Αριστοφάνης, Σαίξπηρ, Μολιέρος
«Ο ασυλλόγιστος» από το «Θεατρικό Σανίδι» |
Δεν είναι τυχαίο, βέβαια, το γεγονός ότι πρώτος και καθοριστικός θεατρικός «Μέντορας» του Σολομού υπήρξε ο καθηγητής των Αγγλικών στο Κολέγιο Αθηνών Κουν, ο οποίος τη σχολική περίοδο 1935-1936, έστησε μαθητική θεατρική ομάδα, παρουσιάζοντας τον αριστοφανικό «Πλούτο», σε μετάφραση ανωνύμου (επρόκειτο για μετάφραση του επαναστάτη σατιρικού συγγραφέα Μ. Χουρμούζη). Την παράσταση αυτή ανέπλασε και παρουσίασε (επίσης το 1936), ο Κουν με τη «Λαϊκή Σκηνή», «μια ομάδα που ιδρύθηκε από ερασιτέχνες και εργάτες, οι περισσότεροι αγράμματοι», όπως έγραφε ο Κουν, την οποία - λόγω της μορφής και του μηνύματος της παράστασης και, βέβαια, της ταξικής σύνθεσής της - «φίμωσε», αμέσως, η μεταξική δικτατορία.
Οι πρωταγωνιστές της φετινής παράστασης του «Θεάτρου Τέχνης» |
Με απόσπασμα αυτής της πρώτης αριστοφανικής δημιουργίας του Κουν, δημιουργία που «διάβασε» και ανέδειξε την παντοτινή ποιητική αξία της και το διαχρονικό μήνυμά της και την έκανε κατανοητή, οικεία και ελκυστική για το σύγχρονο άνθρωπο, αρχίζει η φετινή παράσταση του «Θεάτρου Τέχνης», με τίτλο «Μισός αιώνας Αριστοφάνης-Θέατρο Τέχνης». Πρόκειται για μια παράσταση συγκινητικής τιμητικής αναδρομής στη μοναδικής πολυτιμότητας προσφορά του Κ. Κουν, προπάντων, αλλά και πλειάδας αρίστων μεταφραστών, σκηνογράφων-ενδυματολόγων, συνθετών, χορογράφων και ηθοποιών-μαθητών του, στη σύγχρονη ερμηνεία του Αριστοφάνη. Μια παράσταση με χαρακτηριστικά (κατά το δυνατόν) αποσπάσματα και από τις παραστάσεις των «Ορνίθων» (το πρώτο ανέβασμα το 1959 σκανδάλισε το πολιτικο-εκκλησιαστικό κατεστημένο και απαγορεύτηκε), «Βατράχων» (πρώτο ανέβασμα 1966), «Λυσιστράτης» (1969), «Αχαρνέων» (πρώτο ανέβασμα 1976), «Ειρήνης» (πρώτο ανέβασμα 1977), «Ιππέων» (πρώτο ανέβασμα 1977, σκηνοθεσία Γ. Λαζάνης), «Σφηκών» (πρώτο ανέβασμα 1981, σκηνοθεσία Γ. Λαζάνης), «Θεσμοφοριαζουσών» (πρώτο ανέβασμα 1985, σκηνοθεσία Γ. Λαζάνης), «Νεφελών» (1991, σκηνοθεσία Γ. Λαζάνης), «Πλούτου» (1994, σκηνοθεσία Μ. Κουγιουμτζής). Επαινος γι' αυτή την παράσταση-αφιέρωμα αναλογεί σε όλους τους καλλιτεχνικούς συντελεστές και ερμηνευτές της.
«Το ημέρωμα της Στρίγκλας» από το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας |