Κυριακή 16 Ιούλη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΑΙΔΕΙΑ
Η μεγάλη μάζα στην υποδεέστερη κατάρτιση

Ταυτόχρονα, με όλα τα υπόλοιπα φαίνεται ότι εντείνεται η προσπάθεια να στρέψουν πολύ μεγαλύτερες μάζες μαθητών, παιδιών της εργατικής τάξης, στο χώρο της κατάρτισης.

Η κατεύθυνση αυτή δεν είναι καινούρια. Η προσπάθεια στροφής στην κατάρτιση έχει ξεκινήσει από τη δεκαετία του '90, όμως κάτω από την πίεση του λαϊκού κινήματος, το ΠΑΣΟΚ που ήταν τότε στην κυβέρνηση αναδιπλώθηκε και η προσπάθεια που έκανε με τα ΤΕΕ δεν έπιασε τόπο. Ο στόχος τους (που συμφωνούν σ' αυτόν και η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ) είναι το 50%-70% του μαθητικού πληθυσμού να εγκαταλείπει το σχολείο πολύ πριν τα 18 του χρόνια και να σπρώχνεται σε μια πρόωρη, και άρα υποβαθμισμένη, επαγγελματική «εκπαίδευση» ή κατάρτιση.

Αυτή η προσπάθεια αναζωπυρώνεται τώρα από την κυβέρνηση, με τη μετατροπή των ΤΕΕ σε Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ, σχολεία που ούτε γενική μόρφωση, ούτε επαγγελματική κατάρτιση δίνουν, αλλά... λίγο απ' όλα) και σε Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ, αποκλειστικά κατάρτισης). Από το πόρισμα, φαίνεται τελικά ότι από αυτούς τους δυο κύκλους υποδεέστερης εκπαίδευσης, η κυβέρνηση προτίθεται να στείλει την πλειοψηφία των μαθητών στον χειρότερο: στις ΕΠΑΣ.

Ομως γνωρίζουν ότι δεν αρκεί να φτιάξουν τη βιτρίνα των σχολείων και σχολών κατάρτισης, για να τα προτιμήσουν οι οικογένειες αντί της γενικής μόρφωσης των παιδιών τους. Γι' αυτό χρησιμοποιούν και το... μαστίγιο εκτός από το καρότο: Προσανατολίζονται να πολλαπλασιάσουν τις εξετάσεις επιλογής των παιδιών, βάζουν εξετάσεις - φίλτρα σε κάθε τάξη του Λυκείου. Αυτό τουλάχιστον προτείνει το ΕΣΥΠ και απ' όσα έχουμε δει μέχρι τώρα, δεν μπορούμε να πιστέψουμε ότι το ΕΣΥΠ ως «ανεξάρτητο» όργανο κάνει «τυχαία» μια τέτοια πρόταση...

Οι «εικονικές» εξετάσεις της Α΄ Λυκείου θα παίζουν το ρόλο «συμβουλευτικού» ξεδιαλέγματος των παιδιών. Θα «βοηθούν» μια μεγάλη μάζα παιδιών να επιλέξει την εγκατάλειψη του «Γενικού Λυκείου» γιατί η διαδικασία των εξετάσεων επιλογής, κάθε χρόνο, θα έχει πολύ μεγάλο κόστος για την οικογένεια. Για αυτούς που δεν πειστούν, θα αναλαμβάνουν δράση και τα «Γραφεία Επαγγελματικού Προσανατολισμού». Η διαφοροποίηση των μαθητών εξάλλου θα γίνεται μέσα από τα ίδια τα μαθήματα και το πρόγραμμα του σχολείου, συνεπικουρούμενη και από τους ατομικούς «φακέλους» των μαθητών. Κι αν παρ' όλα αυτά συνεχίζουν στο «Γενικό Λύκειο» θα «πετσοκόβονται» σταδιακά από τις περιφερειακές εξετάσεις της Β΄ Λυκείου, τις εξετάσεις στη Γ΄ Λυκείου και φυσικά... τη βάση του 10 για την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση.

Βέβαια, δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι οι εξετάσεις αποτελούν από μόνες τους ταξικό φραγμό. Ομως η δομή και η φιλοσοφία των προτάσεων του ΕΣΥΠ δείχνει ότι οι συγκεκριμένες εξετάσεις θα παίζουν αυτό και μόνο το ρόλο: θα είναι τεστ επιλογής και «ξεδιαλέγματος» των παιδιών. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτά τα τεστ θα έρχονται μετά από εννιά χρόνια εκπαίδευσης αποσπασματικών πληροφοριών, δεξιοτήτων, διαχωρισμών και απόρριψης των μαθητών εντός των σχολείων. Ετσι, η ταχύτερη έξοδός τους από την εκπαίδευση θα γίνεται ευκολότερη. Γιατί όσο πιο σύντομη είναι η εκπαίδευση και η κατάρτιση, τόσο πιο γρήγορα θα είναι διαθέσιμη στην αγορά η μάζα των εργατών - ανέργων, των σύγχρονων αναλώσιμων σκλάβων για τη μηχανή του καπιταλισμού.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ο διαχωρισμός 12χρονων μαθητών οξύνει τις ανισότητες και το στρες(2020-02-07 00:00:00.0)
«Τεχνολογικό Λύκειο»: Ανακυκλώνοντας τα προβλήματα(2009-01-17 00:00:00.0)
Θέλουν αμόρφωτα και φτηνά τα παιδιά(2006-02-10 00:00:00.0)
Προθάλαμος πρόχειρης κατάρτισης(2006-02-09 00:00:00.0)
ΑΤΙΤΛΟ(1999-01-30 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ