Κυριακή 12 Δεκέμβρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 38
Ασφαλιστικές εταιρίες
Ιδού το μέγεθος της κλοπής!

Αποκαλυπτικά στοιχεία για τα ποσά που εισπράττουν οι ασφαλιστικές εταιρίες και τι πληρώνουν στους σφαλισμένους τους

Χρυσωρυχείο από το οποίο θησαυρίζουν δεκαετίες τώρα οι ασφαλιστικές εταιρίες αποδεικνύονται οι ιδιοκτήτες ΙΧ στη βάση της υποχρεωτικότητας της ασφάλισης των οχημάτων και της ελεύθερης διαμόρφωσης των τιμολογίων ασφαλίστρων. Οσο για τις αιτιάσεις που ακούγονται από εκπροσώπους των ασφαλιστικών επιχειρήσεων ότι ο κλάδος ασφάλισης αυτοκινήτου είναι... ζημιογόνος, προφανώς αφορούν τις «λογιστικές διαδικασίες» και διάφορα... κόλπα, που σχετικά εύκολα κάνουν το μαύρο άσπρο. Αλλωστε, αυτές οι ζημιές, που επικαλούνται εδώ και δεκαετίες, δεν οδήγησαν καμιά εταιρία - από εκείνες που έχουν λόγο και προβάλλουν αξιώσεις κατά τη διαμόρφωση της ασκούμενης πολιτικής - σε κλείσιμο. Επιπρόσθετα όλο και και πιο πολύ αποκαλύπτεται ότι τέτοιου είδους αιτιάσεις προβάλλονται ως επιχείρημα και πίεση, προκειμένου κάθε τόσο να αυξάνουν υπέρογκα τα ποσά που καταβάλλουν οι ασφαλισμένοι για τα υποχρεωτικά ασφάλιστρα.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ακόμα και με βάση τα επίσημα στοιχεία που δημοσιεύουν οι ασφαλιστικές εταιρίες, χρόνο με το χρόνο αυξάνεται με ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς η συνολική κερδοφορία τους. Μια κερδοφορία που στηρίζεται στην απροκάλυπτη εκμετάλλευση των πελατών τους και εκπορεύεται από τις συνεχείς ανατιμήσεις στα τιμολόγια ασφάλισης, που τα τελευταία χρόνια έχουν υπερτετραπλασιαστεί! Η «απελευθέρωση» της διαμόρφωσης των τιμών τους, με πρόσχημα το διπλασιασμό των κατώτατων υποχρεωτικών ορίων κάλυψης και έπεται και συνέχεια, αποδεικνύεται θερμοκήπιο για όλο και μεγαλύτερα κέρδη. Αυτό το πρόσχημα της αύξησης των λεγόμενων υποχρεωτικών καλύψεων μεθοδεύουν να αξιοποιήσουν και τώρα, προκειμένου να επιβάλουν και νέες ανατιμήσεις.

Οπως ανακοινώθηκε πρόσφατα, από την 1η Γενάρη του 2000 τα όρια αυτά θα διαμορφωθούν σε 33 εκατ. δρχ. για υλικές ζημιές (από 30 που είναι από το 1996) και σε 165 εκατ. δρχ. για σωματικές βλάβες (από 150 που ήταν), ποσά, που, όπως καταλαβαίνει ο καθένας, απέχουν πολύ από την πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν όσοι συναλλάσσονται με τις ασφαλιστικές εταιρίες και οι οποίοι «φτύνουν αίμα» για να εισπράξουν αποζημίωση μερικά δεκαχίλιαρα.

Η αλλαγή της... νοοτροπίας

Από την άλλη μπορεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να διατείνεται ότι υπάρχει... συμφωνία με τις εταιρίες να μην αυξήσουν φέτος τα τιμολόγιά τους, οι εκπρόσωποι των εταιριών όμως διαμηνύουν ότι στο βαθμό που τα συμφέροντά τους υπαγορεύουν αύξηση, δε θα διστάσουν να την επιβάλουν. Χαρακτηριστική ως προς αυτό είναι η όλο νόημα έκφραση ικανοποίησης του προέδρου της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδας και προέδρου της ΙΝΤΕΡΑΜΕΡΙΚΑΝ Δ. Κοντομηνά, σε πρόσφατη ημερίδα της Ενωσης, ενώπιον υπουργών της κυβέρνησης για το ότι, όπως είπε, η κυβέρνηση έχει αλλάξει νοοτροπία απέναντι στις ασφαλιστικές εταιρίες. Εχει αλλάξει, διευκρίνισε, τη νοοτροπία του να ζητάει διαρκώς από τις ασφαλιστικές να μην αυξήσουν τα ασφάλιστρα. Για τις εταιρίες, λοιπόν, ανήκουν στο παρελθόν οι μέρες που η κυβέρνηση μπορούσε να τους ζητάει να συγκρατήσουν τις αυξήσεις.

Την ίδια στιγμή όμως ετοιμάζονται για νέα επιδρομή στις τσέπες των ιδιοκτητών οχημάτων, βάζοντας σε εφαρμογή το λεγόμενο σύστημα «αντικειμενικοποίησης» των ζημιών ή αλλιώς ηλεκτρονικής πραγματογνωμοσύνης. Πρόκειται για το σύστημα που οι εταιρίες έχουν στα σκαριά εδώ και δύο χρόνια και με βάση το οποίο καταρτίζονται τιμοκατάλογοι όπου θα περιλαμβάνονται τα κόστη των υλικών ζημιών και πέρα από αυτά δε θα δίνουν δραχμή, με στόχο βέβαια το παραπέρα κουτσούρεμα των αποζημιώσεων που καταβάλλουν. Παράλληλα, από το Μάρτη, όπως αναφέρουν επίσημα στελέχη της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας, πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή και ο λεγόμενος φιλικός διακανονισμός των ζημιών. Με το σύστημα αυτό ο θιγόμενος οδηγός θα εισπράττει την αποζημίωση που δικαιούται από τη δική του εταιρία και στη συνέχεια η εταιρία του θα το διακανονίζει με την εταιρία του υπαίτιου οδηγού. Κι αυτό, ασφαλώς, δε γίνεται για την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων, αλλά γιατί οι εταιρίες ξέρουν ότι θα είναι πολλοί - αν όχι οι περισσότεροι - οι οδηγοί που, προκειμένου να είναι σίγουροι ότι θα εισπράξουν τα χρήματα που δικαιούνται σε περίπτωση που τους προκαλέσει κάποιος ζημιά, θα προτιμήσουν να ασφαλιστούν σε κάποια από τις μεγάλες εταιρίες με τα υψηλότερα ασφάλιστρα, που επικρατεί να θεωρούνται «φερέγγυες» ως προς την καταβολή των αποζημιώσεων.

Αποκαλυπτικά στοιχεία

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά για το τι ποσά εισπράττουν και τι τελικά πληρώνουν οι ασφαλιστικές ως αποζημίωση σε θιγόμενους οδηγούς είναι τα στοιχεία που οι ίδιες δίνουν στη δημοσιότητα, στοιχεία μάλιστα για τα οποία υπάρχουν μια σειρά λόγοι για να μην τα θεωρεί κανείς αξιόπιστα. Ακόμα, όμως, κι αν θεωρήσει κανείς ότι αυτά ισχύουν, είναι αρκετά για να καταλήξει σε πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα που αποκαλύπτουν την κερδοσκοπία των ασφαλιστικών εταιριών σε βάρος της τσέπης των ασφαλισμένων οδηγών.

Ειδικότερα:

  • Παρόλο που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης στο τέλος του 1997 διαρρηγνύει τα ιμάτιά της με πομπώδεις διακηρύξεις ότι δεν υπήρχε «κανένας απολύτως λόγος» να επιβληθούν αυξήσεις στα ασφάλιστρα των οχημάτων πάνω από το ύψος του πληθωρισμού, που τότε κυμαινόταν στο 4,7%, οι εταιρίες έγραψαν στα παλιά τους τα παπούτσια την κυβέρνηση και έπραξαν όπως επέβαλαν τα συμφέροντά τους. Ετσι, με βάση τα στοιχεία που οι ίδιες δίνουν στη δημοσιότητα, το 1998 το μέσο καθαρό ασφάλιστρο αυξήθηκε για τα επιβατικά ΙΧ κατά 12,4% και ανήλθε σε 64.383 δρχ., ποσό που βεβαίως οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες ΙΧ ξέρουν καλά ότι απέχει πολύ από αυτό που πραγματικά καταβάλλουν κάθε χρόνο για την ασφάλεια του αυτοκινήτου τους. Κατά μέσο όρο για όλες τις κατηγορίες των οχημάτων που ασφαλίζονται η αύξηση ήταν 9,7%.
  • Για το 1999 η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης διακήρυσσε πέρσι τέτοιον καιρό ότι είχε πετύχει «συμφωνία» με τις ασφαλιστικές εταιρίες να «παγώσουν» τα ασφάλιστρα. Μόνο που στην πράξη άλλα σχέδια είχαν οι εταιρίες, που όχι μόνο επέβαλαν αυξήσεις, αρχής γενομένης από την Εθνική Ασφαλιστική, που υποτίθεται ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί και σαν «πιλότο» για την τιμολογιακή πολιτική που θα εφαρμόσουν οι άλλες εταιρείες, αλλά επιπλέον μείωσαν και τα ποσοστά έκπτωσης που γίνονται στα ασφάλιστρα που πληρώνουν οι οδηγοί που δεν προκαλούν ζημιές (σύστημα bonus).
  • Απέναντι στο επιχείρημα των εταιριών ότι τα ασφάλιστρα -«φωτιά» που διαμορφώνουν - που όπως υποστηρίζουν μάλιστα είναι και χαμηλά - είναι τέτοια που να καλύπτουν τον ασφαλισμένο οδηγό για την περίπτωση που θα προκαλέσει ζημιά τουλάχιστον 30 εκατ. δρχ., είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα τα στοιχεία που δίνει η στατιστική τους υπηρεσία. Σύμφωνα, λοιπόν, μ' αυτά, το μέσο κόστος ζημιάς για τα επιβατικά ΙΧ το 1998 ανερχόταν σε 479.080 δρχ. Από αυτά πληρώνονταν κατά μέσο όρο 309.034 δρχ. από τις ασφαλιστικές εταιρίες, ενώ το μέσο κόστος εκκρεμούς ζημιάς ανερχόταν το 1998 για τα επιβατικά σε 834.735 δρχ.
  • Το 83,67% το ζημιών που δηλώνονται αφορά ζημιές ύψους από 1.000 μέχρι 500.000 δρχ., ένα ποσοστό της τάξης του 13% αφορά υλικές ζημιές ύψους από 500.001 μέχρι 2.000.000 δρχ. και μόλις το 1,5% των ζημιών που δηλώνονται στις ασφαλιστικές εταιρίες αφορά ζημιές ύψους 3 εκατ. δρχ. και πάνω. Τα στοιχεία αυτά είναι αποκαλυπτικά για το επιχείρημα πως τα ασφάλιστρα διαμορφώνονται στο ύψος που διαμορφώνονται για να καλύπτουν υλικές ζημιές ύψους 30 εκατ. δρχ. τουλάχιστον, όπως υπαγορεύουν οι κοινοτικές οδηγίες.
  • Το «ποσό αποκατάστασης των ζημιών» για το 1998 ανήλθε σε 145,336 δισ. δρχ. έναντι συνόλου καθαρών ασφαλίστρων 203,8 δισ. δρχ.. Μόνο που το ποσό αυτό δεν είναι όπως ίσως θα καταλάβαινε κανείς χρήματα που κατέβαλαν οι ασφαλιστικές εταιρίες κατά τον προηγούμενο χρόνο. Μέσα σ' αυτό συμπεριλαμβάνονται το ποσό των πληρωθεισών ζημιών, το ποσό των μερικά πληρωθεισών ζημιών και το ποσό των εκκρεμών ζημιών. Συγκεκριμένα από τα 145,336 δισ. δρχ. τα 60,66 δισ. αντιστοιχούν σε πληρωθείσες ζημιές, τα 6,9 δισ. σε μερικώς πληρωθείσες ζημιές, ενώ 77,77 δισ. δρχ. αντιστοιχούν σε ζημιές που οι εταιρίες αρνήθηκαν να πληρώσουν. Δηλαδή από το ποσό που βαφτίζουν «αποκατάστασης ζημιών», ουσιαστικά δεν κατέβαλαν ούτε το μισό για αποζημιώσεις. Και για το 1998 μόνο - χώρια οι εκκρεμότητες των προηγούμενων χρόνων - οι ζημιές που έχουν μείνει απλήρωτες από τις ασφαλιστικές ανέρχονται σε 77,77 δισ. δρχ.

Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ερχεται βροχή τσουχτερών αυξήσεων(2005-09-27 00:00:00.0)
Ετοιμάζουν νέες αυξήσεις τιμολογίων(2000-05-25 00:00:00.0)
Στην υπηρεσία των κερδών τους η κυβέρνηση(1999-01-01 00:00:00.0)
Ερχονται νέες αυξήσεις στα ασφάλιστρα(1998-12-23 00:00:00.0)
Ερχονται νέες αλυσιδωτές ανατιμήσεις(1995-04-11 00:00:00.0)
"Ελεύθερες" ανατιμήσεις μέχρι και 45%(1995-01-15 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ