Τρίτη 9 Μάη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Προσπάθεια μαζικοποίησης της κατάρτισης

Τα παιδιά της εργατικής τάξης διεκδικούν ουσιαστική μόρφωση για να 'χουνε ζωή. Η κυβέρνηση στήνει σχολεία που προσφέρουν σκόρπιες γνώσεις για ζωή χωρίς δικαιώματα
Τα παιδιά της εργατικής τάξης διεκδικούν ουσιαστική μόρφωση για να 'χουνε ζωή. Η κυβέρνηση στήνει σχολεία που προσφέρουν σκόρπιες γνώσεις για ζωή χωρίς δικαιώματα
Σε μια προσπάθεια να κάνει πιο ελκυστική την εξ ορισμού υποβαθμισμένη τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, η κυβέρνηση έδωσε χτες στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο για τη μετατροπή των ΤΕΕ σε Επαγγελματικά Λύκεια. Καλλιεργώντας αυταπάτες περί αναβάθμισης της τεχνικής εκπαίδευσης, το μόνο που φτιάχνει είναι η «βιτρίνα» των σχολείων αυτών, όπου στρέφονται κυρίως τα παιδιά των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων, διατηρώντας τη σαφή διάκρισή τους από τα Γενικά Λύκεια, διάκριση η οποία τα καθιστά «δευτεροκλασάτα» σχολεία για τους πιο «αδύναμους» μαθητές ή αυτούς που δεν μπορούν να σηκώσουν το οικονομικό βάρος των φροντιστηρίων. Συνεχίζεται δηλαδή ο βασικός στόχος ταξικής επιλογής των μαθητών μετά το Γυμνάσιο και της κατάταξής τους σε σχολεία Α΄ ή Β΄ κατηγορίας...

«Τα σημερινά ΤΕΕ (...) δεν κατάφεραν ως θεσμός να πείσουν την κοινωνία για την αυξημένη αναγκαιότητα προσανατολισμού προς την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, ώστε να προσελκύσουν μαθητές». Με αυτή τη διαπίστωση στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου, η κυβέρνηση ομολογεί ότι στόχος της είναι να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών που στρέφονται στην κατάρτιση.

Με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης, τα ΤΕΕ μετατρέπονται από φέτος και σταδιακά σε Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ). Τα ΕΠΑΛ θα είναι τριετή και οι ΕΠΑΣ διετείς. Οι μαθητές θα μπορούν να πηγαίνουν στα ΕΠΑΛ έχοντας τελειώσει το Γυμνάσιο και θα διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας (που ο αριθμός τους θα μειώνεται από τη μια τάξη στην άλλη) και τεχνικά - επαγγελματικά μαθήματα ανάλογα τον κύκλο επαγγελματικών τομέων που θα επιλέξουν στην Α΄ τάξη, τον επαγγελματικό τομέα που θα επιλέξουν στη Β΄ τάξη και την ειδικότητα που επιλέγουν στη Γ΄ τάξη. Αντίστοιχα στις ΕΠΑΣ θα πηγαίνουν μαθητές που έχουν τελειώσει την Α΄ τάξη του Γενικού Λυκείου ή την Α΄ τάξη του ΕΠΑΛ και θα διδάσκονται μόνο τεχνικά - επαγγελματικά μαθήματα.

Προσπαθώντας να δώσουν μια επίφαση ισοτιμίας των ΕΠΑΛ με τα Γενικά Λύκεια, οι εμπνευστές του νομοσχεδίου δίνουν στους μαθητές της Γ΄ τάξης των ΕΠΑΛ τη δυνατότητα να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις, εφόσον το επιθυμούν, για να περάσουν σε πανεπιστήμια ή ΤΕΙ. Θα εξετάζονται σε 6 μαθήματα, από τα οποία κάποια θα είναι «γενικής παιδείας» και κάποια θα είναι της ειδικότητας που παρακολουθούν. Στα μαθήματα γενικής παιδείας θα εξετάζονται στα ίδια θέματα με τους μαθητές του Γενικού Λυκείου. Γίνεται έτσι κατανοητό ότι ούτε τα φροντιστήρια θα αποφύγουν, ούτε και οι πιθανότητες πρόσβασης θα είναι ισότιμες για τους μαθητές των ΕΠΑΛ και αυτούς των Γενικών Λυκείων. Σημειώνεται ότι καταργείται η ποσόστωση που ίσχυε στις θέσεις των ΤΕΙ για τους μαθητές των ΤΕΕ.

Το απολυτήριο των ΕΠΑΛ θα είναι ισότιμο με αυτό των Γενικών Λυκείων, ενώ παράλληλα θα παρέχουν και «πτυχίο επιπέδου 3» με το οποίο θα μπορούν να πάρουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. «Πτυχίο επιπέδου 3» θα δίνουν και οι ΕΠΑΣ. Ομως είναι γνωστό ότι με αυτά τα πτυχία, οι απόφοιτοι δεν μπορούν ουσιαστικά να βρουν δουλιά, αφού η αγορά εργασίας κατακλύζεται από αποφοίτους και στρατιές ανέργων ανώτερων εκπαιδευτικών βαθμίδων, που οι εργοδότες τούς προτιμούν αφού έχουν συμπιέσει τα εργασιακά τους δικαιώματα και τους κοστίζουν το ίδιο. Το νομοσχέδιο δίνει ως διέξοδο στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ τη συνέχιση των σπουδών τους στα ΙΕΚ και γενικότερα τη διά βίου κατάρτιση, δηλαδή, την περιπλάνησή τους ανάμεσα στην ανεργία και στο κυνήγι σκόρπιων δεξιοτήτων.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ