Κυριακή 6 Ιούνη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΥΡΩ-ΕΝΩΣΙΑΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ
Ομογενοποιώντας το αντιδραστικό «μήνυμα»

Οπτικοακουστικά προγράμματα για τη διαμόρφωση «ευρωενωσιακής συνείδησης»

Παπαγεωργίου Βασίλης

«Ακούραστα» δουλεύει η προπαγανδιστική μηχανή της Ευρωπαϊκής Ενωσης και φυσικά δεν «τσιγκουνεύεται» χρήμα προς αυτή την κατεύθυνση, χρήμα το οποίο προέρχεται βέβαια από τις τσέπες των λαών των κρατών - μελών της. Κύριο μέσο της προπαγάνδας της δε θα μπορούσε παρά να είναι τα οπτικοακουστικά.

Ετσι, πρόσφατα η Γενική Διεύθυνση Τύπου και Επικοινωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δημοσίευσε «Πρόσκληση υποβολής προτάσεων για οπτικοακουστικά προγράμματα (Ραδιόφωνο/ Τηλεόραση) (...) για τη συγχρηματοδότηση της παραγωγής και της μετάδοσης οπτικοακουστικών προγραμμάτων (ραδιοτηλεοπτικών) σε 10 κράτη -μέλη της ΕΕ. Αντικείμενο των προγραμμάτων: στοχοθετημένη πληροφόρηση για την Ευρωπαϊκή Ενωση». Πιο απλά: «πλύση εγκεφάλου» για τα «καλά» της ΕΕ.

«Μαθαίνοντας» για την ΕΕ

Σύμφωνα με την «πρόσκληση», «τα εν λόγω προγράμματα πρέπει να επικεντρώνονται σε συγκεκριμένα θέματα που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ενωση, τις πολιτικές της και τα θεσμικά της όργανα (...) Επίσης, τα προγράμματα πρέπει να απευθύνονται σε συγκεκριμένους αποδέκτες (...) και να εστιάζονται στον αντίκτυπο που έχουν οι ευρωπαϊκές πολιτικές για την καθημερινή ζωή των πολιτών, καθώς και στην προστιθέμενη αξία που παρέχουν». Δηλαδή, η ΕΕ «σας κάνει καλό... αλλά δεν το ξέρετε»!

Ο συνολικός προϋπολογισμός του συγκεκριμένου προπαγανδιστικού μηχανισμού ανέρχεται σε 6,7 εκατομμύρια ευρώ τα οποία θα κατανεμηθούν σε Ελλάδα (700.000 ευρώ), Γερμανία, Δανία, Ιρλανδία, Φινλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Αυστρία. Η επιχορήγηση θα καλύπτει το 50% «των επιλέξιμων δαπανών των προγραμμάτων», δηλαδή από 50.000 έως 150.000 ευρώ για τηλεοπτικές παραγωγές και από 10.000 έως 50.000 ευρώ για ραδιοφωνικές.

Οι Αντιπροσωπείες της Επιτροπής σε κάθε μία χώρα από τις παραπάνω «θα ορίσει μια επιτροπή αξιολόγησης, η οποία θα επιλέξει τα σχέδια που θα χρηματοδοτηθούν σύμφωνα με τα ακόλουθα κριτήρια: περιεχόμενο, συνάφεια με το αντικείμενο της πρόσκλησης, καταλληλότητα του μηνύματος σε σχέση με τους αποδέκτες στους οποίους απευθύνεται και βαθμός συμμόρφωσης με τους συγκεκριμένους στόχους, όπως αναφέρονται στους εθνικούς γενικούς όρους». Τα... «επιμορφωτικά» αυτά προγράμματα θα προβληθούν ή θα μεταδοθούν, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, από το ερχόμενο φθινόπωρο.

Ανάλογη πρόσκληση είχε δημοσιευτεί και πέρυσι τέτοιο καιρό, με στόχο, τότε, τις χώρες της διεύρυνσης. Ωστόσο, τον περασμένο Απρίλη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε «Νέους κανόνες εφαρμογής για τη στρατηγική πληροφόρησης και επικοινωνίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης». Μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση αυτή προτείνονται τρεις μορφές «εταιρικής σχέσης» με τα κράτη - μέλη «με στόχο την υλοποίηση των προτεραιοτήτων επικοινωνίας». «Προτείνεται, επίσης, μια ισορροπημένη, πολυετής προσέγγιση για τη χρηματοδότηση των δικτύων και των κέντρων αναμετάδοσης πληροφοριών, γνωστών ως Γραφείων Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης του Πολίτη (Info-Points Europe) και των Ευρωπαϊκών Κέντρων Αγροτικής Πληροφόρησης (Rural Information and Promotion Carrefours). Τέλος, καθορίζεται η στρατηγική της ΕΕ για τα οπτικοακουστικά μέσα».

Συνειδησιακή «νομιμοποίηση» της εκμετάλλευσης

Στην ανακοίνωση του Απρίλη «η Επιτροπή κάνει κατ' αρχάς αναφορά στον βασικό στόχο της στρατηγικής επικοινωνίας και ενημέρωσης: "βελτίωση της εικόνας της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των θεσμικών οργάνων της και ενίσχυση της νομιμοποίησής τους με την προώθηση της πληρέστερης ενημέρωσης του κοινού για τα καθήκοντα, τη δομή και τα επιτεύγματά τους, καθώς και με τη θέσπιση διαλόγου με τους πολίτες"». Πιο ανοιχτά δε θα μπορούσε να ειπωθεί: δε φτάνει η «νομιμοποίηση» της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ από τις κυβερνήσεις των κρατών μελών της, αλλά προσβλέπουν και στη «νομιμοποίηση» της εκμετάλλευσης στη συνείδηση των λαών!

Για την επίτευξη αυτών των στόχων, προτείνεται μια «ρεαλιστική και σταδιακή προσέγγιση βασισμένη σε δύο βασικά στοιχεία: την ικανότητα της Ευρωπαϊκής Ενωσης να διαμορφώνει και να διαδίδει εύστοχα και καταλλήλως στοχοθετημένα μηνύματα σχετικά με τα διάφορα θέματα πληροφόρησης τα οποία έχουν προτεραιότητα τη δημιουργία, σε εθελοντική βάση, λειτουργικής σχέσης με τα κράτη - μέλη η οποία θα διευκολύνει την ανάπτυξη συνέργειας μεταξύ, αφ' ενός, των δομών και των ικανοτήτων των κρατών -μελών και, αφ' ετέρου, των δράσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης». Εδώ έχουμε να κάνουμε με τα «σπάργανα» της δημιουργίας ενός γιγαντιαίου προπαγανδιστικού μηχανισμού που θα επεξεργάζεται τα «στοχοθετημένα μηνύματα» και τη διάδοσή τους μέσω περιφερειακών μηχανισμών (στους οποίους θα περιλαμβάνονται φυσικά και τα κυρίαρχα ΜΜΕ) μέσω της «λειτουργικής σχέσης» της ΕΕ με τα κράτη - μέλη. Σε ό,τι αφορά στα περί «εθελοντικής βάσης» - δηλαδή στη «δυνατότητα» των κρατών - μελών να συμμετέχουν ή όχι σε αυτό τον μηχανισμό - πρόκειται φανερά για ένα ακόμη σύντομο ανέκδοτο που απαντάται συχνά στα ευρωενωσιακά ντοκουμέντα.

Πιο συγκεκριμένα και ξεκάθαρα - ως προς το πώς θα λειτουργεί αυτός ο μηχανισμός - γίνονται τα πράγματα στους «τρεις βασικούς άξονες» που θέτει η Επιτροπή: «εταιρική σχέση με τα κράτη - μέλη (επιμερισμός της ευθύνης), αποκέντρωση, μέσω των κέντρων αναμετάδοσης πληροφοριών και των δικτύων και προώθηση των οπτικοακουστικών μέσων. Απαραίτητη, φυσικά, προϋπόθεση για την υλοποίηση της στρατηγικής της είναι η κατάλληλη προσαρμογή των μέσων που έχει στη διάθεσή της». Ετσι, η Επιτροπή «παρέχει στα κράτη μέλη τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ τριών μορφών εταιρικής σχέσης (σ.σ. να πώς εννοείται ο «εθελοντισμός»), ανάλογα με τη μορφή διαχείρισης και χρηματοδότησης που αρμόζει καλύτερα στις συγκεκριμένες δραστηριότητες πληροφόρησης και επικοινωνίας. Συγκεκριμένα:

  • Στρατηγική εταιρική σχέση, βάσει των αρχών του προγράμματος PRINCE: Συνεργασία μεταξύ των εθνικών κυβερνήσεων, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την υλοποίηση από κοινού σχεδίων επικοινωνίας.
  • Εταιρική σχέση διαχείρισης, η οποία προβλέπει την αποκέντρωση της διαχείρισης των δραστηριοτήτων πληροφόρησης στα κράτη - μέλη και
  • Κατά περίπτωση εταιρική σχέση, η οποία προβλέπει την ανάθεση της υλοποίησης των δράσεων πληροφόρησης και επικοινωνίας απευθείας στους δικαιούχους δίχως τη μεσολάβηση δημοσίων αρχών»
Η «ενσωματωμένη ενημέρωση»

Επιπλέον, «η Επιτροπή επιθυμεί τη συνένωση όλων των δικτύων και των κέντρων αναμετάδοσης πληροφοριών της Ευρωπαϊκής Ενωσης υπό την ενιαία υπηρεσία "Europe direct". Ειδικότερα, η Επιτροπή προτείνει τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης των υφιστάμενων Γραφείων Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης του Πολίτη και των Ευρωπαϊκών Κέντρων Αγροτικής Πληροφόρησης, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στις διαφορετικές συνθήκες που θα δημιουργηθούν στη διευρυμένη Ενωση. Ενα σχετικό δίκτυο έχει ήδη συσταθεί και λειτουργεί στην ΕΕ των 15, ενώ αντίστοιχο δίκτυο πρέπει να δημιουργηθεί για τα δέκα νέα κράτη - μέλη. Κατά συνέπεια, εντός του 2005, θα προκηρυχτεί διαγωνισμός, για τη σύσταση και τη χρηματοδότηση του νέου δικτύου».

Τέλος «όσον αφορά την οπτικοακουστική πολιτική, η Επιτροπή σημειώνει ότι η τηλεόραση και το ραδιόφωνο είναι μακράν οι δημοφιλέστερες πηγές πληροφόρησης του κοινού στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των δέκα νέων κρατών - μελών. Η Επιτροπή θα εξακολουθήσει τη διαδικασία εκσυγχρονισμού της υπηρεσίας τηλεοπτικής ενημέρωσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Ευρώπη μέσω δορυφόρου) και των άλλων μέσων. Για τον σκοπό αυτό, ανακοινώνει τη συνέχιση της χρηματοδότησης οπτικοακουστικών προγραμμάτων για την ΕΕ μέσω προκηρύξεων υποβολής προσφορών» (σ.σ.: εδώ εμπίπτει και η απευθείας «πρόσκληση» της Επιτροπής για τα προπαγανδιστικά προγράμματα απευθείας στους ιδιωτικούς σταθμούς).

Πρόκειται ολοφάνερα για την απόπειρα δημιουργίας ενός συγκροτημένου μηχανισμού προπαγάνδας στο επίπεδο του εποικοδομήματος και το σίγουρο είναι πως θα χρησιμοποιηθούν προς αυτή την κατεύθυνση και οι διάφορες μορφές τέχνης, όπως έγινε παλαιότερα με τα προπαγανδιστικά κόμικς της ΕΕ. Προς το παρόν πάντως και αν προχωρήσει τελικά αυτό το σχέδιο, το σίγουρο είναι πως η φράση «ενσωματωμένη δημοσιογραφία» θα «εμπλουτιστεί» με νέες διαστάσεις...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ενέργεια, ευρωπαϊκό εξάμηνο, Ουκρανία και Λιβύη στην ατζέντα(2015-03-18 00:00:00.0)
«Σάλπισμα» της ΕΕ υπέρ των μονοπωλίων(2012-05-18 00:00:00.0)
Από τον Δον Κιχώτη... στο διαδίκτυο(2005-07-17 00:00:00.0)
«Τι είναι η Ευρώπη μας..;»(2003-05-25 00:00:00.0)
Στο δημόσιο ο έλεγχος των οπτικοακουστικών μέσων(2000-09-09 00:00:00.0)
Διακήρυξη - ευχολόγιο(1997-12-13 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ