Τρίτη 14 Σεπτέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΤΩΣΗ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟΥ «ΣΙΝΟΥΚ»
Πληθαίνουν τα ερωτηματικά

Ανδρες του Λιμενικού περισυλλέγουν συντρίμμια του μοιραίου «Σινούκ»

Eurokinissi

Ανδρες του Λιμενικού περισυλλέγουν συντρίμμια του μοιραίου «Σινούκ»
Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα, τρεις μέρες μετά τη συντριβή του μοιραίου στρατιωτικού ελικοπτέρου τύπου «Σινούκ», το Σάββατο πριν το μεσημέρι, κοντά στις ακτές της Σιθωνίας Χαλκιδικής, που οδήγησε στο θάνατο 17 ανθρώπινες ζωής, ανάμεσά τους ο πατριάρχης Αλεξανδρείας Πέτρος, η συνοδεία του και το πλήρωμα του ελικοπτέρου.

Ερωτήματα που επιτείνονται από το αλαλούμ ασυνεννοησίας των αρμοδίων υπηρεσιών (Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας), που χρειάστηκαν 3 ολόκληρες ώρες για να διαπιστώσουν ότι το ελικόπτερο αγνοείται, να ξεκινήσει η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και να ενημερώσουν τη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία. Στη συνέχεια η μια να ρίχνει τις ευθύνες στην άλλη, σχετικά με το ποιος είχε την ευθύνη παρακολούθησης της πορείας του ελικοπτέρου προς το Αγιον Ορος, επικεντρώνοντας στον εάν η πτήση ήταν VIP, δηλαδή αν μετέφερε υψηλό πρόσωπο ή ήταν καθαρά στρατιωτική πτήση.

Σε κάθε περίπτωση προκύπτουν δύο θέματα. Το ένα είναι η πτώση του ελικοπτέρου και τα αίτια που οδήγησαν σε αυτή και το άλλο η κατάσταση που αποκαλύφθηκε, με αφορμή το γεγονός αυτό, αναφορικά με τη λειτουργία και την ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού για την αντιμετώπιση τέτοιων συμβάντων. Σε κάθε περίπτωση μαζί και πάνω από τις ευθύνες υπηρεσιακών παραγόντων υπάρχουν πολιτικές ευθύνες που δεν μπορεί παρά να αφορούν την κυβέρνηση. Το όλο θέμα συνδέεται και με τον προσανατολισμό των Ενόπλων Δυνάμεων που, τελευταία, με τη συμμετοχή τους και στην Ολυμπιακή ασφάλεια, έχουν πλέον και επιχειρησιακά προσανατολιστεί πλήρως στο «αντιτρομοκρατικό» δόγμα των Αμερικανών, υποβαθμίζοντας άλλες δραστηριότητες.

Ηταν μοιραία η βλάβη;

Την ίδια ώρα νέα ερωτηματικά δημιουργούνται από τις αποκαλύψεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας σχετικά με αυτά καθ' αυτά τα αίτια της πτώσης. Ετσι προκύπτει θέμα για τη συντήρηση του ελικοπτέρου, αλλά και τον εντοπισμό βλαβών και αστοχίας υλικού, που σε συνδυασμό με τις πρώτες εκτιμήσεις ειδικών μπορεί να οδήγησαν ακόμα και στη συντριβή του. Οπως έγινε γνωστό και επιβεβαιώθηκε και από σχετικά έγγραφα που ήρθαν στη δημοσιότητα, το συγκεκριμένο ελικόπτερο είχε βεβαρυμένο ιστορικό. Συγκεκριμένα, στις αρχές του 2003 είχε παρουσιάσει μια «περίεργη» δόνηση στους έλικες. Το πρόβλημα που εντοπίστηκε στον μπροστινό έλικα αντιμετωπίστηκε από τεχνικούς της αμερικανικής κατασκευάστριας εταιρίας «Μπόινγκ» και το πρόβλημα δεν ξαναεμφανίστηκε. Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες το συγκεκριμένο ελικόπτερο είχε για το λόγο αυτό τεθεί υπό παρακολούθηση.

Εδώ ακριβώς, στα στροφεία, δηλαδή τους έλικες, εντοπίζονται και από τις περισσότερες πλευρές οι υποψίες για τα αίτια που οδήγησαν στη συντριβή. Ο συγκεκριμένος τύπος ελικοπτέρου έχει δύο έλικες που κατά ένα μέρος επικαλύπτονται. Εάν λοιπόν το σύστημα μετάδοσης της κίνησης αποσυντονιστεί τότε οι έλικες συγκρούονται με αποτέλεσμα την πλήρη απώλεια στήριξης και την ακαριαία συντριβή του ελικοπτέρου. Το άλλο σενάριο που εξετάζεται είναι τυχόν αποκοπή ενός πτερυγίου εξαιτίας αστοχίας υλικού, οπότε και στην περίπτωση αυτή δεν υπάρχουν περιθώρια αντίδρασης. Το ενδεχόμενο μηχανικής βλάβης θεωρείται λιγότερο πιθανό, καθώς θα υπήρχαν κάποια περιθώρια αντίδρασης από τους χειριστές, ενώ αποκλείεται η έκρηξη στον αέρα, με βάση και την κατάσταση στην οποία βρέθηκαν τα πτώματα.

«Μπαλάκι» η πολιτική ευθύνη

Παράλληλα, σε πολιτικό επίπεδο, η κυβέρνηση χρησιμοποιώντας σαν άλλοθι το ότι μόνο τους τελευταίες 6 μήνες έχει την πολιτική ευθύνη της διακυβέρνησης της χώρας, απορρίπτει κάθε έννοια πολιτικής ευθύνης για τον εαυτό της, ρίχνει τα βάρη για την όποια ευθύνη, επικεντρώνοντας στο θέμα της καθυστέρησης διαπίστωσης της απώλειας του ελικοπτέρου, σε μέρος της στρατιωτικής ηγεσίας, συγκεκριμένα στην ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας και αξιοποιεί το γεγονός για ένα γενικότερο «ξεκαθάρισμα» στην ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ωστόσο, υπήρξε μια εικονική παραίτηση του υπουργού Εθνικής Αμυνας, Σπ. Σπηλιωτόπουλου, που όμως δεν έγινε αποδεκτή από τον πρωθυπουργό. Στο μεταξύ ζητήθηκε από τον αρχηγό του ΓΕΑ, αντιπτέραρχο Π. Παπανικολάου, να υποβάλει την παραίτησή του, ο οποίος και την υπέβαλε σχολιάζοντας ότι «γίνεται προσπάθεια επίρριψης ευθυνών στον αρχηγό ΓΕΑ σε μέγεθος και επίπεδο που δεν αναλογεί».

Νέος αρχηγός ΓΕΑ ορίστηκε χτες από το ΚΥΣΕΑ ο υποπτέραρχος (I) Γεώργιος Αυλωνίτης, μέχρι τώρα διοικητής ΔΑΕ (Διοίκηση Αεροπορικής Εκπαίδευσης), ο οποίος προάγεται στο βαθμό του αντιπτεράρχου, συμπαρασύροντας σε αποστρατεία τον αντιπτέραρχο (I) Φλάσκο Σταύρο (αρχηγό ΑΤΑ), τον αντιπτέραρχο Καλλιγά Δημήτριο (Α' υπαρχηγό ΓΕΕΘΑ), τον υποπτέραρχο (I) Αδάμ Ελευθέριο (διοικητή ΔΑΥ).

Το μοιραίο χρονικό

Το όλο αλαλούμ αποτυπώνεται στο χρονικό της πτήσης, όπως αυτό καταγράφηκε εκ των υστέρων:

09.35 Απογείωση του ελικοπτέρου από το Στρατόπεδο «Σακέτα» του Καρέα.

10.54 Η τελευταία επικοινωνία του πληρώματος του ελικοπτέρου με το στρατιωτικό ραντάρ του Χορτιάτη, όπου το «Σινούκ» αναφέρει ότι πετάει σε απόσταση 20 μιλίων από τις Καρυές και ότι από τα 2.500 πόδια θα ανέβει στα 4.000.

11.00 Ωρα που σύμφωνα με τα προβλεπόμενα έπρεπε να προσγειωθεί στις Καρυές.

11.24 Από το Χορτιάτη ενημερώνεται ο πύργος ελέγχου του Αεροδρομίου «Μακεδονία» ότι το ελικόπτερο προσγειώθηκε.

11.50 Η πρώτη ανησυχία από τον υποδιοικητή του Αγίου Ορους, ο οποίος ενημερώνει το Χορτιάτη και τη βάση των Μεγάρων ότι το ελικόπτερο δεν έχει φθάσει στις Καρυές.

12.10 Ο ίδιος τηλεφωνεί στον πύργο ελέγχου του «Μακεδονία» και ενημερώνει ότι το ελικόπτερο δεν έχει προσγειωθεί. Με τη σειρά του το «Μακεδονία» ειδοποιεί τον στρατιωτικό ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας.

12.27 Από το Χορτιάτη ζητάνε πληροφορίες από το ραντάρ της Πάρνηθας.

12.30 Ο Χορτιάτης ενημερώνει το Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων στη Λάρισα.

12.37 Το Μέγαρα αναφέρουν ότι έχουν μιλήσει στο κινητό τηλέφωνο με τον κυβερνήτη του ελικοπτέρου και πως όλα βαίνουν καλώς.

13.05 Η Λάρισα ενημερώνει τα Μέγαρα ότι έχει γίνει λάθος.

13.10 Ενημερώνεται το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας.

13.15 Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας κηρύσσει συναγερμό («φάση κινδύνου»).

13.18 Στην Πολεμική Αεροπορία διατάσσεται μέγιστη ετοιμότητα.

13.24 Απογειώνεται ένα αεροσκάφος για έρευνα και διάσωση.

13.45 Ενημερώνεται το Κέντρο Επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.

13.49 Απογειώνονται αεροσκάφη για έρευνα και διάσωση.

14.05 Ενημερώνεται το Κέντρο Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ.

14.30 Ενημερώνεται, σύμφωνα με το διοικητή της Π. Μανούσο, η ΥΠΑ ότι αγνοείται το ελικόπτερο.

Συνεχίζονται οι έρευνες

Στο μεταξύ συνεχίστηκαν και χτες για τρίτη μέρα οι έρευνες στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Β. Αιγαίου. Μέχρι χτες είχαν ανασυρθεί τα πτώματα 9 από τους άτυχους επιβάτες του μοιραίου ελικοπτέρου, ενώ για τους υπόλοιπους 8 εκτιμάται ότι παρασύρθηκαν με την άτρακτο του ελικοπτέρου στο βυθό. Μάλιστα, προκειμένου να συνεχιστούν οι έρευνες αναμένεται να καταπλεύσει στην περιοχή ειδικό βαθυσκάφος, καθώς το βάθος της θάλασσας όπου έχει βυθιστεί το ελικόπτερο φθάνει τα 1.000 μέτρα.

Από την πλευρά του υπουργός Εθνικής Αμυνας έδωσε χτες εντολή προς τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ να διερευνήσει και να του αναφερθούν, εντός της ημέρας, οι λόγοι στους οποίους οφείλεται η καθυστέρηση ενημέρωσης και αντίδρασης για το τραγικό δυστύχημα της 11ης Σεπτέμβρη 2004. Οπως σημειώνεται, ο υπουργός Αμυνας ενημερώθηκε στις 14.18 από το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας (ΑΤΑ). Από τα όσα προκύψουν από τη διερεύνηση θα αποδοθούν, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, οι όποιες ευθύνες πέρα των διοικητικών και μέσω της Στρατιωτικής Δικαιοσύνης. Παράλληλα με εντολή του υπουργού Αμυνας συγκροτήθηκε χτες Επιτροπή Διερεύνησης για το δυστύχημα και την πτώση του μοιραίου ελικοπτέρου.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ