Σάββατο 14 Ιούνη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΤΜΗΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Προβλήματα και προοπτικές

Καλεσμένοι από το Σύλλογο Φοιτητών του Τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου για μια ομιλία με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, βρεθήκαμε την προηγούμενη Πέμπτη στη Μυτιλήνη. Ηταν μιας πρώτης τάξης ευκαιρία να συζητήσουμε με τους αυριανούς περιβαλλοντολόγους γύρω από αυτά που συμβαίνουν στο πανεπιστήμιο και τους απασχολούν. Στην κουβέντα πήραν μέρος τρεις συνδικαλιστές (δυο φοιτητές και μια φοιτήτρια). - Θα 'θελα να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας με μια διευκρίνιση. Πώς βρεθήκατε στη Μυτιλήνη στο Τμήμα Περιβάλλοντος. Ηταν επιλογή σας ή λόγω του εξεταστικού συστήματος;

- Η σχολή μας ανήκει στην Α δέσμη. Η πλειοψηφία των συναδέλφων μας στόχευε κυρίως στις πολυτεχνικές σχολές. Τα μόρια που συγκεντρώσαμε ήταν λιγότερα, έτσι βρεθήκαμε εδώ. Ομως, χρόνο με το χρόνο το Τμήμα Περιβάλλοντος γίνεται γνωστότερο κι έτσι υπάρχει μια τάση να αυξάνονται αυτοί που από την αρχή ήθελαν να σπουδάσουν σ' αυτή τη σχολή. Σήμερα 1 στους 6 (17% περίπου) ανήκουν σ' αυτή την κατηγορία και πιστεύουμε ότι σύντομα θα είναι πολλοί περισσότεροι.

- Πόσοι φοιτητές είσαστε;

- Γύρω στους 160 ενεργοί προπτυχιακοί.

- Το κλίμα της Σχολής είναι τέτοιο που κρατά ένα φοιτητή εδώ ή τον απωθεί και φεύγει;

- Το γεγονός ότι μένουμε οι περισσότεροι εδώ είναι μια απάντηση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και προβλήματα, μερικά από τα οποία είναι οξυμένα και απαιτούν άμεση λύση.

- Πριν έρθουμε σ' αυτά θα μπορούσατε να μας πείτε για την αναλογία καθηγητών - φοιτητών και το θεσμό του συμβούλου καθηγητή που υπάρχει;

- Η αναλογία συγκριτικά με άλλες σχολές είναι πολύ καλή. Μαζί με τους έκτακτους καθηγητές μπορούμε να μιλάμε για ένα ποσοστό 1: 6 ή 1: 7. Μάλιστα, θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι αρκετοί είναι αυτοί που κατοικούν πλέον στη Μυτιλήνη και το φαινόμενο των "ιπτάμενων καθηγητών" έχει μειωθεί σημαντικά. Οσο για τους συμβούλους καθηγητές δεν έχουν γίνει πολλά πράγματα. Στην ουσία καταλήγουμε να κάνουμε τη διπλωματική μας εργασία μαζί τους στο τέταρτο έτος.

- Το πρόγραμμα σπουδών σας είναι τέτοιο που μπορεί να βρει κάποιος απόφοιτος δουλιά στην αγορά εργασίας; Κάποιος καθηγητής σας είχε δηλώσει στην τηλεόραση ότι όλοι οι απόφοιτοι έχουν βρει εργασία.

- Ας αρχίσουμε με το τελευταίο. Πολλοί απόφοιτοι είναι στο στρατό κι αρκετοί βρίσκονται στο εξωτερικό για μεταπτυχιακές σπουδές. Πάνω από το 60%. Οσο για τους υπόλοιπους κάποιοι δουλεύουν, κάποιοι ετεροαπασχολούνται. Θεωρητικά μπορείς να βρεις δουλιά, αλλά όπως και σ' άλλες ειδικότητες χρειάζεται εμπειρία.

- Απ' ό,τι ξέρουμε κάνετε πρακτική άσκηση.

- Σωστά. Αλλά δεν αρκεί. Να τονίσουμε ότι η αγορά ζητά κυρίως μηχανικούς. Κάτι που εμείς δεν είμαστε, αν και κάνουμε σειρά τέτοιου περιεχομένου μαθήματα. Η διεπιστημονικότητα που υπάρχει μας βρίσκει κατ' αρχή σύμφωνους τους περισσότερους. Ομως η ίδρυση στην Ξάνθη της Σχολής Μηχανικών Περιβάλλοντος έμπλεξε την κατάσταση.

- Δηλαδή;

- Παρατηρούμε μια στροφή προς ακόμα μεγαλύτερη θεωρητικοποίηση της σχολής μας. Και να σκεφτεί κανείς ότι δεν είναι πολύς ο καιρός που υπογράφηκε το δεύτερο προεδρικό διάταγμα για τα επαγγελματικά μας δικαιώματα.

- Διακρίνουμε ότι υπάρχει κάποια ασάφεια ως προς την επαγγελματική σας απασχόληση.

- Ετσι είναι. Ομως θα μπορούσαμε, αν υπήρχε βούληση από την πολιτεία να απασχοληθούμε σε μεγάλους δήμους (αλλά και μικρούς που αντιμετωπίζουν έντονα περιβαλλοντικά προβλήματα) και γιατί όχι σε σχολεία στο μάθημα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Φυσικά βασικός προσανατολισμός είναι τα γραφεία μελετών, μεγάλες μονάδες κτλ.

- Γνωστός καθηγητής της Σχολής σας είχε υπερηφανευτεί, ότι ερχόσαστε πρώτοι μεταξύ όλων των πανεπιστημίων στα Ευρωπαϊκά Προγράμματα που εκπονείτε.

- Οχι εμείς, οι καθηγητές. Ισως και κάποιοι μεταπτυχιακοί. Αλλά αυτός είναι ο κύριος ρόλος του πανεπιστημίου; Αρκετοί αφιερώνουν τη μεγαλύτερη δραστηριότητά τους προς αυτή την κατεύθυνση. Κάποιοι πληρώνουν, λιγότερο ή περισσότερο, τους μεταπτυχιακούς που συμμετέχουν. Κάποιοι άλλοι καθόλου, με το επιχείρημα ότι κοντά τους μαθαίνουν. Επικρατεί ένα αλαλούμ που εμάς ούτως ή άλλως δε μας ενδιαφέρει, ούτε μας αφορά.

- Αν δεν είχατε αντίρρηση να αλλάξουμε λίγο κλίμα. Θα θέλαμε να μας πείτε τη σχέση σας με την τοπική κοινωνία. Στις αρχές υπήρξαν κάποιες τριβές..

- Ετσι είναι. Παλιότερα υπήρχε η Παιδαγωγική Ακαδημία με πολλούς φοιτητές. Οταν πάρθηκε η απόφαση να πάει στη Ρόδο και να εγκατασταθεί η δική μας σχολή, που ξεκίνησε μόνο με δεκαπέντε μεταπτυχιακούς φοιτητές, οι αντιδράσεις, για οικονομικούς λόγους, ήταν έντονες. Ολοι μάς έβλεπαν με μισό μάτι. Σήμερα οι σχολές αναπτύσσονται (σ.σ. υπάρχουν τμήματα ανθρωπολογίας, γεωγραφίας και ετοιμάζονται δυο νέα) οι φοιτητές αυξάνονται και το άσκημο κλίμα έχει σχεδόν εξαλειφθεί.

- Εκτός από την επαγγελματική σας αποκατάσταση ποια άλλα προβλήματα είναι σοβαρά;

- Αναμφισβήτητα το κτιριακό. Δεν υπάρχει ούτε Λέσχη, ούτε Εστία. Στο ξενοδοχείο ΞΕΝΙΑ που βρίσκεται το Τμήμα μας χρησιμοποιείται μόνο ένας όροφος. Βέβαια θα γίνουν έργα διαμόρφωσης και των υπόλοιπων χώρωνκαι νέες κτιριακές εγκαταστάσεις. Από φέτος έχουμε για πρώτη φορά εκλεγμένες νέες πρυτανικές αρχές (μέχρι σήμερα υπήρχε διορισμένη Διοικούσα Επιτροπή) που ελπίζουμε ότι θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του πανεπιστημίου. Θα δούμε.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ