Παρασκευή 21 Απρίλη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΜΕΣΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Ω! γλυκύ μου έαρ

Πασχαλιά με τον «902 Αριστερά στα FM»

Πασχαλινά τραγούδια, αναφορές στο συμβολισμό τους, καθώς και αναφορές στο συμβολισμό των πασχαλιάτικων εορτών που συμπίπτουν χρονικά με τις πανάρχαιες λατρευτικές τελετές του δεύτερου, μετά τις Απόκριες, εαρινού λατρευτικού κύκλου, θα είναι το περιεχόμενο της εκπομπής «Ποιητική Αδεία» που επιμελείται και παρουσιάζει ο Γιώργος Μηλιώνης, την Κυριακή του Πάσχα, 6 με 8 το απόγευμα στον «902 Αριστερά στα FM».

Το Πάσχα - η γιορτή Πισάχ της εαρινής ισημερίας των αρχαίων Αιγυπτίων - αποτελεί την κορύφωση του πανάρχαιου ανοιξιάτικου λατρευτικού κύκλου, ενώ τα σύμβολα της αρχαίας λατρείας εξυπηρέτησαν και τους συμβολισμούς της νέας θρησκείας.

Από τα πανάρχαια χρόνια όλες αυτές οι ανοιξιάτικες τελετουργίες έχουν ως υπόβαθρο την πίστη στο «θεό» της βλάστησης και οι πρακτικές αυτών των τελετουργιών σκοπεύουν ακριβώς στην υποβοήθηση της βλάστησης και της καρποφορίας.

Ενταγμένο σε μια καθόλου τυχαία χρονική στιγμή του έτους, το χριστιανικό Πάσχα, έχοντας ενσωματώσει πολλά στοιχεία από πολλές αρχαίες λατρείες, ταυτίστηκε με τις αρχαίες δοξασίες, ανταποκρίθηκε στις ανάγκες της λαϊκής ψυχής και συμβολίζει ουσιαστικά τη νίκη της ζωής πάνω στο θάνατο.

Ξεκινώντας αμέσως μετά τον πρώτο λατρευτικό κύκλο της Ανοιξης - τις Απόκριες - ο δεύτερος εαρινός λατρευτικός κύκλος περιλαμβάνει στον εθιμικό λατρευτικό του κύκλο τις γυναίκες: Από τη μια η γονιμότητά τους συνδέθηκε με την εκρηκτική γονιμότητα της φύσης την περίοδο αυτή. Από την άλλη ο θρηνητικός χαρακτήρας των τελετουργιών παραπέμπει σε δικές τους ενασχολήσεις, ενώ παράλληλα προετοιμάζει τα νέα κορίτσια για το ρόλο της «κηδεύτρας», αυτής δηλαδή που θα ασχοληθεί με το αποτρόπαιο έργο της φροντίδας του νεκρού και με την τελετή της θρηνητικής συμπεριφοράς, ιδιαίτερα με αυτοσχέδια μοιρολόγια. Στα έθιμα της ύστερης αρχαιότητας προς τιμήν του Αττι, του Διονύσου και ιδιαίτερα του Αδωνι, όπου πενθούσες γυναίκες έσπερναν σε μικρά αγγεία σπόρους και με λουλούδια στόλιζαν κέρινα ομοιώματα που περιέφεραν στους δρόμους μοιρολογώντας, αντιστοιχούν οι τελετές της Μεγάλης Πέμπτης και της Μεγάλης Παρασκευής του χριστιανικού Πάσχα.

Ο ανοιξιάτικος λατρευτικός κύκλος κορυφώνεται με τη γιορτή της ανανέωσης, καθώς αυτή είναι το βαθύτερο νόημα της Ανάστασης και των συμβόλων της: του αυγού, δηλαδή του πυρήνα κάθε ζωής, και του κόκκινου χρώματος, της δύναμης του αίματος και του φωτός, της νίκης του ήλιου επί του σκότους.

Στο κέντρο του λατρευτικού κύκλου βρίσκονται τα τραγούδια, αυτά που θα προκαλέσουν το στοχασμό πάνω στο θάνατο και την ανανέωση της ζωής. Είναι τα τραγούδια που έρχονται από τα βάθη του χρόνου, είναι τα τραγούδια που μεταδίδουν τη συλλογική γνώση της αγροτικής κοινότητας στους νεότερους, προσφέροντας ταυτόχρονα το πλαίσιο συνένωσης και προετοιμασίας της κοινότητας να δεχτεί από κοινού τις επερχόμενες αλλαγές.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ