Παρασκευή 5 Μάρτη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εξοστρακίζουν τους «μικρούς» επαγγελματίες

Τεράστια κέρδη, εκατοντάδες καταστήματα και διαρκής επέκταση χαρακτηρίζουν τις μεγάλες εταιρίες - «αλυσίδες» - γρήγορης εστίασης

Τα αποτελέσματα για τα κέρδη της εταιρίας γρήγορης εστίασης Goody's το 2003, καθώς και η επέκτασή της με νέα καταστήματα, ταιριάζουν με τις έρευνες που δείχνουν το συγκεκριμένο κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται, να επεκτείνεται διαρκώς σε βάρος των κλασικού τύπου εστιατορίων και των αυτοαπασχολούμενων στο χώρο της εστίασης. Αποκαλύπτουν το μεγάλο βαθμό συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης και τις δυνατότητες που έχουν τέτοιου μεγέθους εταιρίες να επιβληθούν σε συνδυασμό με μια ευνοϊκή πολιτική προς το μεγάλο κεφάλαιο.

Σε ενοποιημένο επίπεδο ο κύκλος εργασιών του ομίλου Goody's ανήλθε στα 140,85 εκατ. ευρώ από 129,5 εκατ. ευρώ το 2002. Τα κέρδη προ φόρων και μετά τα δικαιώματα μειοψηφίας διαμορφώθηκαν στα 13,8 εκατ. ευρώ από 12,22 εκατ. ευρώ και αυξήθηκαν κατά 12,9%!

Τα ποσά αυτά είναι ασύλληπτα για δεκάδες χιλιάδες «μικρούς» επαγγελματίες του κλάδου της εστίασης. H θέση και το μέλλον τους έχουν άμεση σχέση με την επέκταση της συγκεκριμένης - αλλά και άλλων ανάλογων - αλυσίδας γρήγορου φαγητού. Με βάση στοιχεία για το 2002 από μελέτη της ICAP, η κατηγορία των αλυσίδων εστιατορίων burger (χάμπουργκερ) κυριαρχεί στην αγορά γρήγορης εστίασης με ποσοστό 44,8%. Τα εστιατόρια «σνακ - σάντουιτς» κατέχουν τη δεύτερη θέση από άποψη μεγέθους στην αγορά με περίπου 22%. Οι αλυσίδες εστιατορίων «πίτσας» κατέχουν ποσοστό 20,7%. Μια σχετικά νέα κατηγορία εστιατορίων, η «σουβλάκι - έθνικ» αύξησε το μερίδιό της στο 9,6%.

Η Goody's διατηρεί 177 καταστήματα στην Ελλάδα και 8 στο εξωτερικό, στην Κύπρο και τη Βουλγαρία καθώς και 63 «Φλοκαφέ». Ταυτόχρονα, είναι θυγατρικές της η ΝΕΝΔΟΣ ΑΕ, η Χέλενικ Κέτερινγκ AE, η Μπάλκαν Ρέστοραντς ΑΕ και τελευταία η «Εστιατόρια Παγκρατίου Τεχνική και Επισιτιστική ΑΕ». Ο όμιλος Goody's «πέρασε» πριν λίγα χρόνια στη ΔΕΛΤΑ Συμμετοχών κατά το μεγαλύτερο μέρος του και κατέχει το 47% της αγοράς του κλάδου γρήγορης εστίασης και το 80% της κατηγορίας «μπέργκερ». Πριν λίγα χρόνια η εταιρία, μαζί με άλλες αντίστοιχες, επεκτάθηκαν και σε πλοία, καθώς οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας κατάργησαν τα εστιατόριά τους και πέταξαν στο δρόμο τα πληρώματα που απασχολούσαν.

Πρόκειται για μια φανερή συνέπεια της επέκτασης των εταιριών γρήγορης εστίασης. Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η επέκτασή τους στις λεγόμενες και «κλειστές αγορές», με καταστήματα εντός επιχειρήσεων, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, νοσοκομείων, εργοστασίων, εμπορικών κέντρων, σούπερ μάρκετ. Παράλληλα αυξάνεται η παρουσία τους σε σταθμούς μεταφοράς, αεροδρόμια, σιδηροδρομικούς σταθμούς, πρατήρια βενζίνης και στους κύριους οδικούς άξονες. Σε πολλές από αυτές τις περιπτώσεις εξοστρακίζονται επαγγελματίες που δεν μπορούν να διαθέσουν το απαιτούμενο - υψηλό - κεφάλαιο για να αναλάβουν το κατάστημα με «φρανσάιζ» (δικαιόχρηση επωνυμίας).

Είναι φανερό ότι οι αλυσίδες γρήγορης εστίασης επεκτείνονται σε βάρος των μικρών επαγγελματιών του κλάδου εστίασης. Εξάλλου έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους και πρόκειται να επεκταθούν περισσότερο, οι «πολυχώροι εστίασης», όπου συγκεντρώνονται διαφορετικά «σήματα» και κατηγορίες έτοιμου φαγητού που ανήκουν στον ίδιο όμιλο.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ