Τετάρτη 15 Δεκέμβρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΤΟ ΜΕΤΕΡΙΖΙ ΤΗΣ ΠΑΛΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΡΦΩΣΗ

Ηπροπαγάνδα των υποστηριχτών της «μεταρρύθμισης» στην εκπαίδευση δεν έχει κανένα φραγμό και όριο, προκειμένου να πετύχει το τσάκισμα του μαθητικού κινήματος, τη «σιωπή του νεκροταφείου» σε όλα τα σχολεία της χώρας. Στο στόχαστρό τους, η ΚΝΕ και το ΚΚΕ! Από τις αιτιάσεις σε βάρος του ΚΚΕ, θα μας απασχολήσει σε ετούτο εδώ το κείμενο μια, η πιο βαριά, συκοφαντική και ψευδής κατηγορία: «Το ΚΚΕ δεν ενδιαφέρεται για τη μόρφωση των παιδιών»!!!

Είναι σαφές πως δεν πρόκειται να παρασυρθούμε στο ύφος και ήθος των «αστέρων», που εκτοξεύουν τέτοιου είδους κατηγορίες σε βάρος του ΚΚΕ. Θα σταθούμε με επιχειρήματα και αποδείξεις, για να δείξουμε τι έγινε και τι γίνεται στην πραγματικότητα.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

***

1. Μπορεί κανένας να αμφισβητήσει στα σοβαρά πως οι κυρίαρχες τάξεις, σε όλη την ιστορική εξέλιξη της ανθρωπότητας, κρατούσαν για τον «εαυτό» τους το δικαίωμα της μόρφωσης; Και να το ήθελε, δεν μπορούσε. Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα η μόρφωση, η γνώση - με το συγκεκριμένο σε κάθε φάση της ιστορίας περιεχόμενό τους - ήτανε προνόμιο των λίγων της κάθε φορά κυρίαρχης τάξης! Η αρχαιότητα, ο μεσαίωνας, αλλά και η σύγχρονη ιστορία αποτελούν «λαμπρά παραδείγματα». Στην περίοδο του καπιταλισμού, τα παράθυρα για γνώση, το δικαίωμα στη μόρφωση των παιδιών της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων, κατακτιούνται μέσα από σκληρούς ταξικούς αγώνες. Η αστική τάξη κάνει ό,τι μπορεί για μια εκπαίδευση στα μέτρα των δικών της επιδιώξεων, τη διαιώνιση του συστήματος και της κυριαρχίας της.

2. Το ΚΚΕ - ΣΕΚΕ στην ίδρυσή του - εμφανίζεται στο προσκήνιο της κοινωνικής εξέλιξης το Νοέμβρη του 1918. Από τα γεννοφάσκια του δίνει δείγματα γραφής. Παραθέτουμε εδώ το σχετικό με την εκπαίδευση απόσπασμα του προγράμματος του ΣΕΚΕ: «16) Εκλαΐκευσις της εκπαιδεύσεως. Αυστηρά εφαρμογή της υποχρεωτικής εκπαιδεύσεως. Παροχή τροφής και των μέσων διδασκαλίας εις τα παιδιά των δήμων και κοινοτήτων. Ανώτατος αριθμός δι' έκαστον διδάσκαλον 25 μαθηταί και τάξεων εις ας διδάσκει δύο. Κατάργησις του άρθρου του Συντάγματος περί γλώσσης και εισαγωγή της δημοτικής γλώσσης εις όλην την εκπαίδευσιν. Εισαγωγή εις τα σχολεία της γλώσσης των διαφόρων εθνικοτήτων διά τους εκ τούτων μαθητάς. 17) Ανοικοδόμησις σχολικών κτιρίων και πολλαπλασιασμός των σχολείων» (1ο Συνέδριο ΣΕΚΕ, έκδ. ΚΕ του ΚΚΕ, 1982, σελ. 141).

Μια απλή σύγκριση με την τραγική πραγματικότητα που βίωνε την περίοδο εκείνη η συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού, η φτώχεια, ο αναλφαβητισμός και η αγραμματοσύνη δίνουν το μέτρο σύγκρισης ανάμεσα στα αστικά κόμματα - υπηρέτες της κυρίαρχης τάξης και το νεογέννητο KKE (ΣΕΚΕ).

Στην πορεία, το ΚΚΕ έδωσε σκληρούς ταξικούς αγώνες για τα δικαιώματα των εργαζομένων, για τις λαϊκές ελευθερίες. Στην πρώτη γραμμή πάντα ο αγώνας για το δικαίωμα της μόρφωσης των παιδιών του λαού. Βήμα το βήμα άνοιγε ο δρόμος. Η άρχουσα τάξη ήθελε, αλλά δεν μπορούσε, να περιορίσει τη μόρφωση και τη γνώση στα όρια των ταξικών της επιδιώξεων.

3. Στη μαύρη περίοδο της φασιστικής κατοχής και της ιμπεριαλιστικής επέμβασης και πάλι το ΚΚΕ έδωσε τη μάχη για τη μόρφωση των παιδιών. Το ΕΑΜ, ο ΕΛΑΣ, η ΕΠΟΝ έγραψαν λαμπρές σελίδες. Η ΠΕΕΑ «εξασφάλισε τη λειτουργία των δημοτικών σχολείων, ίδρυσε 2 παιδαγωγικά φροντιστήρια για την προετοιμασία δασκάλων, τύπωσε διδακτικά βιβλία» (Ιστορία Εθνικής Αντίστασης, εκδ. ΣΕ, 1981, σελ. 212).

Στα «πέτρινα χρόνια» της παρανομίας του ΚΚΕ, στα χρόνια των απάνθρωπων διώξεων σε βάρος των κομμουνιστών και άλλων αγωνιστών, οι κομμουνιστές έκαναν τις φυλακές και τους τόπους εξορίας «σχολεία», με μαθήματα, διαλέξεις και άλλες επιμορφωτικές δραστηριότητες. Οι κάτοικοι των τόπων εξορίας έχουν να το λένε για τούτους τους «παράξενους» ανθρώπους, που δεν άφηναν από το χέρι το βιβλίο, το χαρτί και το μολύβι! θα ήτανε παράλειψη να μην τονίσουμε πως στις γραμμές του κομμουνιστικού κινήματος έδρασαν πνευματικοί γίγαντες του αναστήματος του Δ. Γληνού, του Κ. Βάρναλη, του Γ. Ρίτσου, της Ε. Αλεξίου, του Γ. και της Ρ. Ιμβριώτη και τόσων άλλων.

4. Στη νεότερη περίοδο των δημοκρατικών αγώνων του λαού, οι κομμουνιστές έδωσαν και πάλι το «παρών» στο κίνημα για το 15% στην Παιδεία, για τα δικαιώματα στη μόρφωση σε όλη την κλίμακα της εκπαίδευσης. Η συνέχεια στους αγώνες κατά της αμερικανοκίνητης χούντας στις φυλακές, στις εξορίες, στις σχολές. Το ΚΚΕ στο 9ο Συνέδριό του (Δεκέμβρης 1973) διατυπώνει - στο πρόγραμμά του στα «Μέτρα για την Παιδεία» - τα εξής: «Εφαρμογή της υποχρεωτικής και δωρεάν 8χρονης εκπαίδευσης. Εκσυγχρονισμός του δημόσιου προϋπολογισμού για την Παιδεία. Εξασφάλιση των απαραίτητων σχολικών κτιρίων, εργαστηρίων, επιστημονικών οργάνων και εποπτικών μέσων διδασκαλίας και του απαραίτητου επιστημονικά καταρτισμένου διδακτικού προσωπικού» (9ο Συνέδριο ΚΚΕ, εκδ. ΚΕ του ΚΚΕ, 1974).

5. Στην τελευταία περίοδο, της εισόδου της Ελλάδας στην ΕΟΚ, μετέπειτα στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ο τόπος μπαίνει σε νέα φάση. Τα όποια βήματα έγιναν στην πρώτη φάση του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία έμειναν δειλά και ανολοκλήρωτα.

Το ΚΚΕ έδινε τη μάχη στις σχολές και στα σχολεία για διεύρυνση των ανοιγμάτων. Σκόνταφτε στο «εφικτό» του ΠΑΣΟΚ, που χρόνο με το χρόνο προχωρούσε σε ολοένα και πιο συντηρητικές κατευθύνσεις και στην Παιδεία.

Στην τριετία 1990 - '93 μπαίνει στο προσκήνιο η ΝΔ. Δεν κατάφερε να επιβάλει τη μεταρρύθμισή της. Συνάντησε την αντίδραση του λαϊκού κινήματος, στο οποίο οι κομμουνιστές έπαιξαν πάλι σημαντικό ρόλο - παρά τις δυσκολίες σε ΚΚΕ και ΚΝΕ εκείνη την περίοδο.

«Σήμερα», στην εποχή της «νέας τάξης πραγμάτων», κυριαρχίας της αγοράς, έρχεται το ΠΑΣΟΚ με την περιβόητη μεταρρύθμιση να φέρει τα εκπαιδευτικά πράγματα στα μέτρα των αναδιαρθρώσεων, που επιβάλλουν τα μονοπώλια για την αντιμετώπιση της καπιταλιστικής κρίσης. Το ΚΚΕ από την αρχή προειδοποίησε ότι: «Στόχος της δεν είναι να μορφωθεί καλύτερα όλη η νεολαία ούτε βέβαια η ανοιχτή και ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια». Πίσω από τις τυμπανοκρουσίες και τα μεγάλα λόγια κρύβεται ο δραστικός περιορισμός και η αυστηρότερη ταξική επιλογή ακόμα και αυτών που ολοκληρώνουν τις σπουδές στο Λύκειο» (Ανακοίνωση ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Σεπ. 1999).

***

Οι εκτιμήσεις αυτές του ΚΚΕ δικαιώνονται στην πράξη! Ας δούμε τα σχετικά στοιχεία από τις πρόσφατες εξετάσεις:

  • Το 13,39% των μαθητών της Α` τάξης Λυκείου (12.000 μαθητές) έμειναν στην ίδια τάξη.
  • Το 28% των μαθητών της Β` Λυκείου (27.000 μαθητές) παραπέμφθηκαν μετεξεταστέοι σε περισσότερα από τα μισά μαθήματα. θα έμεναν και αυτοί στην ίδια τάξη, αν δεν είχαν προηγηθεί οι μεγάλες μαθητικές κινητοποιήσεις, που ανάγκασαν σε ορισμένους ελιγμούς και ψευτοπαραχωρήσεις.
  • Ηδη, πέρσι, περισσότεροι από 65.000 μαθητές υποχρεώθηκαν να εγκαταλείψουν «εθελοντικά» τις σπουδές τους και να στραφούν στα ΤΕΕ...
  • Ηδη, σχολεία συμπτύσσονται με άλλα και κλείνουν, τα κενά σε προσωπικό είναι μεγάλα, οι διπλοβάρδιες είναι στην ημερήσια διάταξη, η Ελλάδα είναι στην 97η θέση ανάμεσα σε όλες τις χώρες του κόσμου - βλέπε έκθεση του ΟΗΕ - σε σχέση με τις δαπάνες για την Παιδεία. Κι όμως, αυτή η κυβέρνηση, με τους υποστηρικτές της «μεταρρύθμισης», εγκαλεί το ΚΚΕ, πως δε θέλει τη μόρφωση των παιδιών!
  • Το σύντομο οδοιπορικό που καταθέσαμε δίνει αποστομωτική απάντηση σε όλους τους επικριτές του ΚΚΕ. Το ΚΚΕ ήτανε, είναι και θα είναι στην πρώτη γραμμή των αγώνων για τα δημοκρατικά δικαιώματα και ελευθερίες, για το δικαίωμα στη μόρφωση όλων των νέων χωρίς διακρίσεις, σε ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο, απαραίτητη προϋπόθεση όχι μόνο των πανεπιστημιακών σπουδών, αλλά κάθε επαγγελματικής εκπαίδευσης. Το ΚΚΕ αγωνίζεται για Παλλαϊκό Κοινωνικό Μέτωπο, για ενιαία δημόσια δωρεάν Παιδεία για όλο το λαό. Αλλά και η ΚΝΕ στα 30 χρόνια της ύπαρξής της πρωτοστατεί και στους αγώνες για τη μόρφωση όλων των νέων.

Ανδριανός ΜΠΟΥΚΟΥΡΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ