Κυριακή 12 Σεπτέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Αρωμα» Πορτογαλίας στο Λυκαβηττό

Στην Πορτογαλία και τα υγρά σοκάκια της Λισαβόνας, στην πατρίδα των φάδος, θα «ταξιδέψουν» όσοι βρεθούν στις 15 και στις 16 Σεπτέμβρη, στο Λυκαβηττό. Στις δυο βραδιές - αφιέρωμα στην Αμάλια Ροντρίγκες - το κοινό θα έχει την ευκαιρία να γευτεί τα φημισμένα πορτογαλικά τραγούδια, ερμηνευμένα από τις Κριστίνα Μπράνκο, Τζοάνα Αμεντοέιρα, Μαρία Αμέλια Προένκα και η αδελφή της Αμ. Ροντρίγκες, Σελέστ Ροντρίγκες. Τραγούδια της ψυχής, που ερμηνεύονται χωρίς μικρόφωνο, με τη συνοδεία κιθαρών, τα φάδος έχουν κοινά στοιχεία με τα μπλουζ του Μισισιπή, το κουβανέζικο son, το αφροπερουβιάνικο lando, την τζαμαϊκανική reggae, το βραζιλιάνικο saudade, τη morna του Πράσινου Ακρωτηρίου, το νιγηριανικό juju.

Το φάδος πρωτοεμφανίστηκε μέσα από το τραγούδι της Μαρία Σεβέρα, στην Αλφάμα, μια από τις πιο κακόφημες, φτωχές και υποβαθμισμένες γειτονιές της Λισαβόνας. Το «θυελλώδες ερωτικό τραγούδι», που πολεμήθηκε ως επικίνδυνο για τα ήθη της εποχής, δεν ήταν παρά το απόσταγμα της καλλιτεχνικής έκφρασης μιας υπό διαμόρφωση κοινωνίας που άρχιζε να πληρώνει το τίμημα της αποικιοκρατίας. Οι κουλτούρες των αποικιών έπαιρναν κατά έναν τρόπο την εκδίκησή τους. Αυτή η καινούρια μουσική που κρατούσε μέσα της κρυμμένα τα χρώματα της μουσικής των αποικιών έδενε τέλεια με την τεράστια λογοτεχνική παράδοση της μητρόπολης. Μια παράδοση που πολλές από τις πρώην αφρικανικές αποικίες χρησιμοποίησαν ως όπλο στη διάρκεια των απελευθερωτικών τους αγώνων. Η επίσημη εμφάνιση του φάδος έγινε το 1910. Είκοσι χρόνια αργότερα, σε ηλικία είκοσι χρόνων η μεγάλη Αμάλια Ροντρίγκες θα αρχίσει την καριέρα της στα σοκάκια της Αλφάμα, συνθέτοντας τη μέχρι τότε παράδοση αυτής της τόσο γοητευτικής μουσικής έκφρασης.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ