Κυριακή 21 Μάη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Οι κυρίαρχοι του «παιχνιδιού»
Οι εταιρίες που έχουν κυριαρχήσει στις θαλάσσιες συγκοινωνίες. Η θέση του ΚΚΕ απέναντι σ' αυτή την κατάσταση

Ο κυρίαρχος του παιχνιδιού στην ακτοπλοΐα εμφανίζεται αυτή τη στιγμή να είναι η εταιρία «Μινωικές Γραμμές», η οποία κατέχει, μέσω των δύο της θυγατρικών ΜΙΝΟΑΝ ΦΛΑΪΝΓΚ ΝΤΟΛΦΙΝ (MFD) και ΕΛΛΑΣ ΦΕΡΙΣ (HF), το 80% των δρομολογίων της ακτοπλοΐας με στόλο συνολικά 85 πλοίων! Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου αυτού είναι τα 30 χρόνια! Ακολουθούν οι «Επιχειρήσεις Αττικής», οι οποίες πάτησαν πόδι στο Αιγαίο μέσω της εξαγοράς του 49% των μετοχών της εταιρίας «Γραμμές Στρίντζη» και η εταιρία ΑΝΕΚ.

Οι «Μινωικές Γραμμές», μέσω της θυγατρικής τους MFD, απορρόφησαν 20 ακτοπλοϊκές εταιρίες, ανάμεσα στις οποίες είναι αυτές των Κώστα και Αντώνη Αγαπητού, του Λουκά Νομικού, του Γεράσιμου Αγούδημου και άλλες. Ομως, έχει ενδιαφέρον να αναφερθεί ποιοι κατέχουν τη συντριπτική πλειοψηφία των μετοχών αυτής της εταιρίας. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ναυτιλιακού Τύπου, το 69% των μετοχών της ανήκει στους: Σωκράτη Κόκκαλη, Γιώργο Βαρδινογιάννη, Μιχάλη Γουλανδρή, αδελφούς Λασκαρίδη, ιδιοκτήτες καζίνο, Δημήτρη Κοντομηνά, πρόεδρο του ομίλου Ιντεραμέρικαν, Στάθη Γουρδομιχάλη, πρώην πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρο Βασιλάκη, Κύπριο εφοπλιστή, Μάκη Μάτσα, ιδιοκτήτη της γνωστής δισκογραφικής εταιρίας.

Οσον αφορά την ΑΝΕΚ, της οποίας μεγαλομέτοχος είναι ο Σήφης Βαρδινογιάννης, έχει απορροφήσει τις μικρότερες κρητικές εταιρίες, όπως η «Ρεθυμνιακή», η «Λασιθιακή» και «πάτησε πόδι» στα Δωδεκάνησα με την απορρόφηση της πολύπαθης ΔΑΝΕ, η οποία ουσιαστικά αποτέλεσε το «δώρο» της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ στον Σ. Βαρδινογιάννη. Δεσπόζουσα θέση έχει και στη γραμμή Χίου, Μυτιλήνης μέσω της εξαγοράς του 20% περίπου των μετοχών της «Ναυτιλιακής Εταιρίας Λέσβου».

Οσο για το πώς πληρώνουν τη μονοπώληση των γραμμών οι κάτοικοι των νησιών, ορισμένα ενδεικτικά στοιχεία που έχουν καταγραφεί μέχρι τώρα αναφέρουν: Στη γραμμή Ραφήνα - Ανδρος - Τήνος - Μύκονος τα ταχύπλοα SEA JET και FLAYCAT 3 δεν ακολουθούν πιστά τα δρομολόγια σύμφωνα με την άδεια σκοπιμότητάς τους. Συγκεκριμένα, προσεγγίζουν την Ανδρο μία φορά τη βδομάδα αντί για 7! Στη γραμμή Πειραιάς - Σύρος - Τήνος - Μύκονος το Μάη του 1999 ήταν δρομολογημένα 18 πλοία από 10 ακτοπλοϊκές εταιρίες, το Μάη του 2000 είναι δρομολογημένα 15 πλοία από 2 εταιρίες. Επιπλέον, σε αυτή τη γραμμή έχουν μειωθεί από 5 σε 2 τα δρομολόγια που συνδέουν τη Σύρο με την Αμοργό, ενώ διακόπηκε η σύνδεση της Σύρου με τα Δωδεκάνησα! Στη γραμμή Πειραιάς - Πάρος - Νάξος - Ιος - Θήρα το Μάη του 1999 ήταν δρομολογημένα 14 πλοία από 4 ακτοπλοϊκές εταιρίες, το Μάη του 2000 11 πλοία από μία εταιρία. Οσον αφορά τα δρομολόγια, έχουν μειωθεί από 14 σε 10. Επιπλέον, ειδικά στην τελευταία γραμμή, έχει αυξηθεί ο αριθμός στο πρωτόκολλο μεταφοράς επιβατών κατά 20%, με αποτέλεσμα να παρατηρείται «στρίμωγμα» του επιβατικού κοινού.

Υπάρχει λύση

Τα ναυτεργατικά σωματεία και το ΚΚΕ απέναντι σε αυτήν την κατάσταση καταθέτουν την καλά επεξεργασμένη πρότασή τους για τη δημιουργία του Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Η πρόταση αυτή είναι η εγγύηση για την ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, την ολόπλευρη εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών - μεταφορικών αναγκών, την παροχή υπηρεσιών, το φτηνό εισιτήριο, την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Εχει προσανατολισμό την αξιοποίηση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της χώρας, αφού μιλάει για πλοία ίδιου τύπου που θα είναι κατασκευασμένα στα ελληνικά ναυπηγεία και η λαμαρίνα τους από τη χαλυβουργική βιομηχανία. Η διεύθυνση και η λειτουργία του θα υπόκεινται σε αυστηρό, κοινωνικό έλεγχο και θα χαρακτηρίζεται από διαδικασίες διαφάνειας. «Η προώθηση αυτής της λύσης - σύμφωνα με ανακοίνωση της Κομματικής Οργάνωσης Ναυτεργατών του ΚΚΕ - απαιτεί ουσιαστική αλλαγή των συσχετισμών δύναμης, εξουσία που θα στηρίζεται στην πάλη του λαού. Απαιτείται διακυβέρνηση που θα εφαρμόσει φιλολαϊκή πολιτική, που θα συγκρουστεί με τα μεγαλοσυμφέροντα».


Κείμενα:
Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ