Συγκεκριμένα από τις συλλογές της Δημοτικής Πινακοθήκης, εκτίθενται έργα, τα οποία παρουσιάζουν θαλασσινά τοπία φιλοτεχνημένα από μεγάλους εικαστικούς καλλιτέχνες, παλαιότερους, αλλά και σύγχρονους. Τριάντα δύο δημιουργίες των: Γ. Μπουζιάνη, Π. Λύτρα, Λ. Κογεβίνα, Κ. Ρωμανίδη, Σ. Λασκαρίδου, Αλ. Κορογιαννάκη, Δ. Βιτσώρη, Π. Ρέγκου, Β. Σεμερτζίδη, Π. Παντελάκη, Γ. Στεφανάκι, Μ. Καρανάση, Β. Γκιόκα, Κ. Μερτζάνη, κ.ά.
Οπως σημειώνει στον κατάλογο, η έφορος της Δημοτικής Πινακοθήκης, Νέλλη Κυριαζή «Η ισχνή εκπροσώπηση του 19ου αιώνα στις συλλογές της Δημοτικής Πινακοθήκης και αντίθετα η πλουραλιστική παρουσία του 20ού, υπαγορεύουν τους όρους της επιλογής των έργων που θα υποστηρίξουν την κεντρική ιδέα της πρώτης ενότητας της έκθεσης, εστιάζοντας το ενδιαφέρον μας στην ποικιλόμορφη απόδοση του θαλασσινού τοπίου... Με εξαίρεση το έργο του Ε. Τσίλλερ, από τον 19ο αιώνα και αυτό του Αλεκτορίδη, του οποίου ο πρόωρος θάνατος το 1909 μας επιτρέπει να πιθανολογούμε με αρκετή ασφάλεια το έτος φιλοτέχνησής του, τα υπόλοιπα έργα στην πλειοψηφία τους φιλοτεχνήθηκαν, σύμφωνα με τα αρχεία της Πινακοθήκης, το χρονικό διάστημα 1930 - 1955, σε δεκαετίες δηλαδή κρίσιμες - κυρίως αυτή του '30 - για τη νεοελληνική ζωγραφική με γόνιμες διεργασίες για την οριοθέτηση μιας νέας εικαστικής γλώσσας, ρήξεις και αντιπαραθέσεις που προλείαναν το δρόμο της γενιάς του '60 και της ελληνικής μοντερνιτέ».
Οπως αναφέρει η επιστημονική συνεργάτις του Ναυτικού Μουσείου, Ζαφείρα Χάιδου - Λυκούρη, «Τα ιστιοφόρα του 19ου αιώνα, προσελκύουν συχνά το ενδιαφέρον των καλλιτεχνών, οι οποίοι δέχονται και συγκεκριμένες παραγγελίες από καπετάνιους για την εικαστική απεικόνιση των καραβιών τους».
Στην ενότητα των «Προσωπογραφιών» ο Υδραίος Ανδρέας Κριεζής, αποδίδει εικαστικά τους πρωταγωνιστές των ναυτικών γεγονότων του 1821, όπως τους: «Ανδρέα Μιαούλη» και «Αντώνιο Κριεζή». Ο Αιμίλιος Προσαλέντης φιλοτεχνεί το πορτρέτο του «Λάζαρου Κουντουριώτη». Ο 20ός αιώνας συνοδεύεται από την έκρηξη των Βαλκανικών πολέμων. Αρκετές φορές οι καλλιτέχνες λειτουργούν και ως εικαστικοί ανταποκριτές του πολέμου, όπως ο Βασίλειος Χατζής, η Θάλεια Φλωρά - Καραβία και ο Λυκούργος Κογεβίνας. Εκπληξη στις ναυτικές προσωπογραφίες, αποτελεί το έργο του Γιάννη Μόραλη «Η προσωπογραφία του κυβερνήτη Γεωργίου Μπλέσσα», στο οποίο «ο ακαδημαϊκός χειρισμός του θέματος μοιάζει να υποχωρεί από τη διεισδυτική ματιά του απεικονιζόμενου».
Στην ενότητα με τα πορτρέτα πλοίων, ο επισκέπτης μπορεί να δει το αριστούργημα της αρχαίας ναυπηγικής, την αθηναϊκή τριήρη, από τον χρωστήρα του Ν. Καλογερόπουλου. Εργο του ίδιου είναι ο Βυζαντινός Δρόμων, το κυριότερο πολεμικό πλοίο της Βυζαντινής εποχής. Ακόμη, παρουσιάζονται αντιτορπιλικά, θωρηκτά αλλά και επιβατικά των νεότερων χρόνων. Δημιουργίες των: Β. Χατζή, Αιμ. Προσαλέντη, Π. Παντελάκη, Α. Κανά, Α. Γλύκα κ.α. Σημειώνουμε ότι στην έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τις 30 Ιουνίου, εκτίθενται ακόμα ομοιώματα πλοίων, ιστορικά αντικείμενα, χάρτες και βιβλία, τα οποία ανήκουν στο Ναυτικό Μουσείο Ελλάδας.