Κυριακή 2 Απρίλη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δ΄ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
Στο χορό της κοροϊδίας της αγροτιάς δήμαρχοι και νομάρχες

Μετά τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης για τις «επιτυχίες της» στο Δ΄ ΚΠΣ (Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης), τη σκυτάλη πήραν οι δήμαρχοι και νομάρχες που με πρόσχημα την κατανομή και αξιοποίηση των κονδυλίων του Δ΄ ΚΠΣ οργανώνουν διάφορες φιέστες. Πραγματικός στόχος αυτών των εκδηλώσεων που πυροδοτείται και από την προεκλογική περίοδο των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών είναι η δημιουργία κλίματος ευφορίας και αισιοδοξίας για να υφαρπάζουν την ψήφο των λαϊκών στρωμάτων και ταυτόχρονα να τα υποτάξουν και ενσωματώσουν στην αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ, μέρος της οποίας αποτελούν και τα ΚΠΣ.

Προκειμένου να πετύχουν αυτό το στόχο δε διστάζουν να υποσχεθούν ότι με τα κονδύλια του Δ΄ ΚΠΣ θα λυθούν όλα τα προβλήματα της χώρας, παραβλέποντας συνειδητά ότι πριν από το Δ΄ ΚΠΣ προηγήθηκαν άλλα τρία που όχι μόνο δε βελτίωσαν αλλά επιδείνωσαν τη θέση των λαϊκών στρωμάτων.

Τις ίδιες υποσχέσεις δίνουν και στους αγρότες αν και γνωρίζουν ότι τα κονδύλια του Δ΄ ΚΠΣ για την αγροτική οικονομία θα είναι λιγότερα σε σχέση με αυτά του Γ΄ ΚΠΣ και ότι τα προγράμματα που θα χρηματοδοτηθούν θα είναι σχεδόν τα ίδια με αυτά των προηγούμενων ΚΠΣ. Οι νέες δραστηριότητες που προστέθηκαν στο Δ΄ ΚΠΣ, όπως η «ευαισθητοποίηση, πληροφόρηση και βελτίωση διάδοσης των πληροφοριών στον αγροτικό πληθυσμό», η «δημιουργία συστημάτων γεωργικών συμβουλών» και η «εγκαθίδρυση προγραμμάτων ποιότητας», είναι ασήμαντες και όσον αφορά στο περιεχόμενό τους αλλά και όσον αφορά στη χρηματοδότησή τους.

Βασικοί στόχοι και του Δ΄ ΚΠΣ παραμένουν οι ίδιοι με του Γ΄ ΚΠΣ και όπως αναφέρονται στο σχετικό κανονισμό είναι:

-- «Η αύξηση της ανταγωνιστικότητας της γεωργίας και της δασοκομίας», που σημαίνει συγκέντρωση της γης και της παραγωγής σε λιγότερα χέρια, δραστική μείωση των τιμών παραγωγού, χρησιμοποίηση φθηνών αλλά επικίνδυνων τρόπων παραγωγής των αγροτικών προϊόντων και εμπορευματοποίηση των δασών.


Motion Team

-- «Η ανάδειξη του περιβάλλοντος και της υπαίθρου μέσω της παροχής στήριξης για τη διαχείριση της γης». Που σημαίνει χρησιμοποίηση του περιβάλλοντος σαν άλλοθι για να προσαρμοστεί η κοινοτική γεωργία στις απαιτήσεις της κοινοτικής και παγκόσμιας αγοράς, όπως αυτή διαμορφώνεται από τον ΠΟΕ και όχι από τις ανάγκες της ανθρωπότητας, όπου 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι υποσιτίζονται ή λιμοκτονούν.

-- «Η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις αγροτικές περιοχές και ενθάρρυνση της διαφοροποίησης της οικονομικής δραστηριότητας», που σημαίνει χρηματοδότηση παρεμφερών προς τη γεωργία δραστηριοτήτων, όπως παραγωγή παραδοσιακών και οικοτεχνικών προϊόντων, αγροτοτουρισμός, κ.ά., με στόχο να συγκαλύψουν τη δραστική μείωση της αγροτικής απασχόλησης και του αγροτικού εισοδήματος που ήδη έχει προκληθεί από την αντιαγροτική πολιτική και θα οξυνθεί με τη νέα ΚΑΠ.

Τα προγράμματα που προτείνονται από το σχετικό κανονισμό για την υλοποίηση των παραπάνω στόχων είναι τα ίδια με των προηγούμενων ΚΠΣ, βασικότερα από τα οποία είναι: Η εξισωτική αποζημίωση, η πρόωρη συνταξιοδότηση, τα κίνητρα στους νέους αγρότες, τα σχέδια βελτίωσης των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, τα κίνητρα για τη δημιουργία, εκσυγχρονισμό και μετεγκατάσταση μεταποιητικών μονάδων, τα εγγειοβελτιωτικά, τα αγροπεριβαλλοντικά και ορισμένα άλλα δευτερεύουσας σημασίας.

Προγράμματα ξεκληρίσματος


Eurokinissi

Ομως, τα προγράμματα αυτά εφαρμόζονται από το 1989 και μαζί με την ΚΑΠ πέτυχαν να ξεκληρίσουν μερικές εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίους αγρότες, να καταδικάσουν σε παρατεταμένη στασιμότητα την αγροτική παραγωγή, να μειώσουν την παραγωγικότητα της ελληνικής γεωργίας και το αγροτικό εισόδημα, να επιταχύνουν τη συγκέντρωση της γης και της παραγωγής σε λιγότερα χέρια, να αυξήσουν τα κέρδη των εμποροβιομηχάνων και να ερημώσουν την ύπαιθρο.

Με τα προγράμματα της εξισωτικής αποζημίωσης, του αγροτοτουρισμού, της παραγωγής οικοτεχνικών προϊόντων, κ.ά., υπόσχονταν και υπόσχονται ότι θα αναζωογονηθεί η ύπαιθρος και ειδικότερα οι μειονεκτικές περιοχές. Ομως, με βάση τα στοιχεία των εθνικών απογραφών, ο πληθυσμός που ζούσε στις αγροτικές περιοχές το 1991 αποτελούσε το 28,4% του συνόλου, ενώ δέκα χρόνια μετά, το 2001, που είχαν εφαρμοστεί αυτά τα προγράμματα, μειώθηκε στο 27,2%, στοιχεία που δείχνουν την αναποτελεσματικότητα αυτών των προγραμμάτων και προδικάζουν αντίστοιχες εξελίξεις για την τρέχουσα δεκαετία.

Με τα προγράμματα της πρόωρης συνταξιοδότησης και των κινήτρων στους νέους αγρότες υπόσχονταν και υπόσχονται ηλικιακή ανανέωση του αγροτικού πληθυσμού που είναι ιδιαίτερα γερασμένος. Ομως, το 1989 που άρχισαν αυτά τα προγράμματα οι αγρότες με φυσική ηλικία μικρότερη των 35 ετών αποτελούσαν το 20,3% και όσοι είχαν φυσική ηλικία μεγαλύτερη των 55 ετών το 36,4%. Το 2002 το ποσοστό με φυσική ηλικία μικρότερη των 35 ετών μειώθηκε στο 20,0%, ενώ το ποσοστό με ηλικία μεγαλύτερη των 55 ετών αυξήθηκε στο 38,7%. Δηλαδή, δεκατρία χρόνια μετά την εφαρμογή αυτών των προγραμμάτων όχι μόνο δεν ανανεώθηκε ηλικιακά ο αγροτικός πληθυσμός αλλά γέρασε πιο πολύ. Εκτός από τα παραπάνω, τα προγράμματα της πρόωρης συνταξιοδότησης παρά το γεγονός ότι επιχρύσωναν την εγκατάλειψη της γεωργικής δραστηριότητας, συνέβαλαν ελάχιστα στη μεγέθυνση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, επειδή, εκτός των άλλων, χρησιμοποιήθηκαν ψηφοθηρικά από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.

Χασούρα

Με τα προγράμματα των σχεδίων βελτίωσης των αγροτικών εκμεταλλεύσεων υπόσχονταν και υπόσχονται βελτίωση του αγροτικού εισοδήματος και δραστική μείωση του κόστους παραγωγής. Ομως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωστάτ, το αγροτικό εισόδημα στη χώρα μας, στο διάστημα 2000-2005 (με κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ), μειώθηκε κατά 17,9%, ενώ το έλλειμμα στο αγροτικό εμπορικό ισοζύγιο από 459,3 εκατ. ευρώ το 1989 εκτινάχτηκε στα 2,468 δισ. ευρώ το 2004, στοιχεία που επιβεβαιώνουν ότι τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα δεν εκτοπίζονται μόνο από τις διεθνείς αγορές αλλά και από την εγχώρια εξαιτίας του αυξημένου κόστους παραγωγής, των αθρόων εισαγωγών, του ανταγωνισμού και των υψηλών τιμών στην αγορά, προς όφελος των εμποροβιομηχάνων.

Για τους βιομηχάνους

Με τα κίνητρα για τη μεταποιητική βιομηχανία αγροτικών προϊόντων υπόσχονταν και υπόσχονται βελτίωση του αγροτικού εισοδήματος εξαιτίας της προστιθέμενης αξίας και βελτίωση της ποιότητας. Ομως, σύμφωνα με τα επίσημα μέχρι σήμερα στοιχεία, το 90% των κονδυλίων αυτών των προγραμμάτων του Γ΄ ΚΠΣ το πήραν οι ιδιωτικές βιομηχανίες τροφίμων και μόνο το 10% πήραν οι συνεταιρισμοί και οι δημοτικές επιχειρήσεις. Αποτέλεσμα αυτής της κατανομής ήταν η ενίσχυση των εμποροβιομηχάνων σε βάρος των συνεταιρισμών και των αγροτών, με συνέπεια τη μείωση των τιμών παραγωγού και την αύξηση των κερδών των εμποροβιομηχάνων. Στην τετραετία 2000-2004 τα κέρδη των μεγαλύτερων ιδιωτικών γαλακτοβιομηχανιών που μονοπωλούν τον κλάδο αυξήθηκαν κατά 138,6%, δηλαδή 8 φορές περισσότερο από τον αντίστοιχο πληθωρισμό. Την ίδια περίοδο η ονομαστική τιμή του αγελαδινού γάλακτος αυξήθηκε κατά 3%, του γίδινου κατά 5,9% και του πρόβειου κατά 6,2%, δηλαδή 2,5 έως 5,5 φορές λιγότερο από τον αντίστοιχο πληθωρισμό. Η σχέση της τιμής του σιταριού προς την τιμή του ψωμιού από 1 προς 3 που ήταν το 1992 έγινε 1 προς 10, δώδεκα χρόνια μετά, το 2004. Παρόμοια ανοίγματα στην ψαλίδα ανάμεσα στις τιμές που παίρνουν οι αγρότες και στις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές υπάρχουν σε όλα τα αγροτικά προϊόντα και επιβεβαιώνουν την κερδοφορία των εμποροβιομηχάνων.

Σειρά παραδειγμάτων

Με τα προγράμματα των δασώσεων των εγκαταλειμμένων γεωργικών εκτάσεων και των αναδασώσεων υπόσχονταν και υπόσχονται αναβάθμιση των δασικών οικοσυστημάτων και του περιβάλλοντος. Ομως, στη χώρα μας από το 1989 μέχρι το 2002 καταστράφηκαν από διάφορες αιτίες 3,5 εκατ. στρέμματα δασών και δασικών εκτάσεων και αναδασώθηκαν μόνο 230 χιλιάδες στρέμματα. Την ίδια περίοδο δασώθηκαν 350 χιλιάδες στρέμματα γεωργικών εκτάσεων, με αποτέλεσμα μέσα σε δεκατρία χρόνια να καταστραφούν 2.920.000 στρέμματα, με ολέθριες συνέπειες στο περιβάλλον, στη δημόσια υγεία, στο υδατικό δυναμικό της χώρας, στη διάβρωση των εδαφών και στα πλημμυρικά φαινόμενα.

Τα εγγειοβελτιωτικά προγράμματα των ΚΠΣ συνέβαλαν μηδαμινά στην αύξηση των αρδευόμενων εκτάσεων και στη μείωση του κόστους άρδευσης, επειδή τα σχετικά κονδύλια ήταν πολύ λίγα και δεν είχαν τέτοιο στόχο και προσανατολισμό, αλλά διατέθηκαν για την κατασκευή ορισμένων λιμνοδεξαμενών πολλαπλής χρήσης, κυρίως στα νησιά. Η μικρή αύξηση των αρδευόμενων εκτάσεων, που το 2003 έφθασαν στα 13,3 εκατομμύρια στρέμματα, αλλά αρδεύτηκαν τα 11,7 εκατ. στρέμματα, απέχει πολύ από τη διαπιστωμένη δυνατότητα άρδευσης 17 εκατομμυρίων στρεμμάτων και οφείλεται κυρίως στα ατομικά αρδευτικά έργα των αγροτών, γι' αυτό αυξήθηκε κατακόρυφα το κόστος άρδευσης.

Τα προγράμματα για την αλιεία έχουν διπλό ταξικό προσανατολισμό. Και αυτό γιατί τα κονδύλια που δίνονται στους μικρομεσαίους ψαράδες, όπως η πρόωρη συνταξιοδότηση και τα κίνητρα διάλυσης των αλιευτικών σκαφών, επιταχύνουν και συγκαλύπτουν το «ξεκλήρισμά» τους. Ενώ τα κονδύλια που δίνονται στις αλιευτικές επιχειρήσεις, όπως κίνητρα για επενδύσεις σε ιχθυοκαλλιέργειες, εκσυγχρονισμό αλιευτικών σκαφών και μονάδων μεταποίησης και εμπορίας, έχουν στόχο να επιταχύνουν τη συγκέντρωση της αλιείας σε λίγες μεγάλες αλιευτικές και ιχθυοπαραγωγικές επιχειρήσεις, να εκσυγχρονίσουν την υποδομή τους και να αυξήσουν την κερδοφορία τους.

Παρά τα προγράμματα βελτίωσης της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων και τα αγροπεριβαλλοντικά, οργιάζουν τα διατροφικά σκάνδαλα με τις διοξίνες, τις «τρελές αγελάδες», τα μεταλλαγμένα, κ.ά., που δείχνουν ότι όταν το κέρδος αποτελεί βασικό κριτήριο της παραγωγής των αγροτικών προϊόντων και τροφίμων, τα διάφορα προγράμματα λειτουργούν πυροσβεστικά και τις περισσότερες φορές σαν άλλοθι και προκάλυψη για να συνεχίζεται η ίδια κατάσταση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η νομιμοποίηση των μεταλλαγμένων στη γεωργία και στην παραγωγή τροφίμων, που υπονομεύει τα προγράμματα της βιολογικής γεωργίας και προστασίας του περιβάλλοντος.

Οι μάσκες του εξωραϊσμού

Η αποτυχία αυτών των προγραμμάτων, που αποτελούσαν τα ΚΠΣ, ήταν προδιαγραμμένη για τους μικρομεσαίους αγρότες, επειδή αποτελούσαν μοχλούς υλοποίησης και εξωραϊσμού της αντιαγροτικής πολιτικής που επιβλήθηκε με την ΚΑΠ και τις αναθεωρήσεις της, την ΓΚΑΤΤ και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ).

Χειρότερα αποτελέσματα για τους μικρομεσαίους αγρότες θα έχει το Δ΄ ΚΠΣ, επειδή αποτελεί μοχλό υλοποίησης και εξωραϊσμού της νέας ΚΑΠ και του ΠΟΕ, που θα επιδεινώσουν δραστικά τη θέση των μικρομεσαίων αγροτών με δραματικές συνέπειες σε όλα τα λαϊκά στρώματα της υπαίθρου.

Ομως, αν και μηδαμινά έως αρνητικά τα αποτελέσματα των προγραμμάτων των ΚΠΣ είχαν σοβαρές παρενέργειες στους μικρομεσαίους αγρότες επειδή χρησιμοποιήθηκαν σαν μηχανισμοί εκτόνωσης της αγανάκτησής τους και χειραγώγησης των συνειδήσεών τους.

Σοβαρό ρόλο στην κατεύθυνση αυτή έπαιξαν οι περισσότερες πλειοψηφίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και οι νομάρχες. Αυτό το ρόλο θέλουν να συνεχίσουν με την προβολή και τον εξωραϊσμό του Δ΄ ΚΠΣ, πιστεύοντας ότι θα αποπροσανατολίσουν τους μικρομεσαίους αγρότες, θα εκτονώσουν την οργή τους, θα χειραγωγήσουν τις συνειδήσεις τους και θα υφαρπάσουν την ψήφο τους.

Ομως, οι μικρομεσαίοι αγρότες έχουν αρκετή πείρα από τέτοια δολώματα και μεθοδεύσεις. Γι' αυτό μαζικά θα πρέπει να καταψηφίσουν τα ψηφοδέλτια που στηρίζει η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ μαζί με τον ΣΥΝ που εξωραΐζουν την ΚΑΠ και τους μηχανισμούς υλοποίησής της, όπως τα ΚΠΣ. Να συστρατευτούν με την ΠΑΣΥ και να ψηφίσουν μαζικά τα ψηφοδέλτια που θα στηρίξει το ΚΚΕ επειδή είναι τα μοναδικά ψηφοδέλτια που αποκαλύπτουν τους πραγματικούς στόχους των ΚΠΣ και με συνέπεια αντιστέκονται στην αντιαγροτική πολιτική της ΕΕ και των ελληνικών κυβερνήσεων, που τους ξεκληρίζει.


Του
Γιάννη ΣΦΥΡΗ*
*Ο Γ. Σφυρής είναι υπεύθυνος του Τμήματος Αγροτικής Πολιτικής της ΚΕ του ΚΚΕ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ