφού οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να εκμεταλλεύονται με τέτοιο "μαύρο" τρόπο τους εργαζόμενους! Ποια τα ουσιαστικά μέτρα που πήρε η ηγεσία του ΥΕΝ και του Λιμενικού Σώματος για τους παραβάτες, είτε είναι εφοπλιστικές εταιρίες, είτε είναι εργολάβοι, όταν οι ίδιοι συνέχισαν και συνεχίζουν να επιδίδονται στη "μαύρη εργασία";

Ελλειψη υποδομής στα Λιμεναρχεία

Ο Θ. Παναγιωτόπουλος μας είπε επίσης ότι ακόμα και όταν γίνονται κάποιοι έλεγχοι, που τους επιβάλλουν οι εργαζόμενοι, δεν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή στα Τοπικά Λιμεναρχεία για να γίνουν σωστά αυτοί οι έλεγχοι. Η έλλειψη προσωπικού, αλλά και τεχνικής υποδομής, όπως αυτοκίνητα και πλωτά μέσα για τους ελέγχους στη θέση Κυνοσούρας - έλεγχοι οι οποίοι είναι ελάχιστοι - είναι ένα σοβαρό πρόβλημα που βαραίνει τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, στους οποίους οι εργαζόμενοι έχουν τονίσει κατ' επανάληψη την ανάγκη επάνδρωσης των λιμενικών τμημάτων με περισσότερο προσωπικό. Στο Λιμεναρχείο Κερατσινίου, για παράδειγμα, υποχρεώθηκαν οι συνδικαλιστές να αγοράσουν δέκα φόρμες για να μπορέσουν τα λιμενικά όργανα να κάνουν ελέγχους που είχε ζητήσει το σωματείο!

"Σταγόνα στον ωκεανό" τα υποτυπώδη πρόστιμα"Οι κυρώσεις για τους παραβάτες - συνεχίζει ο Θ. Παναγιωτόπουλος - οι οποίες είναι από εκατό χιλιάδες πρόστιμο μέχρι 500 χιλιάδες, μπρος στα υπερκέρδη που αποκομίζουν οι εφοπλιστές από τη "μαύρη εργασία", είναι μια σταγόνα στον ωκεανό!" Πλέον φαίνεται καθαρά ποια είναι η πολιτική του ΥΕΝ και της κυβέρνησης σ' ό,τι αφορά το φαινόμενο της "μαύρης εργασίας", που δε σκοπεύει να βάλει φρένο στην ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου. "Εμείς πιστεύουμε - σημειώνει ο πρόεδρος των ηλεκτρολόγων - ότι οι έλεγχοι, έτσι όπως γίνονται, δε φέρνουν κανένα αποτέλεσμα. Είμαστε όμως αποφασισμένοι να συμβάλουμε αποφασιστικά, σε συνεννόηση και με τις αρμόδιες αρχές, για την πάταξη της μαύρης εργασίας".

Σχετικά με τις προτάσεις των σωματείων, ο Θ. Παναγιωτόπουλος σημειώνει ότι πρέπει από τους εργοδότες που κάνουν παραβάσεις να τους αφαιρείται η άδεια και να σταματούν οι εργασίες για κάποιο χρονικό διάστημα, όταν ο εργοδότης βρίσκεται για πρώτη φορά παραβάτης. Οταν ξανακάνει την ίδια παράβαση, τότε θα πρέπει να του αφαιρείται κανονικά η άδεια.Τα φαινόμενα αυτά της "μαύρης εργασίας" των ανασφαλίστων, πέρα από την κοινωνική τους διάσταση - σημειώνει - προκαλούν και οικονομικά προβλήματα. "Δεν μπορεί από τη μια να ισχυρίζονται οι κυβερνητικοί παράγοντες - τονίζει ο Θ. Παναγιωτόπουλος - ότι τα δυο μεγαλύτερα ασφαλιστικά ταμεία, ΙΚΑ και ΝΑΤ, έχουν ελλείμματα και από την άλλη να κάνουν πλάτες σε τέτοια φαινόμενα! Εμάς, σαν σωματεία της Ζώνης, μας αναγκάζει αυτή η στάση του ΥΕΝ να πάρουμε τον έλεγχο στα χέρια μας,αποδεικνύοντας περίτρανα ότι η πολιτική του ΥΕΝ είναι πολιτική υπέρ των εφοπλιστών και του μεγάλου κεφαλαίου. Τέλος, καλούμε τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας να αναλογιστεί τις ευθύνες του απέναντι στους εργαζόμενους της Ζώνης και τους ναυτεργάτες και να πάρει άμεσα μέτρα για την πάταξη της μαύρης εργασίας".


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ