Σάββατο 3 Ιούνη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ
Απροκάλυπτη επιχείρηση χειραγώγησης

Το θέμα της Νεοελληνικής Γραμματείας, Εκφρασης - Εκθεσης, στο οποίο κλήθηκαν να εξεταστούν προχτές οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου στα πλαίσια των Πανελλαδικών Εξετάσεων (του μαραθώνιου δηλαδή για τους μαθητές των δύο τελευταίων τάξεων του λυκείου, που θυμίζει «Ιερά Εξέταση») θα μπορούσε κάλλιστα να καταγραφεί σαν άλλο ένα όπλο που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση για να νουθετήσει και να χειραγωγήσει τους μαθητές. Ο υπαίτιος για όλα τα δεινά που τραβούν οι μαθητές με την αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αποτέλεσμα της οποίας είναι ακριβώς αυτή η ψυχοφθόρα διαδικασία της εξέτασης στα 14 μαθήματα, θέλησε να ζητήσει και τα ρέστα από τα «θύματά» του.

Ηδήθεν ανεξάρτητη Εξεταστική Επιτροπή, προφανώς με άνωθεν εντολές, μεθόδευσε την επιχείρηση χειραγώγησης χρησιμοποιώντας ένα άκρως προπαγανδιστικό κείμενο για τη στρατηγική και τους στόχους της εκπαιδευτικής «μεταρρύθμισης». Πρόκειται, όπως ο «Ριζοσπάστης» αποκάλυψε χτες, για απόσπασμα από άρθρο της Ε. Στεφάνου, πρώην υφυπουργού Παιδείας και υποψήφιας του ΠΑΣΟΚ στη Φθιώτιδα στις πρόσφατες εκλογές, στην κυριακάτικη εφημερίδα του συγκροτήματος Λαμπράκη «Το Βήμα», στις 23.4.2000 με θέμα «Οι νέες προκλήσεις στο χώρο της εκπαίδευσης».

Ηανάπτυξη στο κείμενο της θεωρίας της προσαρμογής στη «νέα τάξη πραγμάτων» και η στήριξη όλων των μέτρων που προωθούνται από τη «μεταρρύθμιση», για τη διά βίου εκπαίδευση και κατάρτιση, την ατομική κατάκτηση της γνώσης κ.ά., αποτελούν από μόνα τους πρόκληση. Ομως μεγαλύτερη πρόκληση αποτελεί το γεγονός ότι τα ζητούμενα «καλουπώνονται» με τέτοιο τρόπο, ώστε ο μαθητής να είναι υποχρεωμένος να στηρίξει την άποψη της συγγραφέως, ανακαλύπτοντας δήθεν τη μεθοδολογία της. Φυσικά, κάθε σκέψη κριτικής αντιμετώπισης είναι απαγορευτική, αφού είναι εκτός θέματος.

Το επιστέγασμα όμως της απροκάλυπτης πρόκλησης βρίσκεται στο τρίτο μέρος της εξέτασης, του περιβόητου πια «γράμματος στον υπουργό Παιδείας». Εκεί επιχειρείται η τρομοκράτηση του μαθητή, αφού του ζητιέται να εκφράσει γνώμη για την εκπαιδευτική «μεταρρύθμιση», που ήδη στο προηγούμενο θέμα εμμέσως πλην σαφώς έχει καθυποβληθεί η λογική του μονόδρομού της ως απαραίτητη προϋπόθεση... για να απαντηθούν οι προκλήσεις του 21ου αιώνα. Και για να προλάβουμε ποικιλώνυμους αναλυτές που έσπευσαν να μιλήσουν για την πρωτοτυπία του θέματος και το ωφέλιμο της ενασχόλησης με κοινωνικά θέματα, σημειώνουμε ότι πράγματι το κριτήριο του μαθητή και η δυνατότητα τεκμηρίωσης της άποψής του θα μπορούσαν να αξιολογηθούν, όχι όμως κάτω από ένα καθεστώς ηθικών διλημμάτων και φόβου.

Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι έστω και έτσι δεν μπορεί να εκφραστεί από σημαντικό μέρος των νέων η πείρα και τα αιτήματα των μεγάλων μαθητικών αγώνων στην τρίχρονη διάρκεια της αντιπαιδαγωγικής, εκπαιδευτικής... μεταρρύθμισης. Ομως η όποια τέτοια «νομιμοποίηση» δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να μειώσει τη σοβαρότητα της επιχειρηθείσας παγίδευσης των νέων και της προσπάθειας υποταγής τους στα δεδομένα ενός εκπαιδευτικού συστήματος που τους «κόβει τα φτερά».

Το γεγονός αυτό συνδέεται με τη λογική της κυβέρνησης και του υπουργείου, που νομοθέτησε εκτός των άλλων το φασιστικής έμπνευσης ιδιώνυμο κατά των αγωνιζόμενων μαθητών, για να τους καθυποτάξει, ενώ τώρα κάνει ένα άτυπο γκάλοπ στην πλάτη τους. Η επιχείρηση αυτή αναπόφευκτα φέρνει στο μυαλό μαύρες εποχές και καθεστώτα που επιχειρούσαν τη νομιμοποίησή τους με ιδεολογική τρομοκρατία και τον πέλεκυ του ισχυρού. Μόνο που ισχυρός δεν είναι ο πέλεκυς αλλά η δύναμη του δίκιου.


Δημήτρης ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ