• Σε άμεση αντίδραση καλεί τους εργαζόμενους η ΔΑΣ - ΟΑΣΑ
  • - Οριστική ταφόπετρα στο δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών, αλλά και στα δικαιώματα και τις κατακτήσεις των εργαζομένων σ' αυτές, επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση, με νομοσχέδιο... - 23/4/1997"/>
  • Σε άμεση αντίδραση καλεί τους εργαζόμενους η ΔΑΣ - ΟΑΣΑ
  • - Οριστική ταφόπετρα στο δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών, αλλά και στα δικαιώματα και τις κατακτήσεις των εργαζομένων σ' αυτές, επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση, με νομοσχέδιο... - 23/4/1997" /> Ιδιωτικοποίηση και επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων | ΡΕΠΟΡΤΑΖ | ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
    Τετάρτη 23 Απρίλη 1997
    ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
    ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
    Σελίδα 18
    ΡΕΠΟΡΤΑΖ
    ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
    Ιδιωτικοποίηση και επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων
    • Το 4ο κατά σειρά νομοσχέδιο κατέθεσε χτες στη Βουλή η κυβέρνηση. Εγκαταλείπεται οριστικά ο ενιαίος φορέας, ενώ ανοίγουν διάπλατα οι πόρτες για ανάθεση συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες, μέσω "μεικτών" δημοτικών επιχειρήσεων
    • Σε άμεση αντίδραση καλεί τους εργαζόμενους η ΔΑΣ - ΟΑΣΑ

    Οριστική "ταφόπετρα" στο δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών, αλλά και στα δικαιώματα και τις κατακτήσεις των εργαζομένων σ' αυτές, επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση, με νομοσχέδιο που κατέθεσε χτες στη Βουλή. Ταυτόχρονα προαναγγέλλει επίσημα ότι από την 1η Ιούλη 1997 τα εισιτήρια αυξάνονται από 75 σε 100 δραχμές και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέα αύξηση κατά 25 δρχ. και παραπάνω από τις αρχές του 1998!

    Με το νομοσχέδιο αυτό, το τέταρτο κατά σειρά από το 1993, εγκαταλείπεται οριστικά η προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ για Ενιαίο Δημόσιο Συγκοινωνιακό Φορέα και στρώνεται το έδαφος για τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, με απαρχή την εκχώρηση συγκοινωνιακών αρμοδιοτήτων στους δήμους, οι οποίοι θα μπορούν να αναθέτουν την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες. Παράλληλα, η κυβέρνηση επιχειρεί να απαγορεύσει "διά νόμου" στους εργαζόμενους να κινητοποιούνται για την ικανοποίηση αιτημάτων τους! Το νομοσχέδιο, που υπογράφουν έξι υπουργοί και ένας υφυπουργός της κυβέρνησης, περιέχει 13 άρθρα, στα περισσότερα από τα οποία μνημονεύεται ο νόμος 2114/96 "περί εκσυγχρονισμού των ΔΕΚΟ", δηλωτικό και αυτό ότι ξεκάθαρος στόχος είναι οι ιδιωτικοποιήσεις και στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών. Σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο:

    • Διαγράφονται τα ελλείμματα των συγκοινωνιακών φορέων, που ξεπερνούν τα 700 δισ. δραχμές και το κράτος αναλαμβάνει την αποπληρωμή των δανείων που έχουν συναφθεί μέχρι σήμερα και όσα συναφθούν μέχρι το τέλος του χρόνου. Παράλληλα, από την 1/1/1998 το δημόσιο δε θα παρέχει την εγγύησή του για τη σύναψη δανείων των συγκοινωνιακών φορέων.
    • Καθιερώνεται το σύστημα της επιδότησης ανά εισιτήριο για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των συγκοινωνιακών φορέων. Δηλαδή, κάθε χρόνο η κρατική επιδότηση θα ποικίλλει, ανάλογα με τα εισιτήρια που "κόβει" κάθε φορέας.
    • Μετατάσσονται 700 εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες ως "πλεονάζον προσωπικό", καταργείται η μεταφορά των πρόσθετων αργιών, καθιερώνεται ελαστικό ημερήσιο ωράριο, από έξι μέχρι εννιά ώρες και ορίζεται ότι για τα επόμενα δύο χρόνια οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες θα πρέπει να αποδεχτούν τις ΣΣΕ που θα υπογράψει η ΓΣΕΕ!
    • Παρέχεται η δυνατότητα πρόσληψης στην ΕΘΕΛ, πρώην μετόχων των ΣΕΠ.
    • Οι αρμοδιότητες του ΟΑΣΑ περιορίζονται στο σχεδιασμό, προγραμματισμό και την εποπτεία - έλεγχο του συγκοινωνιακού έργου, το οποίο θα εκτελούν οι υπάρχοντες συγκοινωνιακοί φορείς (ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ) με τη μορφή ανώνυμων εταιριών, αλλά και οι Δήμοι, στους οποίους εκχωρείται μέχρι και το 40% των μετοχών του ΟΑΣΑ, για την εκτέλεση τοπικού συγκοινωνιακού έργου. Η περιοχή δράσης του ΟΑΣΑ θα καθορίζεται με υπουργική απόφαση!
    • Παρέχεται η δυνατότητα στον ΟΑΣΑ να αναθέτει σε ιδιώτες τον έλεγχο των εισιτηρίων και την είσπραξη των προστίμων από τους παραβάτες επιβάτες.
    Δεν απάντησε

    Παρουσιάζοντας χτες το νομοσχέδιο, ο υφυπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Μ. Λουκάκης,δεν μπόρεσε να απαντήσει πειστικά σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων όπως "γιατί εγκαταλείφθηκε οριστικά ο Ενιαίος Φορέας", "γιατί στρώνεται το έδαφος στους ιδιώτες", "γιατί θα πρέπει να μεταταχθούν 700 εργαζόμενοι", "γιατί να συναινέσουν οι εργαζόμενοι σε καθαρά αντεργατικά μέτρα (ελαστικό ωράριο, δικεκομμένη βάρδια, κλπ.).

    Ωστόσο, επιβεβαίωσε τις αυξήσεις στα εισιτήρια, παραδέχτηκε ότι σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 800 κενά σε οδηγούς και ότι δεν προχωρά η ανανέωση του στόλου, αν και προεκλογικά το ΠΑΣΟΚ υποσχέθηκε ότι ο προϋπολογισμός του 1997 θα προέβλεπε 20 δισ. δρχ. για την προμήθεια τροχαίου υλικού.

    Μέτωπο εργαζομένων

    Ο Χρ. Σταμούλος,μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, επισημαίνει ότι το νομοσχέδιο είναι η απαρχή για τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών και την κατάργηση κάθε εργατικής κατάκτησης. Παράλληλα, προσθέτει, ότι βάζει τα θεμέλια για συγκοινωνίες "τριών ταχυτήτων" με τρία διαφορετικά εισιτήρια (διαδημοτικές, γραμμές - κορμοί και αργότερα μετρό), επισημαίνοντας ότι οι επιβάτες θα καλούνται να πληρώνουν τρία διαφορετικά εισιτήρια, που αθροιστικά θα είναι τσουχτερά.

    Οσον αφορά την οικονομική εξυγίανση των συγκοινωνιακών φορέων που επαγγέλλεται η κυβέρνηση, σημειώνει ότι αντί για την πλήρη επιδότηση των συγκοινωνιών από τον κρατικό προϋπολογισμό με βάση τις πραγματικές λειτουργικές ανάγκες, προωθείται η επιδότηση ανά εισιτήριο, η οποία σε καμιά περίπτωση δεν εξασφαλίζει τον κοινωνικό χαρακτήρα των συγκοινωνιών.

    "Το μάρμαρο καλούνται να πληρώσουν πάλι το επιβατικό κοινό και οι εργαζόμενοι. Καμιά αύξηση εισιτηρίου, δεν περιόρισε ελλείμματα, ούτε σταμάτησε το δανεισμό, ούτε βελτίωσε τις προσφερόμενες υπηρεσίες", υπογραμμίζει ο Χρ. Σταμούλος. Σχολιάζοντας την επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων σημειώνει ότι η κυβέρνηση επιχειρεί με το νομοσχέδιο αυτό να καταργήσει το 8ωρο, καθιερώνοντας ελαστικό χρόνο απασχόλησης 6 - 9 ώρες, να μειώσει τις ετήσιες αναπαύσεις, να αυξήσει τις διακεκομμένες βάρδιες, που σημαίνουν στην ουσία 12 ώρες δουλιάς για κάθε οδηγό κάθε μέρα, να ανοίξει το δρόμο για εποχικό προσωπικό και να τους υποχρεώνει διά νόμου να μη διεκδικήσουν αυξήσεις για δύο χρόνια πέρα απ' αυτής που θα συμφωνήσει η ΓΣΕΕ.

    "Η ΔΑΣ και οι κομμουνιστές εργαζόμενοι στον ΟΑΣΑ όλα αυτά τα έχουν θέσει εδώ και τρία χρόνια, αλλά η προσκείμενη στο ΠΑΣΟΚ ηγεσία του συνδικάτου μας έκλεινε και εξακολουθεί να κλείνει τα αυτιά της, ενώ στελέχη της κυβέρνησης και του ΟΑΣΑ μάς κατηγορούσαν για ευφάνταστα, ακόμη και "γκαγκστερικά" σενάρια, αλλά δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε" σημειώνει ο Χρ. Σταμούλος. Και κατέληξε: "Μόνη λύση είναι η άμεση κινητοποίηση των εργαζομένων και η συγκρότηση μετώπου για την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα των συγκοινωνιών, αλλά και των κεκτημένων δικαιωμάτων μας. Αμεσα πρέπει να συγκληθεί γενική συνέλευση".


    Κορυφή σελίδας

    Διαβάστε στο «Ρ»

    Ο καιρός
    Weather data from openweathermap.org