Τετάρτη 21 Ιούνη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μουσείο Βάσως Κατράκη

Ηταν όνειρο ζωής, επιθυμία και υπόσχεση. Μετά από 20 περίπου χρόνια, γίνεται πραγματικότητα. Το «Μουσείο Βάσως Κατράκη - Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής» είναι έτοιμο να δεχτεί τους πρώτους επισκέπτες του. Στο Αιτωλικό, τη γενέτειρα της μεγάλης μας δημιουργού, εγκαινιάζεται στις 25 του Ιούνη μία φιλόξενη «γωνιά» της χαρακτικής δημιουργίας. Ενας ξεχωριστός χώρος που θα στεγάσει τα δεκάδες «παιδιά» της Β. Κατράκη, πολύτιμη παρακαταθήκη για τις νεότερες γενιές.

Το Μουσείο φιλοξενεί τις πέντε κύριες ενότητες της δουλιάς της, πυρήνες δράσης της 60χρονης εικαστικής δημιουργίας της. Ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει την 15χρονη χαρακτική της πορεία στο παραδοσιακό ξύλο και την 35χρονη χαρακτική της στην πέτρα. Στους χώρους του Μουσείου παρουσιάζονται, επίσης, τα αυτονομημένα ζωγραφικά σχέδιά της, έγχρωμα και ασπρόμαυρα. Ακόμη, αντικείμενα τέχνης κι έργα ζωγραφικής, επηρεασμένα από το δάσκαλό της Κ. Παρθένη.

Μεγάλη δημιουργός, η Β. Κατράκη (1914 - 1988), πρόσφερε τόσο στην τέχνη, όσο και στην Ελλάδα, μέσα από τις γραμμές της Αριστεράς. Τα «αντρίκεια χέρια της», όπως τα αποκαλούσαν, χάραξαν για ολόκληρες δεκαετίες, μορφές και δρόμους. Χάραξαν παράθυρα ανοιχτά στην ομορφιά του αύριο. Χάραξαν το κεφαλαίο Αλφα στη λέξη Ανθρωπος και στη λέξη Αξιοπρέπεια.

Η ζωή της Βάσως Κατράκη ήταν γεμάτη σπουδές, γεμάτη δημιουργία, γεμάτη αγώνα. Γεννήθηκε στο Αιτωλικό, όπου πέρασε τα παιδικά της χρόνια. Στην ΑΣΚΤ (1936-1940), σπούδασε κοντά στους: Κ. Παρθένη, Γ. Κεφαλληνό. Με την επίδραση του δεύτερου, δημιουργεί τα πρώτα ειδυλλιακά - λυρικά τοπία. Τα χρόνια της Εθνικής Αντίστασης «σημάδεψαν» την καρδιά και το χέρι της μεγάλης δημιουργού. Στα 1950 η Β. Κατράκη συμμετέχει στην έκθεση της ομάδας «Στάθμη» στο Ζάππειο. Το 1957 στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο. Το 1958 στην Μπιενάλε Μεσογειακών Χωρών Αλεξάνδρειας και στη Διεθνή Μπιενάλε Χαρακτικής του Λουγκάνο, όπου αποσπά πρώτα βραβεία. Επίσης, βραβεύτηκε το 1966 στην 33η Μπιενάλε της Βενετίας.

Στα μέσα της δεκαετίας του '50, ξεκινά η περίοδος χάραξης στην πέτρα. Το στοιχείο του τραγικού, η μνημειακότητα, οι λιτές και δυνατές φόρμες χαρακτηρίζουν τη δημιουργία της. Στα χρόνια της δικτατορίας εξορίστηκε στη Γυάρο, όπου χρησιμοποίησε σαν υλικό της τα βότσαλα. «Η χαρακτική της Β. Κατράκη», έγραφε ο Γ. Πετρής, «είναι ένα καλαντάρι με τις απανωτές δυστυχίες μας και τις λιγοστές χαρές μας».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ