Παρασκευή 9 Φλεβάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η "γεωγραφία" της εκπαιδευτικής ανισότητας

Στο 27% φτάνει ο αριθμός των νέων που δεν εγγράφονται καν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στις απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας

Ανησυχητική αύξηση παρουσιάζει, τα τελευταία χρόνια, το ποσοστό των νέων που δεν ολοκληρώνουν την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, αφού αναγκάζονται να παρατήσουν το σχολείο για να εργαστούν. Το ποσοστό αυτό παρουσιάζει σημαντική απόκλιση ανάμεσα στα μεγάλα αστικά κέντρα και τις απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, σύμφωνα με στοιχεία που περιλαμβάνονται στην έκθεση του υπουργείου Παιδείας προς τον Οργανισμό για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ) για το 1995.

Από την έκθεση προκύπτει ότι το ποσοστό των μαθητών που εγκαταλείπουν το σχολείο ποικίλλει στις διάφορες περιοχές της χώρας. Τα ποσοστά διαρροής κυμαίνονται ανάλογα με την περιοχή από 1% ως 29%. Ποσοστά διαρροής πάνω από 20% παρουσιάζονται σε κάποια νησιά του Αιγαίου, τα Ιόνια νησιά και την Κρήτη, ενώ η Θράκη παρουσιάζει το μεγαλύτερο ποσοστό διαρροής μαθητών από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στη δευτεροβάθμια με 27%.

Στον πίνακα που δημοσιεύεται αναγράφονται τα ποσοστά (ανά 100 κατοίκους) μαθητών που εγγράφονται στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανά γεωγραφική περιοχή. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει κανονικά να παρατηρούνται τα ίδια ποσοστά φοίτησης με αυτά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό ισχύει σε κάποιες περιοχές όπως η Μακεδονία - λόγω της Θεσσαλονίκης - και η Ηπειρος,και σε μικρότερη έκταση στην Πελοπόννησο και στη Θεσσαλία.Μάλιστα, στην Αθήνα ο αριθμός των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι και μεγαλύτερος κατά μία μονάδα, αφού πολλοί νέοι εγκαταλείπουν την επαρχία για να φοιτήσουν σε σχολεία και σχολές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Αθήνας. Ομως, σε περιοχές όπως η Θράκη,τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου,το ποσοστό των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μειώνεται απότομα. Το φαινόμενο αυτό παρουσιάζεται εντυπωσιακά έντονο στην περιοχή της Θράκης, όπου το ποσοστό μαθητών που δε γράφονται καν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση φτάνει το 27%.

Δηλαδή, στις περιοχές αυτές πολύ λιγότεροι μαθητές συνεχίζουν τη φοίτησή τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γεγονός που δηλώνει, όπως επισημαίνεται στην έρευνα, ότι στις περιοχές αυτές είναι περιορισμένη, είτε η κοινωνική ζήτηση για δευτεροβάθμιες σπουδές - υπογεννητικότητα, εγκατάλειψη περιοχών από τους νέους - είτε η δυνατότητα παρακολούθησης μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, λόγω αναζήτησης εργασίας γενικά, και ειδικά για τη Θράκη, λόγω των θρησκευτικών φραγμών της μουσουλμανικής μειονότητας. Με εξαίρεση την ευρύτερη περιοχή Αθηνών, σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών δεν εγγράφεται καν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σημειώνεται ότι το παραπάνω ποσοστό αναφέρεται σε ποσοστά εγγραφών και όχι συμμετοχής των μαθητών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Γιατί, όπως αναφέρεται στην έκθεση, σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία άλλης μελέτης που ετοιμάζεται, το 8.9% των μαθητών που εγγράφονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εγκαταλείπουν το σχολείο κατά τη διάρκεια των τριών χρόνων του γυμνασίου, και οι περισσότεροι από αυτούς κατά τον πρώτο χρόνο.

Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, ότι το ποσοστό των αγοριών που εγκαταλείπουν το σχολείο είναι ψηλότερο από το ποσοστό των κοριτσιών (10.4% για τα αγόρια, 7.4% για τα κορίτσια). Πρόκειται για αγόρια που εγκαταλείπουν τη μόρφωση για να φορτωθούν τα οικογενειακά βάρη.

Προκύπτει από τα παραπάνω στοιχεία ότι οι ευκαιρίες για μόρφωση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και οι ανάγκες ποικίλλουν μεταξύ των διαφόρων περιοχών της Ελλάδας, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σημαντικά προβλήματα. Π.χ., ενώ η Αθήνα έχει το χαμηλότερο ποσοστό μαθητών που εγκαταλείπουν τις σπουδές τους και άρα μεγαλύτερες ανάγκες σε σχολικές αίθουσες, ταυτόχρονα, παρουσιάζει υπερσυνωστισμένα σχολεία, που λειτουργούν σε διπλές βάρδιες, ενώ το Ρέθυμνο και τα Δωδεκάνησα έχουν το ψηλότερο ποσοστό μαθητών που εγκαταλείπουν και καθόλου διπλές βάρδιες.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ