Τετάρτη 30 Ιούνη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Δεν αποκλείει προσφυγή κατά της Κομισιόν
  • Οι Βρυξέλλες προωθούν κανονισμό που αναβαθμίζει τον «Αττίλα»
  • Η Αγκυρα εμφανίζεται να παραχωρεί αεροδιαδρόμους, ενώ το «παιχνίδι» επίλυσης των ελληνοτουρκικών διαφορών χοντραίνει

Το ενδεχόμενο προσφυγής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εξετάζει η Κυπριακή Δημοκρατία καθώς η Κομισιόν προωθεί κανονισμό, ο οποίος παρακάμπτει τον «Αττίλα», την εισβολή, την προσφυγιά και την κατοχή, τα σχετικά ψηφίσματα του ΟΗΕ, και ανοίγει το δρόμο για απ' ευθείας εμπορικές σχέσεις με το ψευδοκράτος. Η Λευκωσία θέλει να παρθούν μέτρα στήριξης των Τουρκοκυπρίων, να πωλούν τα προϊόντα τους, αλλά οπωσδήποτε να γίνονται σεβαστοί οι κανόνες διεθνούς νομιμότητας.

Τα παραπάνω ξεκαθάρισε, χτες από τη Λάρνακα, ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Τάσσος Παπαδόπουλος. Διευκρίνισε πως δεν είναι σκοπός της Κυπριακής Δημοκρατίας να σύρει την ΕΕ στα δικαστήρια. Ωστόσο δεν το απέκλεισε, λέγοντας όμως ότι θα είναι η τελευταία καταφυγή εάν δεν υπερισχύσουν τα πολιτικά επιχειρήματα. Για την ώρα, προσπάθειά της είναι να βρεθεί μια κοινή συνισταμένη, ώστε - όπως είπε - και το ευρωπαϊκό δίκαιο να τηρηθεί, και να είναι συμφωνημένη με την κυβέρνηση η πορεία που θα ακολουθηθεί, προκειμένου να ενισχυθούν οικονομικά οι Τουρκοκύπριοι.

Εξήγησε πως εδώ και δυο μήνες η κυπριακή κυβέρνηση συζητά «διάφορες σκέψεις» με αξιωματούχους των Βρυξελλών, αλλά και τον ίδιο τον Ευρωπαίο Επίτροπο αρμόδιο για τη Διεύρυνση Γκίντερ Φερχόιγκεν. Ο πρόεδρος Παπαδόπουλος συνέχισε λέγοντας ότι έχουν γίνει διάφορες αλλαγές στο πρώτο σχέδιο του Κανονισμού, «αλλά υπάρχουν ακόμα σοβαρές αλλαγές» να γίνουν, αφού οι όροι του κανονισμού «σε μερικά σημεία είναι αντίθετοι με τους κανόνες της ΕΕ».

Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι φαίνεται να γίνονται από την ΕΕ συνεχώς βήματα προκειμένου να επιτευχθεί απευθείας εμπόριο με τα κατεχόμενα και χρησιμοποιείται το κεφάλαιο του εξωτερικού εμπορίου ως να είναι τα κατεχόμενα μια τρίτη χώρα, ο πρόεδρος Παπαδόπουλος απάντησε ότι «δεν μπορεί να θεωρείται τρίτη χώρα, γιατί ολόκληρη η κυπριακή επικράτεια έχει ενταχθεί στην ΕΕ και έχει ανασταλεί η εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου στις περιοχές που δεν ελέγχει η κυβέρνηση».

Σε ερώτηση εάν τίθεται θέμα χρησιμοποίησης των κατεχόμενων λιμανιών και αεροδρομίων, μέσα στα πλαίσια εξαγωγής και εμπορίας προϊόντων από τα κατεχόμενα, ο Τάσσος Παπαδόπουλος απάντησε αρνητικά, λέγοντας ότι «στο παρόν στάδιο το θέμα συζητείται και δεν υπάρχει ακόμα πρόθεση».

Αναφορικά με το «σχέδιο Ανάν» ο πρόεδρος Παπαδόπουλος ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθει στο τραπέζι ως έχει, γιατί όπως εξήγησε, θα αποτελούσε προσβολή κατά του λαού και πολιτικά θα είναι απαράδεκτο.

Στα κατεχόμενα

Ο αυτοχαρακτηρισμένος πρωθυπουργός των κατεχομένων Μεχμέτ Αλί Ταλάτ δήλωσε ότι δεν αντιτίθεται σε «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», αρκεί να εφαρμοστούν έγκαιρα. Ανέφερε μάλιστα ότι θα αξιολογήσει το τελευταίο πακέτο προτάσεων των Ελληνοκυπρίων, παρά το γεγονός ότι το θεωρεί κίνηση τακτικής.

Επέκρινε, πάντως, την ελληνοκυπριακή πλευρά, υποστηρίζοντας ότι αντιδρά στα μέτρα στήριξης των Τουρκοκυπρίων που ετοίμασε η Κομισιόν. Αναφερόμενος σε πληροφορίες ότι η Κυπριακή Δημοκρατία ενδέχεται να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σε περίπτωση που αποφασιστεί από την ΕΕ λειτουργία αεροδρομίων και λιμανιών στα κατεχόμενα, είπε ότι αν γίνει κάτι τέτοιο η κυβέρνηση του Τάσσου Παπαδόπουλου, όπως αποκάλεσε την Κυπριακή Κυβέρνηση, θα δείξει σε ολόκληρο τον κόσμο τις πραγματικές προθέσεις της έναντι των Τουρκοκυπρίων.

Αεροδιάδρομοι

Χτες φάνηκε η Τουρκία να συναινεί, για πρώτη φορά, σε κοινή πρόταση Ελλάδας - Κύπρου που αφορούσε τη δημιουργία τεσσάρων νέων αεροδιαδρόμων στο FIR Λευκωσίας, δύο προς Ελλάδα και δύο προς Ισραήλ. Οπως δήλωσε στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων ο επικεφαλής Εξωτερικών και Διεθνών Σχέσεων του Eurocontrol (Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροπλοΐας) Χρίστος Πέτρου, ο λόγος που επιτεύχθηκε το τουρκικό «ναι», στην περιφερειακή συνάντηση του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), ήταν «κατά κύριο λόγο η παρότρυνση από τον ICAO, τον Eurocontrol και τον Διεθνή Οργανισμό Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ)».

Ως επιπλέον λόγους που συνέτειναν στη θετική ανταπόκριση της Τουρκίας στο κοινό αίτημα Κύπρου και Ελλάδας, που εκκρεμούσε από το 2002, είναι και οι Ολυμπιακοί Αγώνες, «γεγονός που θα αυξήσει την αεροπορική κίνηση στην περιοχή γενικά», καθώς και «το καλό κλίμα που υπάρχει σήμερα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας».

Βέβαια και παλιά υπήρχαν - έστω και τυπικά - τέτοιες πιέσεις προς την Αγκυρα, χωρίς να έχει ικανοποιηθεί το αίτημα. Προφανώς το αλισβερίσι μεταξύ Αθήνας και Αγκυρας για λύση - πακέτο στα ελληνοτουρκικά, έχει διάφορες παραμέτρους. Οχι τόσο γνωστές στο ευρύ κοινό, ούτε και τόσο επώδυνες στους Τούρκους στρατηγούς, ώστε να τις αρνούνται μέχρι τέλους.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ