Κυριακή 22 Οχτώβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΜΑΘΗΤΕΣ
Θέλουμε να μάθουμε, θέλουμε να ζήσουμε

Το σύνθημα έπεσε: «Κανένας μαθητής στην τάξη. Κλείνουμε τα σχολεία» και μέχρι την Παρασκευή το βράδυ πάνω από 856 σχολεία σε όλη την Ελλάδα βρίσκονταν σε κατάληψη. Τις προηγούμενες μέρες χιλιάδες μαθητές διαδήλωσαν σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Κρήτη πως «δεν πάει άλλο με το σημερινό σχολείο. Δε θα περάσει το σχολείο που μας ετοιμάζουν», διεκδικώντας το σχολείο των αναγκών τους, δημόσιο και δωρεάν, χωρίς φροντιστήριο.

Ηδη οι μαθητές ετοιμάζονται το επόμενο διάστημα για νέες πολύμορφες κινητοποιήσεις, μετά και την απόφαση του Πανελλαδικού Συντονιστικού Αγώνα Σχολείων, που συνεδρίασε την περασμένη Πέμπτη, σε σχολείο της Γκράβας. Συγκεκριμένα, οι καταλήψεις συνεχίζονται και αυτή τη βδομάδα, την Τετάρτη 25 Οκτώβρη οι μαθητές διαδηλώνουν σε κάθε πόλη, μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους φοιτητές ενάντια στην κατάργηση του άρθρου 16. Συναυλίες, μπλόκα και κλεισίματα δρόμων θα γίνονται σε όλες τις πόλεις μέχρι τη μεγάλη μαθητική κινητοποίηση στις 3 Νοέμβρη, ενώ φέτος και οι παρελάσεις θα έχουν αγωνιστικό χαρακτήρα. Στις 4 Νοέμβρη θα γίνει νέο Πανελλαδικό Συντονιστικό.

Κοντά στους μαθητές ενός από τα Ενιαία Λύκεια της Θεσσαλονίκης που τελούν υπό κατάληψη βρέθηκε ο «Ρ». Οι μαθητές στο προαύλιο ζωγραφίζουν τα πανό τους, παίζουν μπάσκετ, συζητούν κι ακούν μουσική. Σε μία από τις αίθουσες διδασκαλίας η Μαρίνα, η Μαρία, ο Κώστας, ο Γιάννης μιλούν στο «Ρ» για τον αγώνα των μαθητών.

«Αν η κυβέρνηση δεν ικανοποιήσει τα οικονομικά αιτήματα των εκπαιδευτικών, θα έχουμε κι εμείς προβλήματα» λέει η Μαρίνα και προσθέτει ότι εκτός από την αλληλεγγύη στο κίνημα των εκπαιδευτικών, το σχολείο τους υιοθετεί το πλαίσιο αιτημάτων του ΣΑΣΘ, με βασικό αίτημα τη δημόσια δωρεάν παιδεία. «Με λίγα λόγια» σημειώνει ο Κώστας «θέλουμε μία δωρεάν παιδεία να μας μορφώνει μέσα στο σχολείο και να μην πληρώνουν οι γονείς μας τα φροντιστήρια».

«Οι καθηγητές και γενικότερα το σύστημα δε λειτουργεί σωστά» λέει η Μαρία, υπογραμμίζοντας ότι ούτε το σχολικό υλικό (βιβλία, οπτικοακουστικά μέσα) ικανοποιεί τις ανάγκες και η Μαρίνα συμπληρώνει: «Διδασκόμαστε πολλές μικρολεπτομέρειες στα μαθήματα που δεν μπορούν να απομνημονευτούν στη μνήμη μας για πολλά χρόνια. Οι γονείς μας τελείωσαν ένα λύκειο και έχουν καλύτερες γνώσεις από εμάς, που τελειώνουμε το λύκειο, ή από τους σημερινούς φοιτητές» και προσθέτει ότι η μεθοδολογία που ακολουθείται για τη διαδικασία της μάθησης με τη στείρα αποστήθιση, σκοτώνει τη φαντασία. Ο Γιάννης σχολιάζει τη μονόπλευρη γνώση που παρέχεται από τα σχολικά εγχειρίδια, φέρνοντας ως παράδειγμα την ιστορία. «Η ιστορία που διδασκόμαστε» λέει «για την Επανάσταση του '21, για παράδειγμα, μας διδάσκει τελικά ότι οι Ελληνες έκαναν την επανάσταση γιατί αυτοί ήταν οι "καλοί", ενώ οι Τούρκοι είναι οι "κακοί". Νομίζω ότι έτσι καλλιεργούν μέσα μας ένα μίσος για τους Τούρκους. Επίσης, τα θρησκευτικά είναι σκέτη προπαγάνδα που φανατίζει. Θα μπορούσαμε να κάνουμε θρησκειολογία αντί για θρησκευτικά».

«Το σύνθημα του ΣΑΣΘ: "Θέλουμε ένα σχολείο που να μας μορφώνει κι όχι να μας εξοντώνει"» σημειώνει η Μαρία «βασίζεται στο γεγονός ότι το σχολείο έχει γίνει ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο. Δε θέλουμε απλά να ερχόμαστε να κάνουμε το μάθημά μας και να φεύγουμε. Θέλουμε να παίρνουμε σωστή γνώση. Να μιλάμε και για τη δική μας κοινωνία. Να μιλάμε για την πολιτική. Πρέπει να ξέρουμε. Να προχωρήσουμε στη ζωή και να μην κάνουμε κι εμείς τα ίδια λάθη». Η Μαρίνα προσθέτει: «Οι μαθητές δουλεύουν πάρα πολύ. Είναι πολλές ώρες στα φροντιστήρια και στο σχολείο κι όταν πια μπαίνουν στο πανεπιστήμιο είναι κουρασμένοι και τα παρατάνε». Η Μαρία σχολιάζει τη νοοτροπία των καθηγητών, που λένε ότι «στο σχολείο δεν είμαστε για να μεταφέρουμε την πολιτική άποψη των πραγμάτων, αλλά για να μεταφέρουμε τις γνώσεις μας», σημειώνοντας: «Οι περισσότεροι από εμάς, αν όχι όλοι, θεωρούμε ότι αυτό δεν είναι σωστό, γιατί είμαστε σε μία ηλικία, ειδικά εμείς στο λύκειο, που μπορούμε να κατατοπιστούμε πολιτικά. Κι αυτό πρέπει να γίνεται από τα μαθητικά χρόνια» και προσθέτει: «Θα μας καταντήσουν όπως στην Αμερική, που ψηφίζουν ελάχιστοι στις εκλογές κι βλέπουν συνέχεια τηλεόραση. Η τηλεόραση επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη σκέψη των ανθρώπων».

Κλείνοντας, η Μαρία κάνει ένα σχόλιο για τα περί «υποκινητών». «Λένε ότι η ΚΝΕ υποκινεί τις καταλήψεις. Αυτό δε μας αρέσει να το λένε. Είναι μία προσπάθεια όλων των μαθητών. Δε γίνονται με διαχωρισμούς αυτά. Εμείς οι μαθητές αποφασίζουμε. Δε μας υποχρεώνουν να κάνουμε κάτι. Μας ενημερώνουν για το τι γίνεται και μας λένε τις προτάσεις τους», σημειώνει και προσθέτει: «Πάντως αν δε συνεχιστούν οι καταλήψεις, είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε γενικές συνελεύσεις για να ακουστούν όλες οι απόψεις και να συζητήσουμε για την ουσία της Παιδείας». Ενώ ο Κώστας στέλνει αγωνιστικό μήνυμα αντίστασης κι αντεπίθεσης: «Δε θα περάσει. Δε μασάμε. Ολοι στους δρόμους να αντιμετωπίσουμε την κυβέρνηση στα ίσια και να ξαναφέρουμε τη Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία στα σχολεία. Αυτό που μας ανήκει».


Μαρία ΠΕΡΓΑΝΤΗ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ