Ενταγμένη αυτή η φράση στο γενικότερο προσανατολισμό της κυβέρνησης για πλήρη εμπορευματοποίηση όλων των εκφάνσεων του πολιτισμού - προσανατολισμός ενταγμένος με τη σειρά του στη στρατηγική για την «ανταγωνιστικότητα» του ευρωενωσιακού κεφαλαίου - θα μπορούσε να εκληφθεί και σαν ...«σύνθημα» για την εαρινή «επίθεση» της κυβέρνησης στην πολιτιστική κληρονομιά, με αιχμή την τουριστική «ανάπτυξη», έτσι όπως αυτή εννοείται από το κεφάλαιο.
Ηδη έχει προηγηθεί ένα πρώτο, αλλά σημαντικό και ενδεικτικό των προθέσεων, «κύμα» παραχωρήσεων αρχαιολογικών χώρων και μνημείων για διαφημίσεις πολυεθνικών, με τελευταίο και χαρακτηριστικό δείγμα, την παραχώρηση της Ακρόπολης στην πολυεθνική «Φίλιπς», για να χρησιμοποιηθεί σε διαφημιστικό «σποτ» της τελευταίας. Η παραχώρηση αυτή σχετίστηκε άμεσα, κατά τη συλλογιστική της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού, με τη «διαφήμιση» της χώρας στο εξωτερικό. Φυσικά, ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και το πλέον αναγνωρίσιμο από τα μνημεία της Ελλάδας στο εξωτερικό, όπως η Ακρόπολη, προσδίδει λάμψη στον διαφημιζόμενο, έστω κι αν αυτός θα διαφημίσει... λαμπτήρες, όπως στην περίπτωση της «Φίλιπς».
Αυτή η υπερβολή επιχειρεί να αποκρύψει ότι η υποταγή της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς στα συμφέροντα του κεφαλαίου αποτελεί συγκεκριμένη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στην οποία έχουν «υποκλιθεί» όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, φυσικά και η σημερινή. Το γεγονός ότι «έτυχε» στη ΝΔ να επιταχύνει τις σχετικές διαδικασίες, σε καμία περίπτωση δεν αποενοχοποιεί το ΠΑΣΟΚ. Θυμίζουμε ότι το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ υπερψήφισαν το κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις «πολιτιστικές βιομηχανίες», ενώ το ΠΑΣΟΚ ήταν εκείνο που με κάθε αφορμή (κυρίως μέσω της νομοθεσίας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες και της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας) έβαλε τις βάσεις για την επίτευξη του παραπάνω στόχου.
Ολη η ομιλία του πρωθυπουργού και υπουργού Πολιτισμού μπροστά στους εγχώριους εκπροσώπους του τουριστικού κεφαλαίου βασίζεται στις «Προκαταρκτικές κατευθύνσεις της ΕΕ για τους Στρατηγικούς Στόχους - Αξονες Ανάπτυξης», όπου σαν «ειδική θεματική ενότητα ορίζεται η «Ανάπτυξη και αξιοποίηση των πολιτιστικών επενδύσεων», πάντα στο πλαίσιο της «ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας». Στις ίδιες με την παραπάνω «ειδικές θεματικές ενότητες» εντάσσεται και η «Ανάπτυξη και βελτίωση των τουριστικών επενδύσεων και υπηρεσιών».
Eurokinissi |
Παράλληλα, η «τουριστικοποίηση» της πολιτιστικής κληρονομιάς, ακριβώς επειδή σε αυτή τη διαδικασία θα παίξουν πρωτεύοντα ρόλο οι ιδιώτες με κάθε μορφή (από «χορηγούς» μέχρι εταιρίες) θα έχει πολλά αρνητικά «παρελκόμενα», όπως την αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων του προσωπικού, την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς. Είναι χαρακτηριστική η φράση του γραμματέα της ΝΔ, Β. Μεϊμαράκη, το περασμένο Σαββατοκύριακο, ότι «δε νοείται μια χώρα που επενδύει στον τουρισμό να μην έχει ανοιχτά συνεχώς τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους». Λίγα 24ωρα μετά την παραπάνω φράση, ο πρωθυπουργός και ο υφυπουργός Πολιτισμού συναντήθηκαν για να συζητήσουν τη θεσμοθέτηση του «εθελοντισμού», ο οποίος συνδέεται άμεσα με την «εισβολή» κακοπληρωμένων, εργασιακά «αναλώσιμων» και φυσικά ανειδίκευτων υπαλλήλων στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Ακόμα κι αν ήθελε το ΚΑΣ να αντιπαρατεθεί σε κοτζάμ «αναπτυξιακό νόμο» θα ήταν μάλλον αδύνατο να το κάνει με μια Αρχαιολογική Υπηρεσία που προορίζεται να επανδρωθεί με κάθε είδους και εργασιακής μορφής «αναλώσιμους» και «εθελοντές»...