Παρασκευή 13 Δεκέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι ρυθμίσεις που προτείνονται

Τα συγκεκριμένα μέτρα του σχεδίου νόμου, όπως περιέχονται στην εισηγητική έκθεση

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις, όπως περιέχονται στα 17 άρθρα της εισηγητικής έκθεσης της πρότασης νόμου έχουν ως εξής:,

Αρθρο 1

Στο άρθρο αυτό προβλέπονται:

1. Η φορολόγηση των εισοδημάτων που αποκτήθηκαν το 1996 με φορολογική κλίμακα όπου τα κλιμάκια, αλλά και οι μειώσεις φόρου για τα τέκνα που βαρύνουν τον φορολογούμενο, είναι αυξημένα κατά 60%. Η αύξηση αυτή εναρμονίζεται σε μεγάλο βαθμό με τη συνολική επίσημη αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή για την περίοδο 1993 - 1996 (που ξεπέρασε το 50%), διάστημα κατά το όποιο δεν έγινε τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας.

2. Προσθήκη δύο φορολογικών κλιμακίων, ώστε τα φορολογικά κλιμάκια να γίνουν οκτώ και προοδευτική αύξηση του φορολογικού συντελεστή όσο αυξάνεται το εισόδημα, με καταληκτικό συντελεστή 60% για εισοδήματα πάνω από 24.000.000.

3. Για τα εισοδήματα του 1996, καθορισμός αφορολόγητου ποσού (πρώτο κλιμάκιο με μηδενικό φορολογικό συντελεστή) ίσου με 2.000.000 δραχμές, όσες δηλαδή είναι για το 1996 οι μέσες συνολικές ετήσιες αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη.

4. Ειδικά, πάλι για το 1996, για τα εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις προβλέπεται αύξηση του αφορολόγητου ποσού κατά είκοσι τοις εκατό (20%).

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου, η φορολογική κλίμακα διαμορφώνεται ως εξής:

Αρθρο 2

Για τη φορολόγηση των εισοδημάτων που θα αποκτώνται από την 1η Ιανουαρίου 1997 και μετά, θα εφαρμόζεται κάθε χρόνο αυτόματη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας και των μειώσεων του φόρου για τα τέκνα που βαρύνουν τον φορολογούμενο. Επίσης, το αφορολόγητο ποσό για εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις θα είναι κάθε φορά κατά 20% αυξημένο σε σχέση με το αφορολόγητο ποσό για εισοδήματα από κάθε άλλη πηγή.

Αρθρο 3

1. Εκπτωση της δαπάνης για καταβολή ενοικίου μέχρι 50.000 δραχμές το μήνα για κύρια κατοικία του φορολογουμένου και της οικογένειάς του.

Επίσης, έκπτωση της δαπάνης για καταβολή ενοικίου μέχρι 20.000 δραχμές το μήνα για μίσθωση κατοικίας για παιδιά που σπουδάζουν.

2. Αύξηση της δαπάνης που εκπίπτει για ασφάλιστρα ασφάλισης ζωής κλπ. από τις 200.000 στις 320.000 δραχμές.

3. Αύξηση της δαπάνης που εκπίπτει για παράδοση κατ' οίκον ιδιαίτερων μαθημάτων από 150.000 δραχμές σε 240.000 για κάθε παιδί.

4. Εκπτωση όλων των εξόδων νοσοκομειακής περίθαλψης των τέκνων του φορολογουμένου που είναι άτομα που πάσχουν από ανίατη ασθένεια ή άτομα με ειδικές ανάγκες.

5. Αύξηση της δαπάνης που εκπίπτει για την αμοιβή δικηγόρου από τις 200.000 στις 320.000 δραχμές.

6. Αύξηση της δαπάνης που εκπίπτει βάσει αποδείξεων από τις 300.000 στις 360.000 δραχμές και κατάργηση της διάταξης που περιορίζει τη μείωση του φόρου από την εφαρμογή της παραπάνω έκπτωσης στις 45.000 δραχμές και για τους δύο συζύγους.

7. Διπλασιασμός του ποσού της δαπάνης που εκπίπτει χωρίς δικαιολογητικά, όταν ο ίδιος ο φορολογούμενος ή τα πρόσωπα που συνοικούν με αυτόν και τον βαρύνουν είναι ανάπηροι με αναπηρία 67%, τυφλοί, νεφροπαθείς, πάσχοντες από μεσογειακή αναιμία, θύματα πολέμου και συνταξιούχοι που συνταξιοδοτούνται ως ανάπηροι ή θύματα της Εθνικής Αντίστασης και του εμφυλίου πολέμου.

Αρθρο 4

1. Στο άρθρο αυτό προτείνονται ρυθμίσεις για τον τρόπο που θα γίνεται από 1-1-97 η παρακράτηση του φόρου για αμειβόμενους με μηνιαίο μισθό, με ημερομίσθιο, συνταξιούχους κλπ.

Αρθρο 5

Με το άρθρο αυτό καταργούνται οι διατάξεις που καθορίζουν το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού του καθαρού εισοδήματος από εμπορικές επιχειρήσεις και από ελεύθερα επαγγέλματα, επειδή η εφαρμογή του παραπάνω συστήματος οδήγησε στη φορολόγηση ανύπαρκτου εισοδήματος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, και των μικρών εισοδημάτων ελεύθερων επαγγελματιών, ενώ αντίθετα ευνόησε τους μεγάλους και πραγματικούς φοροφυγάδες.

Αρθρο 6

Η φορολόγηση των καθαρών κερδών των προσωπικών εταιριών, κοινωνιών του αστικού κώδικα και κοινοπραξιών, καθώς επίσης και η φορολόγηση των κερδών των ΕΠΕ θα γίνεται με το σύστημα της κατανομής τους μεταξύ των εταίρων και των μελών αυτών ανάλογα με τη συμμετοχή τους στις παραπάνω εταιρίες και θα φορολογούνται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.

Αρθρο 7

Με το ισχύον σύστημα, οι συνεταιρισμοί που έχουν συσταθεί νόμιμα φορολογούνται στο σύνολο των καθαρών τους κερδών (διανεμόμενων και μη διανεμόμενων) πριν από την αφαίρεση των χορηγούμενων εκπτώσεων στα μέλη τους. Τα διανεμόμενα κέρδη και οι χορηγούμενες εκπτώσεις στα μέλη λαμβάνονται από το υπόλοιπο των κερδών, που απομένει μετά την αφαίρεση του αναλογούντος φόρου εισοδήματος. Επιπλέον τα κέρδη των συνεταιρισμών φορολογούνται με υψηλό συντελεστή (35%), όσος είναι ο φορολογικός συντελεστής για τα κέρδη των ημεδαπών ανωνύμων εταιριών που έχουν μετοχές εισηγμένες στο Χρηματιστήριο.

Ο παραπάνω τρόπος φορολόγησης των συνεταιρισμών λειτουργεί ως αντικίνητρο στη σύστασή τους, αν και οι συνεταιρισμοί, που συνιστώνται σε προσωπική βάση, αποτελούν τη συλλογική μορφή δραστηριότητας που πρέπει κατά τη γνώμη μας να ενισχυθεί. Για τους παραπάνω λόγους στο άρθρο αυτό της πρότασης νόμου προτείνουμε νέο τρόπο φορολόγησης των κερδών των συνεταιρισμών. Ειδικότερα προτείνονται:

1. Φορολόγηση στο όνομα των συνεταιρισμών μόνο των αδιανέμητων καθαρών κερδών με φορολογικό συντελεστή 15%, ύστερα από την αφαίρεση των διανεμομένων κερδών και των χορηγουμένων στα μέλη των συνεταιρισμών εκπτώσεων.

2. Φορολόγηση των διανεμόμενων καθαρών κερδών στο όνομα των μελών των συνεταιρισμών, ανάλογα με τις συνεταιριστικές τους μερίδες, σύμφωνα με τις διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.

Αρθρο 8

Στο άρθρο αυτό προβλέπονται:

1. H φορολόγηση των μη διανεμόμενων κερδών όλων των ημεδαπών ανωνύμων εταιριών με ενιαίο φορολογικό συντελεστή 45%, ανεξάρτητα από το αν οι μετοχές τους είναι ή όχι εισηγμένες στο χρηματιστήριο.

2. Τα διανεμόνενα στους μετόχους όλων των ημεδαπών ανωνύμων εταιριών κέρδη κατανέμονται ανάμεσα στους μετόχους ανάλογα με τη μετοχική συμμετοχή του καθενός στην ανώνυμη εταιρία και, προστιθέμενα στο ατομικό τους εισόδημα, φορολογούνται σύμφωνα με τις διατάξεις για τη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων.

3. Η ονομαστικοποίηση του συνόλου των μετοχών όλων των ημεδαπών ανωνύμων εταιριών, μέχρι φυσικού προσώπου, μέσα σε δύο μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

4. Ο παραπάνω τρόπος φορολόγησης των κερδών όλων των ημεδαπών ανωνύμων εταιριών ισχύει για τα κέρδη των εταιριών αυτών που αποκτώνται από την 1η Ιανουαρίου 1997 και εφεξής, καταργούμενης κάθε αντίθετης διάταξης.

Αρθρο 9

Προτείνεται η φορολόγηση των καθαρών κερδών των αλλοδαπών επιχειρήσεων που λειτουργούν με τη μορφή ανωνύμων εταιριών με συντελεστή 45% αντί του 35% που ισχύει σήμερα.

Για τις υπόλοιπες - εκτός ΑΕ επιχειρήσεων - προτείνεται να φορολογούνται κατά τον ίδιο τρόπο που προβλέπεται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου για τις ημεδαπές εταιρίες αντίστοιχου τύπου (ΕΠΕ, ΟΕ, ΕΕ κλπ.).

Αρθρο 10

1. Παρά το γεγονός ότι τα τεκμήρια δεν αποκαθιστούν τη φορολογική δικαιοσύνη, ούτε μπορούν να εξαφανίσουν τη φοροδιαφυγή, στις σημερινές συνθήκες, κάτω από προϋποθέσεις, μπορούν να συμβάλουν, στη διεύρυνση της φορολογούμενης ύλης απ' αυτούς που φοροδιαφεύγουν. Σ' αυτά τα πλαίσια προτείνεται να θεωρείται τεκμήριο, η κατοχή επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης ή του ενοικίου που πληρώνουν αλλοδαποί που μένουν στη χώρα, ή ημεδαπό προσωπικό που διαμένει μόνιμα στο εξωτερικό και απασχολείται αποκλειστικά σε επιχειρήσεις, η δαπάνη που καταβάλλεται για την αγορά κτηματικών ομολόγων του Δημοσίου, για την αγορά δημόσιων κτημάτων, ομολόγων και εντόκων γραμματίων του Δημοσίου, ή τίτλων εταιριών στις οποίες μετέχει το Δημόσιο κατά ποσοστό 50%, ή για την αγορά μετοχών εισηγμένων στο Χρηματιστήριο ή μετοχών που έχει εγκριθεί η εισαγωγή τους σε αυτό, ή για την αγορά αμοιβαίων κεφαλαίων, καθώς και για την αγορά κάθε άλλου τίτλου που είναι διαπραγματεύσιμος στο Χρηματιστήριο.

Αρθρο 11

Στο άρθρο αυτό προβλέπεται η κατάργηση της φορολόγησης της αποζημίωσης που καταβάλλεται στους εργαζόμενους (μη θεωρούμενη πλέον εισόδημα), για τη με οποιονδήποτε τρόπο διακοπή της εργασιακής τους σχέσης.

Αρθρο 12

Στο άρθρο αυτό προβλέπεται η κατάργηση ορισμένων φοροαπαλλαγών που ισχύουν για ορισμένα νομικά πρόσωπα. Ιδιαίτερα προτείνεται η κατάργηση φοροαπαλλαγών και επομένως η φορολόγηση των εξής εισοδημάτων:

1. Των κερδών από την εκμετάλλευση πλοίων υπό ξένη σημαία, που αποκτώνται από ημεδαπές ΑΕ, συνεταιρισμούς ή ενώσεις τους.

2. Των κερδών από την εκμετάλλευση πλοίων υπό ξένη σημαία και αεροσκαφών που πραγματοποιούν στην Ελλάδα οι αλλοδαπές επιχειρήσεις.

3. Των εισοδημάτων από τόκους εκ τίτλων και καταθέσεων που απαλλάσσονται μέχρι σήμερα από το φόρο, σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ.3 ν.2238/94.

4. Των εισοδημάτων των εταιριών επενδύσεων χαρτοφυλακίου και των αμοιβαίων κεφαλαίων.

5. Των εισοδημάτων που απαλλάσσονται της φορολογίας με βάση σύμβαση που κυρώθηκε με νόμο.

Αρθρο 13

Ο ισχύων τρόπος φορολόγησης των πλοίων είναι σκανδαλώδης και επιτρέπει στους πλοιοκτήτες, αλλά κύρια στους εφοπλιστές, να απολαμβάνουν τεράστια αφορολόγητα κέρδη, μιας και δε φορολογούνται αυτά, αλλά το πλοίο, με βάση τη χωρητικότητά του και μάλιστα με πολύ χαμηλό συντελεστή.

Είναι πραγματικά εξωφρενικό να φορολογείται το ίδιο για παράδειγμα ο κάτοχος μιας θαλαμηγού αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δραχμών με τον κάτοχο ενός πλοιαρίου πολύ μικρότερης αξίας, με μόνο κριτήριο ότι τα δύο αυτά σκάφη έχουν την ίδια χωρητικότητα.

Είναι το ίδιο προκλητικό να μην φορολογούνται οι εφοπλιστές για τα τεράστια κέρδη τους, π.χ. από την εκμετάλλευση των πλοίων, όπως π.χ. από την εκμετάλλευση δεξαμενόπλοιων, που επιφέρουν τεράστια κέρδη.

Ομως, δυστυχώς, φρόντισε ο συνταγματικός νομοθέτης (ουσιαστικά τα κόμματα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, που προώθησαν ως κυβερνήσεις τις συνταγματικές αναθεωρήσεις του 1975 και 1985) να χορηγήσει αυξημένη τυπική ισχύ στον παραπάνω τρόπο φορολόγησης των πλοίων, περιλαμβάνοντάς τον σε συνταγματική διάταξη (άρθρο 107 του Συντάγματος)

Παρ' όλα αυτά, με έναν κοινό νόμο είναι δυνατόν να καταργηθούν ορισμένες φοροαπαλλαγές των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και αυτό επιχειρούμε με το παρόν άρθρο. Ειδικότερα προτείνεται η κατάργηση των παρακάτω φοροαπαλλαγών:

1. Για το εισόδημα που αποκτάται από γραφεία ή υποκαταστήματα αλλοδαπών ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, όπως και για το εισόδημα από συμβάσεις, εισπράξεις και γενικά οποιεσδήποτε πράξεις που διενεργούνται από τα γραφεία ή υποκαταστήματα ή για λογαριασμό των αντιπροσωπευομένων επιχειρήσεων κατά την άσκηση των εργασιών ή την παροχή υπηρεσιών. Επίσης καταργείται η φοροαπαλλαγή για το εισόδημα που δημιουργείται από την εκμετάλλευση πλοίου στο εξωτερικό.

2. Για το εισόδημα που προκύπτει από κληρονομιά πλοίων χωρητικότητας άνω των 1.500 κόρων, μεριδίων πλοίων, μετοχών ημεδαπών ή αλλοδαπών εταιριών που είναι πλοιοκτήτριες και τέτοιων πλοίων.

3. Για τα τέλη κυκλοφορίας και από το εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος που ισχύει για τα υπό ξένη σημαία τουριστικά πλοία και πλοιάρια επαγγελματικής και ιδιωτικής χρήσης. Επίσης καταργείται η φοροαπαλλαγή για το εισόδημα που αποκτάται από εταιρίες χαρτοφυλακίου που κατέχουν αποκλειστικά μετοχές εταιριών πλοιοκτητριών που βρίσκονται υπό ελληνική σημαία. Ακόμα καταργείται η φοροαπαλλαγή της ναυτικής εταιρίας, εφόσον είναι πλοιοκτήτρια και αφορά στη διανομή κερδών, στην ανάληψη κεφαλαίου και σε άλλες πράξεις που αναφέρονται στο άρθρο 58 του ν.959/1979

Αρθρο 14

Με διάφορες συμβάσεις που κατάρτισε το ελληνικό Δημόσιο με ορισμένες μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις και τις οποίες συμβάσεις φρόντισαν οι διάφορες κυβερνήσεις να κυρώσουν με νόμο, παραχωρήθηκε στις επιχειρήσεις αυτές σκανδαλωδώς φορολογική ασυλία.

Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η φορολογική ασυλία που απολαμβάνουν η ΠΕΤΡΟΛΑ και η εταιρία που ανέλαβε το έργο της κατασκευής του ΜΕΤΡΟ στην Αθήνα.

Με το παρόν άρθρο καταργούνται οι σκανδαλώδεις αυτές φοροαπαλλαγές που παραχωρήθηκαν στις δύο παραπάνω εταιρίες.

Αρθρο 15

Με το άρθρο 9 του ν. 4171/1961 παραχωρήθηκε σε αλλοδαπές τεχνικές επιχειρήσεις μιας τεράστιας έκτασης φοροαπαλλαγή, η οποία τώρα με το άρθρο αυτό της πρότασης νόμου καταργείται.

Αρθρο 16

Με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο υποβάλλονται σε φορολογία οι τόκοι καταθέσεων στις τράπεζες, το ταμιευτήριο, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και οι τόκοι τίτλων εκδιδομένων από τις τράπεζες και μάλιστα με φορολογικό συντελεστή 15%.

Είναι γνωστό ότι τέτοιας μορφής καταθέσεις ή τίτλους κατέχουν και όχι για μεγάλα ποσά, μεταξύ άλλων, κυρίως άτομα ή οικογένειες προερχόμενες από τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα που αποταμιεύουν, όταν έχουν κάποιο μικρό περίσσευμα, για μια δύσκολη στιγμή.

Η φορολόγηση αυτή σε συνδυασμό με τη συνεχή πτώση των επιτοκίων, αλλά και τη μακρόχρονη εφαρμογή της πολιτικής της λιτότητας, τείνει να εξαφανίσει αυτές τις αποταμιεύσεις.

Αντίθετα δε φορολογούνται οι τόκοι από μια σειρά καταθέσεις και από τίτλους που βρίσκονται κυρίως στα χέρια των τραπεζών αλλά και άλλων μεγάλων κεφαλαιούχων.

Ετσι δε φορολογούνται για παράδειγμα οι τόκοι των καταθέσεων σε ξένο νόμισμα, οι τόκοι καταθέσεων τραπεζών σε άλλες τράπεζες, οι τόκοι των εντόκων τίτλων του Δημοσίου κ.ά.

Για λόγους ισονομίας προτείνεται με το παρόν άρθρο η φορολόγηση των τόκων και των παραπάνω καταθέσεων και τίτλων με τον ίδιο φορολογικό συντελεστή και με τον ίδιο τρόπο, που φορολογούνται οι λοιπές καταθέσεις.

Παραμένουν εκτός φορολόγησης μόνο οι τόκοι από τα ομολογιακά δάνεια της ΔΕΗ και του ΟΤΕ, από τους έντοκους τίτλους που εκδίδουν οι ΟΤΑ και από τις καταθέσεις στεγαστικού ταμιευτηρίου, εφόσον χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για εξασφάλιση στεγαστικών δανείων.

Πρέπει να σημειωθεί ότι δικαιότερη φορολόγηση του εισοδήματος από κινητές αξίες (τίτλους δημοσίου, αμοιβαία κεφάλαια κλπ.) θα επέβαλε την κλιμάκωση των φορολογικών συντελεστών και επομένως της φορολόγησης του παραπάνω εισοδήματος, ανάλογα με το ύψος των εισοδημάτων. Αυτό βέβαια προϋποθέτει ονομαστικοποίηση όλων των κινητών αξιών.

Αρθρο 17

Η ισχύς των διατάξεων του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ