Σάββατο 10 Απρίλη 2004 - Κυριακή 11 Απρίλη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αναδρομική έκθεση του Ασ. Μπαχαριάν

«Αυτοπροσωπογραφία», 1983
«Αυτοπροσωπογραφία», 1983
«Ζω και αναπνέω μέσα στη ζωγραφική», έλεγε ο Ασαντούρ Μπαχαριάν (1924-1990) σε συνέντευξή του το 1988, δύο χρόνια πριν μας αποχαιρετήσει για πάντα. Φόρο τιμής στον καλλιτέχνη, που με ήθος, σεμνότητα και αγωνιστικότητα υπηρέτησε την τέχνη, είτε ως δημιουργός, είτε ως ιδρυτής του Καλλιτεχνικού Πνευματικού Κέντρου «Ωρα», αποτελεί η μεγάλη αναδρομική έκθεση έργων του, την οποία διοργανώνει το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τράπεζας στο Πολιτιστικό του Κέντρο στη Θεσσαλονίκη (Βασ. Ολγας). Πρόκειται για μία σημαντική παρουσίαση, η οποία περιλαμβάνει 152 έργα του μεγάλου μας δημιουργού.

Εχοντας περάσει ένα μεγάλο μέρος της ζωής του ως πολιτικός κρατούμενος, ο Ασ. Μπαχαριάν δημιούργησε ένα ζωγραφικό έργο σημαντικό σε όγκο και ποιότητα. Η πρώτη μεγάλη ομάδα έργων του έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, προβάλλοντας μια ορισμένη ανθρώπινη κατάσταση: Το φυλακισμένο. Ηδη από τη φυλακή το 1958 και μετά την αποφυλάκισή του, στην έκθεση του 1961, θα δώσει τη γνωστή σειρά έργων με θέμα τη ζωή των κρατουμένων: Στα κελιά, στις σκηνές, στους αυλόγυρους. Χαρακτηριστική είναι η χρήση του χρώματος. Οπως σημειώνουν γι' αυτά τα έργα, «οι πίνακές του έχουν μια σπάνια τονική και χρωματική ενότητα, που με ιδιαίτερη διάκριση υποβάλλει τη μοναξιά. Είναι μαρτυρία και όχι διαμαρτυρία».

Στη συνέχεια, ο Α. Μπαχαριάν, επιμελούμενος μεταξύ άλλων και εκδόσεις, θα γνωρίσει από κοντά τη ζωή των τυπογράφων και θα δημιουργήσει τη σειρά «Ο λινοτύπης». Το τοπίο είναι αυτό που θα τον απασχολήσει από το 1965 και μετά. Οι υδατογραφίες του αποτελούν έργα μοναδικής ευαισθησίας και ως προς το χειρισμό των υλικών και ως προς την απόδοση του χώρου και της ώρας. Στα μέσα της δεκαετίας του '70 τα βιώματα της φυλακής θ' ανασυρθούν και πάλι για να δώσουν την περίφημη σειρά των «λευκών» πινάκων του: Οι χώροι των φυλακών βουβοί, έξω από τόπο και χρόνο, οι ανώνυμοι κρατούμενοι που χωρίς χαρακτηριστικά γίνονται η κραυγή της στέρησης της ελευθερίας, και ένα συνολικό λευκόγκριζο να σαβανώνει τον τόπο, το χρόνο και τον άνθρωπο.

Στη συνέχεια ο Μπαχαριάν θα ασχοληθεί και πάλι με την τοπιογραφία και την υδατογραφία, ενώ αργότερα ξαναπιάνει το λάδι, αναδεικνυόμενος ακόμη μια φορά σ' έναν έξοχο μάστορα τόσο του υλικού όσο και της ίδιας αυτής θεματικής κατηγορίας. Η ζωγραφική του δημιουργήθηκε την εποχή που κυριαρχούσε στην Ελλάδα η αφηρημένη τέχνη, αλλά και όταν αυτή έδωσε τη θέση της σε μια νέα παραστατική έκφραση. Δεν προσχώρησε ποτέ στα ρεύματα της αφαίρεσης, και όμως η ζωγραφική του ήταν πάντα μέσα στην εποχή της και εμφανιζόταν ως ειλικρινής και αυθεντική έκφραση. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 του Μάη.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ