Αποκαλυπτικά στοιχεία για τα ποσά που εισπράττουν οι ασφαλιστικές εταιρίες και τι πληρώνουν στους σφαλισμένους τους
Χρυσωρυχείο από το οποίο θησαυρίζουν δεκαετίες τώρα οι ασφαλιστικές εταιρίες αποδεικνύονται οι ιδιοκτήτες ΙΧ στη βάση της υποχρεωτικότητας της ασφάλισης των οχημάτων και της ελεύθερης διαμόρφωσης των τιμολογίων ασφαλίστρων. Οσο για τις αιτιάσεις που ακούγονται από εκπροσώπους των ασφαλιστικών επιχειρήσεων ότι ο κλάδος ασφάλισης αυτοκινήτου είναι... ζημιογόνος, προφανώς αφορούν τις «λογιστικές διαδικασίες» και διάφορα... κόλπα, που σχετικά εύκολα κάνουν το μαύρο άσπρο. Αλλωστε, αυτές οι ζημιές, που επικαλούνται εδώ και δεκαετίες, δεν οδήγησαν καμιά εταιρία - από εκείνες που έχουν λόγο και προβάλλουν αξιώσεις κατά τη διαμόρφωση της ασκούμενης πολιτικής - σε κλείσιμο. Επιπρόσθετα όλο και και πιο πολύ αποκαλύπτεται ότι τέτοιου είδους αιτιάσεις προβάλλονται ως επιχείρημα και πίεση, προκειμένου κάθε τόσο να αυξάνουν υπέρογκα τα ποσά που καταβάλλουν οι ασφαλισμένοι για τα υποχρεωτικά ασφάλιστρα.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ακόμα και με βάση τα επίσημα στοιχεία που δημοσιεύουν οι ασφαλιστικές εταιρίες, χρόνο με το χρόνο αυξάνεται με ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς η συνολική κερδοφορία τους. Μια κερδοφορία που στηρίζεται στην απροκάλυπτη εκμετάλλευση των πελατών τους και εκπορεύεται από τις συνεχείς ανατιμήσεις στα τιμολόγια ασφάλισης, που τα τελευταία χρόνια έχουν υπερτετραπλασιαστεί! Η «απελευθέρωση» της διαμόρφωσης των τιμών τους, με πρόσχημα το διπλασιασμό των κατώτατων υποχρεωτικών ορίων κάλυψης και έπεται και συνέχεια, αποδεικνύεται θερμοκήπιο για όλο και μεγαλύτερα κέρδη. Αυτό το πρόσχημα της αύξησης των λεγόμενων υποχρεωτικών καλύψεων μεθοδεύουν να αξιοποιήσουν και τώρα, προκειμένου να επιβάλουν και νέες ανατιμήσεις.
Οπως ανακοινώθηκε πρόσφατα, από την 1η Γενάρη του 2000 τα όρια αυτά θα διαμορφωθούν σε 33 εκατ. δρχ. για υλικές ζημιές (από 30 που είναι από το 1996) και σε 165 εκατ. δρχ. για σωματικές βλάβες (από 150 που ήταν), ποσά, που, όπως καταλαβαίνει ο καθένας, απέχουν πολύ από την πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν όσοι συναλλάσσονται με τις ασφαλιστικές εταιρίες και οι οποίοι «φτύνουν αίμα» για να εισπράξουν αποζημίωση μερικά δεκαχίλιαρα.
Από την άλλη μπορεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να διατείνεται ότι υπάρχει... συμφωνία με τις εταιρίες να μην αυξήσουν φέτος τα τιμολόγιά τους, οι εκπρόσωποι των εταιριών όμως διαμηνύουν ότι στο βαθμό που τα συμφέροντά τους υπαγορεύουν αύξηση, δε θα διστάσουν να την επιβάλουν. Χαρακτηριστική ως προς αυτό είναι η όλο νόημα έκφραση ικανοποίησης του προέδρου της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδας και προέδρου της ΙΝΤΕΡΑΜΕΡΙΚΑΝ Δ. Κοντομηνά, σε πρόσφατη ημερίδα της Ενωσης, ενώπιον υπουργών της κυβέρνησης για το ότι, όπως είπε, η κυβέρνηση έχει αλλάξει νοοτροπία απέναντι στις ασφαλιστικές εταιρίες. Εχει αλλάξει, διευκρίνισε, τη νοοτροπία του να ζητάει διαρκώς από τις ασφαλιστικές να μην αυξήσουν τα ασφάλιστρα. Για τις εταιρίες, λοιπόν, ανήκουν στο παρελθόν οι μέρες που η κυβέρνηση μπορούσε να τους ζητάει να συγκρατήσουν τις αυξήσεις.
Την ίδια στιγμή όμως ετοιμάζονται για νέα επιδρομή στις τσέπες των ιδιοκτητών οχημάτων, βάζοντας σε εφαρμογή το λεγόμενο σύστημα «αντικειμενικοποίησης» των ζημιών ή αλλιώς ηλεκτρονικής πραγματογνωμοσύνης. Πρόκειται για το σύστημα που οι εταιρίες έχουν στα σκαριά εδώ και δύο χρόνια και με βάση το οποίο καταρτίζονται τιμοκατάλογοι όπου θα περιλαμβάνονται τα κόστη των υλικών ζημιών και πέρα από αυτά δε θα δίνουν δραχμή, με στόχο βέβαια το παραπέρα κουτσούρεμα των αποζημιώσεων που καταβάλλουν. Παράλληλα, από το Μάρτη, όπως αναφέρουν επίσημα στελέχη της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας, πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή και ο λεγόμενος φιλικός διακανονισμός των ζημιών. Με το σύστημα αυτό ο θιγόμενος οδηγός θα εισπράττει την αποζημίωση που δικαιούται από τη δική του εταιρία και στη συνέχεια η εταιρία του θα το διακανονίζει με την εταιρία του υπαίτιου οδηγού. Κι αυτό, ασφαλώς, δε γίνεται για την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων, αλλά γιατί οι εταιρίες ξέρουν ότι θα είναι πολλοί - αν όχι οι περισσότεροι - οι οδηγοί που, προκειμένου να είναι σίγουροι ότι θα εισπράξουν τα χρήματα που δικαιούνται σε περίπτωση που τους προκαλέσει κάποιος ζημιά, θα προτιμήσουν να ασφαλιστούν σε κάποια από τις μεγάλες εταιρίες με τα υψηλότερα ασφάλιστρα, που επικρατεί να θεωρούνται «φερέγγυες» ως προς την καταβολή των αποζημιώσεων.
Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά για το τι ποσά εισπράττουν και τι τελικά πληρώνουν οι ασφαλιστικές ως αποζημίωση σε θιγόμενους οδηγούς είναι τα στοιχεία που οι ίδιες δίνουν στη δημοσιότητα, στοιχεία μάλιστα για τα οποία υπάρχουν μια σειρά λόγοι για να μην τα θεωρεί κανείς αξιόπιστα. Ακόμα, όμως, κι αν θεωρήσει κανείς ότι αυτά ισχύουν, είναι αρκετά για να καταλήξει σε πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα που αποκαλύπτουν την κερδοσκοπία των ασφαλιστικών εταιριών σε βάρος της τσέπης των ασφαλισμένων οδηγών.
Ειδικότερα: