Τρίτη 1 Ιούλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Αναγκαία η πάλη για συγκοινωνίες στην υπηρεσία του λαού

Ημερίδα της Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας. Αποσπάσματα από την εισήγηση του επικεφαλής της παράταξης, Σπύρου Χαλβατζή

Οι εργαζόμενοι έχουν ανάγκη από δημόσια Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, στην υπηρεσία των λαϊκών συμφερόντων, με ενιαίο φορέα σχεδιασμού και λειτουργίας του συστήματος εξυπηρέτησης των επιβατών, με σύγχρονα μέσα και υποδομές, με ενιαίο και φτηνό εισιτήριο. Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η ημερίδα, που διοργάνωσε η Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία,το Σάββατο, για τις συγκοινωνίες της Αττικής, τη σημερινή τους κατάσταση και τις προοπτικές τους.

Η ημερίδα σημείωσε μεγάλη επιτυχία, καθώς παραβρέθηκε πλήθος αρμόδιων για το ζήτημα φορέων και έγιναν σημαντικές και καίριες παρεμβάσεις από αιρετούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκπροσώπους εργαζομένων και ειδικούς επιστήμονες. Από τη μεγάλη πλειοψηφία των ομιλητών απορρίφθηκαν οι εντολές της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των εγχώριων υποτακτικών της, για ιδιωτικοποίηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Αναδείχτηκε η ανάγκη σύγκρουσης του μαζικού, λαϊκού κινήματος με αυτές τις αντιλαϊκές κατευθύνσεις.

Παρουσιάζοντας τις θέσεις της ΝΑΣ ο επικεφαλής της παράταξης και μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Σπύρος Χαλβατζής ανάμεσα σε άλλα τόνισε:

"Μόνο η παραμονή των συγκοινωνιών στο δημόσιο, με τον ευρύ έλεγχο και την αποφασιστική συμμετοχή των εργαζομένων μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις". Οπως ο ίδιος υπογράμμισε, τα τελευταία χρόνια η κατάσταση στις συγκοινωνίες γίνεται όλο και χειρότερη. Το συγκοινωνιακό σύστημα στο Λεκανοπέδιο είναι σπάταλο, αντιπαραγωγικό, αναχρονιστικό στο σχεδιασμό και τα μέσα, δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εργαζομένων και του λαού, είναι ανεπαρκές και στραμμένο στην εξυπηρέτηση του κεφαλαίου.

Ο Σπ. Χαλβατζής επισήμανε την ανάγκη για αποφασιστική ενίσχυση των ΜΜΜ, κυρίως με τη στήριξη και προώθηση των μέσων σταθερής τροχιάς. "Αυτά τα μέσα, είπε, αναπτύσσουν μεγάλη ταχύτητα, μεταφέρουν πολλαπλάσιους επιβάτες, δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον, έχουν μικρότερα ποσοστά ατυχημάτων και έχουν μεγάλη οικονομία στην ενέργεια, στο χώρο που καταλαμβάνουν, ανά επιβάτη".Αποτυχημένη η ιδιωτικοποίηση

Ο επικεφαλής της παράταξης σημείωσε πως η αδυναμία εφαρμογής του λεγόμενου ανταγωνισμού στα ΜΜΜ και ιδιαίτερα με ιδιώτες αποδεικνύεται στο παράδειγμα της Αγγλίας. "Στην Αγγλία, τόνισε, ο ανταγωνισμός, η απορύθμιση και η ιδιωτικοποίηση των αστικών λεωφορείων, μείωσε τους διακινούμενους επιβάτες κατά 27%, σε μια δεκαετία (από το 1983-1994) και αύξησε το κόμιστρο κατά 25%, (τα στοιχεία αυτά είναι από το σχετικό βιβλίο της ΕΕ).

Κύρια προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ενωσης, είναι η ιδιωτικοποίηση και αυτού του τομέα. Υπάρχουν πολλοί, άμεσοι και έμμεσοι τρόποι, αλλά και συγκεκριμένες κατευθύνσεις, όπως η Οδηγία 92/50 της ΕΕ, που ρυθμίζει ανάλογα ζητήματα". Αυτή η οδηγία, όπως υπογράμμισε, επιτρέπει την εκχώρηση έργων, αρμοδιοτήτων, υπηρεσιών κάθε Δημόσιου Τομέα στους ιδιώτες.

Αντιλαϊκό το νομοσχέδιο

Σχολιάζοντας το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τις συγκοινωνίες, που κατατέθηκε στη Βουλή, ο Σπύρος Χαλβατζής είπε πως προωθεί τη λογική της ιδιωτικοποίησης και χτυπά τα δικαιώματα των εργαζομένων. Πιο συγκεκριμένα, πως με το νομοσχέδιο: Δίδεται η διακριτική ευχέρεια στον υπουργό να μεταβάλλει (να μειώνει) τα όρια δράσης των ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, να ιδρύει νέες εταιρίες συγκοινωνιακού έργου και να τις αναθέτει σε τρίτους. Αφήνει έξω το ΜΕΤΡΟ. Επιτρέπει την ίδρυση Δημοτικών εταιριών για συγκοινωνιακό έργο. Στο σημείο αυτό, τόνισε πως παίρνοντας υπόψη ότι οι Δήμοι δεν έχουν χρήματα, το έργο αυτό θα το αναθέσουν σε ιδιώτες. Συνέχισε πως το νομοσχέδιο δημιουργεί συγκοινωνία τριών ταχυτήτων με ΜΕΤΡΟ, γραμμές κορμού και ενδοδημοτικές γραμμές. Πως η ευρύτερη περιφέρεια της Αττικής "απαλλάσσεται" από τις δημόσιες συγκοινωνίες και πως υπηρεσίες (διακίνησης εισιτηρίων - τεχνικής υποδομής) πηγαίνουν στους ιδιώτες.

Επιπλέον, σημείωσε πως δεν υπάρχει πολιτική βούληση για αλλαγή της σημερινής κατάστασης, "επειδή εμποδίζεται αυτή η πορεία από τις μεγάλες πολυεθνικές. Από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τις εταιρείες ελαστικών, πετρελαιοειδών και ανταλλακτικών. Οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ δεν έχουν καμιά διάθεση να συγκρουστούν με την πολιτική που καθορίζουν οι πολυεθνικές. Είναι φανερό ότι δεν έχουν πρόθεση να λύσουν το συγκοινωνιακό πρόβλημα σε φιλολαϊκή κατεύθυνση".

Ανάγκη σύγκρουσης

"Χρειάζεται πάλη, αγώνας, σύγκρουση για να μην περάσουν οι πολιτικές της ιδιωτικοποίησης του ευρύτερου δημόσιου τομέα", τόνισε ο επικεφαλής της ΝΑΣ και συμπλήρωσε: "Τα ΜΜΜ υπηρετούν και εξυπηρετούν τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού, τους εργαζόμενους. Είμαστε υπέρ της συλλογικής προσπάθειας, λειτουργίας και δράσης και αντίθετοι με το ατομικό, ιδιωτικό όφελος που λειτουργεί σε βάρος του συλλογικού.

Με βάση αυτά, η πολιτική μας επιλογή είναι: Η διατήρηση και ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών. Η δημιουργία Ενιαίου Φορέα Αστικών συγκοινωνιών, με την ενοποίηση των υπαρχόντων φορέων και την ένταξη σ' αυτόν όλων των νέων ΜΜΜ (ΜΕΤΡΟ, ΤΡΑΜ κλπ.). Αυτό θα εξυπηρετήσει τη χάραξη ενιαίας συγκοινωνιακής πολιτικής, το συνολικό σχεδιασμό του δικτύου, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων, την παροχή καλύτερων υπηρεσιών προς αυτούς, τον περιορισμό του κόστους του όλου συστήματος.

Η επιδότηση του εισιτηρίου (εφαρμοσμένη στις περισσότερες χώρες), είναι απαραίτητη προϋπόθεση του κοινωνικού χαρακτήρα των Αστικών Συγκοινωνιών και έχει θετικές επιπτώσεις στην παραγωγή και γενικότερα στην οικονομία". Συμπλήρωσε πως χρειάζεται ένα, ενιαίο εισιτήριο σε όλα τα ΜΜΕ και σε χαμηλό κόστος.

Επισήμανε πως στις σημερινές συνθήκες, όπου η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση λειτουργεί χωρίς εξουσίες, χωρίς θεσμοθετημένους πόρους, υποταγμένη στην κυβερνητική λογική των αυστηρών οικονομικών δεικτών, με θεσμικό πλαίσιο πλήρως εναρμονισμένο στις κατευθύνσεις της ιδιωτικοποίησης, της πρόσθετης φορολογίας και της ανταποδοτικότητας, η ανάθεση διαχείρισης του συγκοινωνιακού έργου θα οδηγήσει σε επικίνδυνες καταστάσεις.

"Με το υπάρχον καθεστώς στην πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση με κυρίαρχη σήμερα τη λογική της μετατροπής της ΤΑ σε επιχείρηση, την πρακτική της Οδηγίας 92/50 για δυνατότητα ανάθεσης σε ιδιώτες κάθε υπηρεσίας και αρμοδιότητάς της, η λεγόμενη πλέον Δημοτικοποίηση των Αστικών συγκοινωνιών, θα οδηγήσει στην ευκολότερη ιδιωτικοποίηση μέσα και από τη διαδικασία του κατακερματισμού τους", προειδοποίησε.

Κατέληξε, λέγοντας πως αναδεικνύεται κυρίαρχη η αναγκαιότητα ανάπτυξης ενός μετώπου πάλης για την ανασυγκρότηση του συγκοινωνιακού έργου. Ενός μετώπου, όπου οι φορείς των εργαζομένων, η ΤΑ, αλλά και οι επιστημονικοί φορείς, μπορούν να συμβάλουν σημαντικά.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ