Κυριακή 7 Μάρτη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΕΚΛΟΓΕΣ 2004
Τι εκπαίδευση θέλουν

Η Κομισιόν αγωνιώντας για το πώς θα αυξήσει την παραγωγικότητα στην ΕΕ, προκειμένου να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ - Κίνα - Ινδία (αυτούς κατονομάζει), ανησυχεί και για τον «όγκο των επενδύσεων στη γνώση». Κατ' αρχάς, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν:

-- Η αναλογία των ενηλίκων ηλικίας 25 - 64 ετών που έχουν ολοκληρώσει την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αυξήθηκε από 55,4% το 1995 σε 64,6% το 2002. Για την κατηγορία των ατόμων ηλικίας 20-24 ετών, ο μέσος όρος των νέων κρατών - μελών είναι σαφώς ανώτερος από εκείνον της σημερινής Ενωσης (86% έναντι 73%). Προφανώς, κατάλοιπο του «ξορκιστέου» σοσιαλιστικού παρελθόντος.

-- Ο αριθμός των νέων που εγκαταλείπουν το σχολικό σύστημα χωρίς προσόντα (όπως τα προσδιορίζει η Κομισιόν) ανέρχεται σε 18,1% το 2003. Το ποσοστό της Πορτογαλίας ανήλθε στο 41,1%!

-- Η συμμετοχή των ενηλίκων στη «διά βίου εκπαίδευση και κατάρτιση» αυξήθηκε τα τελευταία έτη και έφτασε το 8,5% το 2002. «Ωστόσο, ο στόχος αύξησης του ποσοστού αυτού σε 12,5% έως το 2010 θα απαιτήσει πιο σημαντικές προσπάθειες, ιδίως μέσω κατάλληλων εθνικών στρατηγικών».

-- Το 17,2% των νεαρών Ευρωπαίων ηλικίας 15 ετών δεν κατέχουν τα ελάχιστα απαιτούμενα προσόντα (ανάγνωση, γραφή και αριθμητική).

Αναδεικνύεται, λοιπόν, ξεκάθαρη η ανάγκη για αναπροσανατολισμό των κοινοτικών συστημάτων εκπαίδευσης και για στήριξή τους με κονδύλια. Ομως η Κομισιόν προκρίνει επενδύσεις στην εκπαίδευση, μόνο στους τομείς που συμφέρουν το μεγάλο κεφάλαιο:

«Αν οι σημερινές τάσεις διατηρηθούν, η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει μεγάλες ελλείψεις ερευνητικού προσωπικού υψηλής ειδίκευσης. Αν και ο αριθμός των ερευνητών στην Ενωση αυξήθηκε ελαφρά από 5,4 ανά 1.000 εργαζομένους το 1999 σε 5,7 το 2001, το επίπεδο αυτό είναι πολύ χαμηλότερο από το επίπεδο των χωρών που βρίσκονται κοντά ή και πάνω από τον κοινοτικό στόχο για επενδύσεις ύψους 3% στην Ερευνα και Ανάπτυξη (ΗΠΑ 8,1/1.000, Ιαπωνία 9,1/1.000)».

Και σαφέστερα παρακάτω: «Η απλή άνοδος του συνολικού επιπέδου των επενδύσεων στο ανθρώπινο κεφάλαιο δεν είναι αρκετή: Είναι σαφής η ανάγκη για αποτελεσματικότερες επενδύσεις, δηλαδή για πραγματοποίηση των επενδύσεων σε εκείνους τους τομείς της εκπαίδευσης και της κατάρτισης οι οποίοι θα αποφέρουν τα σημαντικότερα οφέλη. Σχετικά με το θέμα αυτό, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε το Μάιο του 2003 επίπεδα αναφοράς για να διευκολύνει τη συγκροτημένη μεταρρύθμιση των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ