Τετάρτη 23 Απρίλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Σκούπα" ιδιωτικοποιήσεων

Ο πολιτισμός μπορεί να είναι το "συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας" κατά την προσφιλή έκφραση του υπουργού Πολιτισμού Ευάγγελου Βενιζέλου, αλλά αυτό το πλεονέκτημα εκχωρείται όλο και περισσότερο στην ιδιωτική πρωτοβουλία, υπό τη σκιά του σαθρού επιχειρήματος "ο δημόσιος τομέας δεν είναι ευέλικτος".Αυτό είναι το κυρίαρχο συμπέρασμα που προκύπτει από το πολυνομοσχέδιο, του οποίου ο σκελετός - και όχι το σύνολο των διατάξεών του - ανακοινώθηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου.

Η αρχή γίνεται με τον ιδιαίτερα σημαντικό τομέα της παραγωγής αντιγράφων και εκδόσεων του ΤΑΠΑ, όπου ιδρύεται ανώνυμη εταιρία, στην οποία δε διευκρινίζεται εάν το ΤΑΠΑ θα είναι ο κύριος μέτοχος, ώστε να έχει τη δυνατότητα του ποιοτικού ελέγχου, αφού μέτοχος μπορεί να είναι - σύμφωνα με τον υπουργό Πολιτισμού - και το Ελληνικό Δημόσιο.Σε αυτή, όμως, την περίπτωση, μήπως η εν λόγω εταιρία ανταγωνίζεται ακόμα και το ΤΑΠΑ, το οποίο ούτως ή άλλως θα αποδυναμωθεί, αφού η εταιρία θα μπορεί να αναθέτει παραγωγή αντιγράφων και εκδόσεων σε άλλες ιδιωτικές εταιρίες;Ο ίδιος ο υπουργός είπε ότι θα μπορεί να κάνει "τα πάντα"! Αρα το ΤΑΠ θα περιοριστεί στις απαλλοτριώσεις. Με αυτό τον τρόπο ένας τομέας, στον οποίο ό,τι εμπειρία υπάρχει προέρχεται από τους ανθρώπους που δουλεύουν στα εκμαγεία του ΤΑΠ, αφήνεται στους κινδύνους της ιδιωτικής παραγωγής με αμφίβολη εμπειρία και επομένως με άγνωστες συνέπειες ακόμα και για τα προς αντιγραφή αντικείμενα.Και επιπλέον αυτή η εταιρία για τις δικές της παραγωγές ποιους ανθρώπους θα χρησιμοποιήσει;

Η μετατροπή σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου και η είσοδος των μάνατζερ αφορά ακόμα και σε ορισμένα μεγάλα αρχαιολογικά μουσεία (!), τα οποία αυτομάτως θα φύγουν όχι μόνο από τον έλεγχο των Εφορειών, αλλά εν δυνάμει από τον έλεγχο συνολικά του ΥΠΠΟ.Κάποια άλλα απλώς θα γίνουν αυτοτελείς υπηρεσίες του υπουργείου. Τα Ειδικά Ταμεία Οργάνωσης συναυλιών της ΚΟΑ και της ΚΟΘ μετατρέπονται και αυτά σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, επίσης.

Με άλλα λόγια πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, που κατά κύριο λόγο εισάγει τους ιδιώτες στο αντικείμενο της πολιτιστικής κληρονομιάς και των παραγώγων της και δευτερευόντως "τακτοποιεί" κάποιες εκκρεμότητες όπως: η καθιέρωση της ενιαίας τιμής βιβλίου, η δυνατότητα ίδρυσης Ελληνικών Αρχαιολογικών Σχολών στο εξωτερικό, το Κέντρο Επαγγελματικής Εξειδίκευσης στη Συντήρηση και Αποκατάσταση Μνημείων, η ίδρυση των δύο Μουσείων Σύγχρονης Τέχνης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Επίσης, ενεργοποιείται ο θεσμός της καταβολής του 1% από τον προϋπολογισμό ανέγερσης δημόσιου κτιρίου για τη χρηματοδότηση ενός μεγάλου εικαστικού έργου, αντιμετωπίζονται τα θέματα των γνωμοδοτικών επιτροπών για το θέατρο και ζητήματα των ΔΗΠΕΘΕ, τροποποιείται το Καταστατικό του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, θεσμοθετείται η προστασία των κινηματογραφικών αιθουσών κ. ά.

Υστερα από την ανακοίνωση του πολυνομοσχεδίου, ο υπεύθυνος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ Σταύρος Παπαθανασίου δήλωσε ότι "ολοκληρώνεται η ιδιωτικοποίηση στον πολιτισμό και η πλήρης ευθυγράμμιση στις εντολές των Βρυξελλών. Είναι φανερό ότι παρακάμπτονται οι φορείς των καλλιτεχνών για μια σειρά θέματα που θίγει το νομοσχέδιο. Η υπόθεση είναι στα χέρια των μαζικών φορέων και των καλλιτεχνών".


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ