Παρασκευή 19 Γενάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ
Τζάμπα... αυτοχρηματοδότηση επιδιώκει η "Χόχτιφ"

Θέλει το αρχικό κεφάλαιο, προκειμένου να αποκτήσει το 45% των μετοχών, να το καταβάλουν ελληνικές τεχνικές εταιρίες!

Τελικά, το μεγάλο σκάνδαλο του αεροδρομίου των Σπάτων έχει πολλά πλοκάμια. Οπως, πλέον, αποδεικνύεται ανοιχτά, ο γερμανικός όμιλος "Χόχτιφ" δεν πρόκειται να βάλει ούτε μία δραχμή από την τσέπη του για να κατασκευάσει το νέο αεροδρόμιο με... αυτοχρηματοδότηση!

Σύμφωνα με τους αποικιοκρατικούς όρους της σύμβασης, που υπογράφηκε μεταξύ της κυβέρνησης και της "Χόχτιφ", ο γερμανικός όμιλος για να αποκτήσει το 45% των μετοχών της Ανώνυμης Εταιρίας, που θα κατασκευάσει, θα διαχειρίζεται και θα εκμεταλλεύεται το νέο αεροδρόμιο, έπρεπε μέχρι τις 14 Γενάρη να καταθέσει στο αρχικό κεφάλαιο γύρω στα 21 δισ. δρχ. Αυτό, όμως, μέχρι αυτή τη στιγμή δεν το έχει κάνει, γιατί, όπως αποκαλύπτεται, προσπαθεί αυτό το αρχικό κεφάλαιο να το εξασφαλίσει από τις ελληνικές τεχνικές εταιρίες, που θέλουν να πάρουν μέρος ως υπεργολάβοι στην κατασκευή του αεροδρομίου!

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η "Χόχτιφ" έχει καλέσει όλες τις ενδιαφερόμενες ελληνικές τεχνικές εταιρίες να συμμετάσχουν στο μετοχικό κεφάλαιο με 3,5 δισ. δρχ. η καθεμιά, ανεξάρτητα μάλιστα από το ποσοστό των έργων για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου που τελικά θα τους ανατεθεί. Αυτό σημαίνει, βέβαια, ότι από τη μια η "Χόχτιφ" δεν πρόκειται να βάλει ούτε δραχμή στο αρχικό κεφάλαιο, αλλά θα ελέγχει το 45% των μετοχών της εταιρίας που θα εκμεταλλεύεται το νέο αεροδρόμιο. Από την άλλη, αφήνει ανοιχτό το "παράθυρο", ώστε να αναθέτει μόνη της όλες τις υπεργολαβίες, κερδίζοντας ανέξοδα αρκετά μεγάλο μέρος από τα συνολικά 350 δισ. δρχ., που υπολογίζεται, σε σημερινές τιμές, ότι θα κοστίσουν οι κατασκευές τις οποίες μπορούν να εκτελέσουν οι ελληνικές εταιρίες ως υπεργολάβοι.

Να σημειώσουμε ότι οι μεγάλες ελληνικές τεχνικές εταιρίες αντιδρούν έντονα σ' αυτήν την εξέλιξη, και για το λόγο αυτό, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η "Χόχτιφ", που συμμετέχει στην κοινοπραξία για την κατασκευή του μετρό της Αθήνας, έχει στραφεί σε 7 εταιρίες που κατασκευάζουν το έργο αυτό, προκειμένου να ενδώσουν στις απαιτήσεις της και να γίνουν "συνεταίροι" της.

Να προσθέσουμε ότι η "Χόχτιφ" μέχρι το τέλος του μήνα θα πρέπει να καταθέσει εγγυητικές επιστολές τραπεζών, συνολικού ύψους 100 δισ. δρχ. για την καλή εκτέλεση των εργασιών κλπ. Ούτε αυτό, όμως, είναι σίγουρο ότι θα γίνει και δεν αποκλείεται να χρειαστεί νομοθετική ρύθμιση, που θα παρατείνει τις ημερομηνίες έναρξης των εργασιών για την κατασκευή του αεροδρομίου.

Πρόβλημα χρηματοδότησης και... διόδια!

Καθοριστικό, όμως, και κρίσιμο ζήτημα είναι η έλλειψη συνολικής χρηματοδότησης για το έργο. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που πρόκειται να δανειοδοτήσει το έργο συνολικά με 1 δισ. 70 εκατ. ECU, δεν έχει ακόμη δώσει την οριστική έγκριση. Σύμφωνα με πληροφορίες, το διάστημα από 22 μέχρι 25 Γενάρη πρόκειται να έρθουν στη χώρα μας εμπειρογνώμονες της τράπεζας αυτής στη χώρα μας, προκειμένου να διερευνήσουν αν είναι σωστές οι οικονομικές προβλέψεις για την εκμετάλλευση του έργου. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η "Χόχτιφ" υπολογίζει ότι το 2001, πρώτο χρόνο λειτουργίας του νέου αεροδρομίου, η επιβατική κίνηση θα ανέρχεται στα 12,4 εκατομμύρια επιβάτες και τα έσοδα στα 123 εκατ. ECU, ενώ το 2025 η επιβατική κίνηση θα ανέρχεται σε 22,8 εκατ. επιβάτες και τα έσοδα σε 1.5 δισ. ECU, ποσά που από πολλούς κρίνονται ανεδαφικά. Πάντως, η τράπεζα δεν πρόκειται να δώσει την έγκρισή της πριν από τη συνεδρίαση του Συμβουλίου της την 26η Μάρτη, ενώ η ροή δανειοδότησης δεν πρόκειται να αρχίσει πριν το καλοκαίρι.

Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση 61 δισ. δρχ. για το αεροδρόμιο Σπάτων από το Ταμείο Συνοχής, κόβοντας αντίστοιχα κονδύλια από την κατασκευή της Εγνατίας και της οδού Πάτρας - Αθήνας - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων (ΠΑΘΕ). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όμως, προκειμένου να δώσει την έγκρισή της γι' αυτό, έχει διαμηνύσει ότι τα κονδύλια αυτά πρέπει να καλυφθούν στη συνέχεια από αντίστοιχη αύξηση των διοδίων στις εθνικές οδούς. Για το λόγο αυτό δεν αποκλείεται σύντομα να ανακοινωθεί ο διπλασιασμός των διοδίων!..

Ν. Π.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ