Κυριακή 27 Νοέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΠΑΙΔΕΙΑ
Η θέση και η στάση μας απέναντι σ' αυτά τα προγράμματα

Για τις δυνάμεις του ΚΚΕ είναι αυτονόητη: Η καταγγελία και αποκάλυψη του ρόλου των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, ακόμη και εκείνων που επιφανειακά φαίνεται να έχουν αθώο (π.χ. περιβαλλοντική αγωγή) ή προοδευτικό περιεχόμενο (π.χ. «ισότητα των δύο φύλων»), καθώς και της «ευέλικτης ζώνης», με βάση τη θέση μας για το Ενιαίο 12χρονο Βασικό Υποχρεωτικό Σχολείο.

Πιο συγκεκριμένα, υπογραμμίζουμε την αντίθεσή μας στη «σύγχρονη εκπαιδευτική» τάση που θέλει το σχολείο να τρέχει πίσω από τις εξελίξεις, με το πρόσχημα των επιστημονικών και τεχνολογικών αλλαγών και στην πρακτική της προσθήκης νέων μαθήσεων - αγωγών σε πρόσφορους για το κεφάλαιο τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς. Η πρακτική αυτή όχι μόνον εντείνει τον κατατεμαχισμό της γνώσης, αλλά υποκαθιστά και αποτελματώνει το περιεχόμενο των παραδοσιακών μαθημάτων Γενικής Εκπαίδευσης, διατηρώντας τον αναχρονισμό της βασικής εκπαίδευσης και την αποσπασματικότητά της.

Το πρόγραμμα του σχολείου πρέπει να έχει επίκεντρο τη θεμελιακή αποστολή της βασικής εκπαίδευσης, τη διάπλαση μιας ολόπλευρης προσωπικότητας με κοινωνική συνείδηση, σε αντίθεση με τα άβουλα ανδρείκελα που επιδιώκουν να διαμορφώσουν αυτές οι «αγωγές». Επομένως το αναλυτικό πρόγραμμα οφείλει να κρατά την κύρια υπόσταση της Γενικής Εκπαίδευσης (Γλώσσα και Μαθηματικά, γνώση της Φύσης, γνώση της Κοινωνίας, Αισθητική και Φυσική Αγωγή) και να την ανανεώνει λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις στο σύστημα της ανθρώπινης γνώσης. Ετσι, για παράδειγμα, η περιβαλλοντική αγωγή μπορεί να εμπεριέχεται στα μαθήματα της βιολογίας, γεωγραφίας, αισθητικής και φυσικής αγωγής, η σεξουαλική αγωγή και η αγωγή της υγείας στα μαθήματα της βιολογίας και της φυσικής αγωγής κλπ.

Με βάση τα παραπάνω, πραγματική απάντηση στην αποσπασματικότητα της γνώσης δεν είναι η προσθήκη νέων «διαθεματικών» μαθήσεων στο σχολικό πρόγραμμα, αλλά η ριζική αναδιοργάνωση του σχολείου, ώστε να βοηθά το μαθητή να αναπτύσσει ενιαία κοσμοθεωρητική αντίληψη του κόσμου, με επικέντρωση στα θεμελιώδη και ουσιαστικά, με επιστημονική εγκυρότητα περιεχομένων και μεθόδων, με σύνδεση Θεωρίας και Πράξης, με στενή αλληλοσύνδεση των περιεχομένων κάθε μαθήματος, αλλά και ολόκληρων των μαθημάτων μεταξύ τους.

Μέσα από τη διαπλοκή και επανάληψη των φυσικών και κοινωνικών φαινομένων, οι μαθητές θα πρέπει να ανακαλύπτουν την ύπαρξη γενικών κανόνων, να αντιλαμβάνονται τους νόμους της φυσικής και κοινωνικής εξέλιξης. Στο πλαίσιο του κάθε μαθήματος θα γίνονται οι απαιτούμενες και δυνατές διασυνδέσεις στοιχείων από διάφορους επιστημονικούς κλάδους, ώστε να φωτίζουν ολόπλευρα τα διδακτικά αντικείμενα. Ετσι μόνον οι διασυνδέσεις αυτές θα ξεπηδούν από την ουσία των θεμάτων, δε θα είναι μηχανιστικές και αφύσικες, δηλαδή αυτοσκοπός, αλλά εργαλείο σφαιρικής γνώσης. Οι δε ομαδικές δραστηριότητες των μαθητών θα ανήκουν στη διδακτική μέθοδο κάθε μαθήματος, ώστε οι ίδιοι οι μαθητές να διερευνούν, να χρησιμοποιούν πηγές, να συνθέτουν κείμενα, να προχωρούν σε κατασκευές ή καλλιτεχνικά έργα, να αναπτύσσουν την αυτενέργεια και δημιουργικότητά τους.

Τα μέλη του Κόμματος (εκπαιδευτικοί) και της ΚΝΕ (μαθητές) πρέπει όχι απλά να μην παίρνουν μέρος σε αυτά, αλλά να δίνουν καθημερινά τη μάχη για την αποκάλυψη της στόχευσής τους και τη συνολική τους απόρριψη. Αν παρ' όλα αυτά, λόγω του συσχετισμού, τα προγράμματα αυτά αρχίσουν να υλοποιούνται σε κάποιο σχολείο οργανώνουμε εκδηλώσεις με αποκάλυψη του περιεχομένου τους και μέσω της ΚΝΕ (σε περίπτωση υποχρεωτικότητας) παρεμβαίνουμε και στο ίδιο το μάθημα.

Είμαστε αντίθετοι στην εφαρμογή της «Ευέλικτης Ζώνης» τόσο στο Δημοτικό, όσο και στο Γυμνάσιο. Οι κομμουνιστές εκπαιδευτικοί, ιδιαίτερα στην Πρωτοβάθμια που η εφαρμογή της είναι υποχρεωτική (αντίστοιχη είναι η στάση μας και στο Γυμνάσιο), δίνουν τη μάχη της αποκάλυψης του βαθύτερου περιεχομένου της. Θέτουν το θέμα στα ΔΣ των Συλλόγων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τις ΓΣ και τους Συλλόγους Διδασκόντων και καλούν σε απόρριψη και μη εφαρμογή της. Σε περίπτωση που η απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων είναι υπέρ της εφαρμογής της «Ευέλικτης Ζώνης», εφαρμόζουν το ωρολόγιο πρόγραμμα (δεν μπορούν να κάνουν διαφορετικά), δίνουν όμως άλλο περιεχόμενο στις αντίστοιχες ώρες με εμβάθυνση στο αντικείμενο των μαθημάτων της βασικής γενικής παιδείας, αποκαλύπτουν και αντιμετωπίζουν συλλογικά και αποφασιστικά την επιχείρηση διείσδυσης των επιχειρήσεων στα σχολεία, συνεχίζουν να δίνουν καθημερινά τη μάχη για τη συλλογική κατανόηση του βαθύτερου περιεχομένου και την απόρριψη της «Ευέλικτης Ζώνης» και όσων περιλαμβάνονται σε αυτήν. Ο αντίπαλος επιχειρηματολογεί ότι οι δάσκαλοι που αντιδρούν δεν έχουν μεράκι για τη δουλιά τους, βολεύονται με τις καθιερωμένες μεθόδους και συνταγές, είναι οπαδοί της συντήρησης. Οι δυνάμεις μας πρέπει όχι μόνο στα λόγια, αλλά και στην πράξη να αποδείχνουν ότι η αντίθεσή μας στην «Ευέλικτη Ζώνη» δεν είναι από θέσεις διατήρησης της σημερινής μιζέριας του σχολείου. Να εκφράζουν τη διαφορετική αντίληψη για το ρόλο του σχολείου, αποκαλύπτοντας την αλήθεια στους μαθητές για όσα διδάσκουν τα βιβλία και φροντίζοντας οι ομαδικές εργασίες να αποτελούν συνήθη πρακτική στο πλαίσιο του κάθε μαθήματος.

Για τις διάφορες εργασίες που καθηγητές αναθέτουν στους μαθητές: Τα μέλη της ΚΝΕ πρωτοστατούν ώστε να εκδηλώνεται η συγκεκριμένη συλλογική αντίσταση στις πρωτοβουλίες που απορρέουν από την ΕΕ και να υιοθετείται από πλατιά τμήματα των μαθητών η στάση που προβάλλει κάθε φορά η ΚΝΕ. Για τις εργασίες που αναθέτουν οι καθηγητές στην καθημερινή ροή της διδασκαλίας, απαιτούν το θέμα να καθορίζεται συλλογικά, η σύνθεση των ομάδων που θα το επεξεργαστούν να διαμορφώνεται από τους ίδιους τους μαθητές και η ομάδα που θα ενταχθεί κάποιος να πραγματεύεται το θέμα με τη σύμφωνη γνώμη όλων όσοι συμμετέχουν σε αυτή. Γενικότερα προβάλλουμε την ανάγκη το σχολείο να είναι χώρος ελεύθερης διακίνησης των ιδεών σαν προϋπόθεση για την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ