Κυριακή 4 Γενάρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οταν το «λιοντάρι βρυχάται»

Οι «πολιτιστικές μπίζνες» του Χόλιγουντ στην Ασία... και όχι μόνο

Παπαγεωργίου Βασίλης

Η συγκέντρωση της παραγωγής, διανομής και προβολής της οπτικοακουστικής δημιουργίας σε μονοπωλιακούς και πολυεθνικούς «κολοσσούς» είναι ήδη μια διαδικασία σε εξέλιξη παγκοσμίως, η οποία απειλεί την ανεξάρτητη παραγωγή σε οικονομική βάση, καταρχήν, και κατ' επέκταση σε ιδεολογική.

Η «εμμονή» της Ευρωπαϊκής Ενωσης στο να εκλαμβάνει στα επίσημα κείμενά της αλλά και στις ομιλίες των πολιτικών της, την πολιτιστική δημιουργία ως εμπορικό προϊόν προς πώληση και κατανάλωση - με στόχο την κερδοφορία της ενωσιακής οπτικοακουστικής βιομηχανίας και τη γιγάντωσή της έτσι ώστε να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ - οδηγεί σε αυτό που οι Ευρωπαίοι δημιουργοί, ακόμη και όσοι βλέπουν με «καλό μάτι» την ΕΕ, φοβούνται πως θα αποτελέσει την «ταφόπλακα» της πολιτιστικής διαφορετικότητας της Ευρώπης.

Μια «γεύση» για το πώς «οραματίζεται» η ΕΕ τον οπτικοακουστικό της τομέα μπορούμε να πάρουμε ήδη από τις ΗΠΑ. Προσφάτως, το γνωστό στούντιο - κολοσσός του Χόλιγουντ, η «Metro Goldwyn Mayer» (θυμάστε το σήμα της με το λιοντάρι που βρυχάται;) πανηγύρισε με ανακοίνωσή της στα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία, για τη συμφωνία που έκλεισε το θυγατρικό τηλεοπτικό της κανάλι, με το βασικό συνδρομητικό δίκτυο της Ινδονησίας, την «Kabelvision». «Είμαστε ενθουσιασμένοι για τη συνεργασία μας με την "Kabelvision", μία από τις κυρίαρχες πλατφόρμες συνδρομητικής τηλεόρασης της Νοτιανατολικής Ασίας, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα μετά την έναρξη του καναλιού μας στην περιοχή στις 29 Οκτωβρίου», δήλωσε ο Bruce Tuchman, αντιπρόεδρος των δικτύων της MGM. Ο ίδιος χαρακτήρισε την εν λόγω συμφωνία ως αποτέλεσμα του... «πάθους που διακρίνει τους φορείς καλωδιακής και δορυφορικής τηλεόρασης ανά τον κόσμο για την παραγωγή και τη βιβλιοθήκη (σ.σ. ταινιών) της MGM, αλλά και την επιθυμία τους να φέρουν εις πέρας υψηλής ποιότητας προσφορά από τα κανάλια».

Η διείσδυση της MGM στην Ινδονησία αποτελεί συνέχεια άλλων πρόσφατων συμφωνιών του δικτύου της στην Ασία, συμπεριλαμβανομένης και μιας στρατηγικής συμμαχίας με το CNBC Ασίας - Ειρηνικού για παραγωγή και διανομή του καναλιού MGM στην ευρύτερη αγορά της Κίνας και στη Νοτιανατολική Ασία, καθώς και τη μετάδοση του καναλιού στην τηλεοπτική πλατφόρμα PCCW στο Χονγκ Κονγκ. Παράλληλα, η MGM ξεκίνησε τη μετάδοση του δεύτερου καναλιού με παραγωγή της στη Νότια Κορέα φέτος, ενώ από τον Οκτώβριο, το κανάλι της ξεκίνησε μετάδοση στην Ελβετία, στο Λινχενστάιν και την Ισλανδία. Ετσι, εκτός από τη σχεδόν πλήρη κυριαρχία των ΗΠΑ στην κινηματογραφική διανομή στην Ευρώπη, τώρα έχουμε και τη διείσδυση των μεγάλων στούντιο μέσω των τηλεοπτικών τους καναλιών. Κατά τ' άλλα, η ΕΕ συνεχίζει να «παραμυθιάζει» τους λαούς με την «πολυ -πολιτισμικότητα» και με οδηγίες τύπου «Τηλεόραση χωρίς σύνορα»...

Μια «παρέα» όλοι...

Οι Αμερικανοί - ως πιο κυνικοί - λένε τα πράγματα βέβαια ως πράγματι έχουν, χωρίς να αναγκάζονται να χρησιμοποιούν «πολιτιστικού» τύπου ιδεολογήματα: «Αυτό το μοντέλο επιχείρησης που εγκαθιδρύσαμε με την MGM, μας παρείχε την ευκαιρία να διεισδύσουμε σε σύντομο χρόνο σε αυτές τις νέες αγορές με διαβαθμισμένες οικονομίες», κατά τον Alexander Brown, προέδρου του CNBC Ασίας - Ειρηνικού. «Η συμφωνία που πρόσφατα υπογράψαμε με την "Kabelvision" για μια ακόμα φορά αναδεικνύει τη δύναμη των επιχειρηματικών μας συνεργασιών. Η βιβλιοθήκη ταινιών της MGM είναι σίγουρα η καλύτερη στον κόσμο και με αυτή τη συμφωνία το κοινό στην Ινδονησία θα μπορεί τώρα να απολαύσει κάποιες από αυτές τις ταινίες στο κανάλι της MGM» συμπλήρωσε. Φυσικά δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πού θα οδηγήσει ο συνδυασμός της πλήρους κυριαρχίας του Χόλιγουντ σε κινηματογραφικές και τηλεοπτικές οθόνες: Οι ανεξάρτητες παραγωγές θα ψάχνουν κοινό μόνο στα φεστιβάλ...

Ο διευθυντής της «Kabelvision», Μάρσαλ Κούπερ, το είπε με διαφορετικό τρόπο: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που προσθέτουμε το κανάλι της MGM στο βασικό κορμό μας. Η θρυλική παραγωγή του καναλιού και η πρόσβασή του στη μεγαλύτερη βιβλιοθήκη κινηματογράφου στον κόσμο, κάνουν το συγκεκριμένο κανάλι αυτό το οποίο θέλουμε να αποκτήσουμε».

Το δίκτυο της MGM έχει απλώσει τα «πλοκάμια» του παγκοσμίως, με τα δύο τελευταία χρόνια να έχει αυξήσει στο τετραπλάσιο τα συμφέροντά του σε περισσότερες από 100 χώρες σε όλες τις ηπείρους. Δεν αρκείται όμως μόνο σε αυτό. Η «MGM Inc», θυγατρική της «μητρικής» MGM, μέσα από τα τα στούντιό της, έχει ενεργή «εμπλοκή» στην παγκόσμια παραγωγή και διανομή προϊόντων ψυχαγωγίας, μεταξύ αυτών ταινίων, τηλεοπτικών προγράμματων, μουσικής κλπ. Επίσης συμμετέχει στην ιδιοκτησία διεθνών τηλεοπτικών καναλιών σε περισσότερες από 100 χώρες. Και βέβαια προωθεί ουσιαστικά «κατ' αποκλειστικότητα» την τεράστια ταινιοθήκη δικής της παραγωγής που αποτελείται από περισσότερους από 4.000 τίτλους.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η «σύμμαχος» της MGM, η CNBC Ασίας - Ειρηνικού, είναι μια υπηρεσία επιχειρηματικών οικονομικών ειδήσεων της «Dow Jones & Co» και του αμερικανικού δικτύου NBC. Η «Dow Jones» εκδίδει τη γνωστή εφημερίδα «Wall street journal» και τις διεθνείς και «ον λάιν» εκδόσεις της. Το δε NBC, το οποίο είναι κυρίαρχο τηλεοπτικό μέσο στις ΗΠΑ, είναι κομμάτι της «General Electric», ενός από τα πιο ισχυρά αμερικανικά μονοπώλια στον κόσμο. Αυτή η μεγάλη και αλληλοδιαπλεκόμενη λοιπόν «παρέα» θα «προσφέρει», με τις παραπάνω συμφωνίες, «πολιτισμό» σε περισσότερα από 256 εκατομμύρια σπίτια στην περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού. Α, ναι. Μην «ξεχάσουμε»: Θα είναι και «φορείς» της «δημοκρατίας» και της «ελευθερίας της έκφρασης» για τα οποία «αγωνίζονται» οι πράκτορες της CIA στην ίδια γεωγραφική ενότητα...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ντελάληδες(4/3/2017)
ΑΤΙΤΛΟ(29/8/2010)
Ψηφιακά «σήματα»(27/11/2008)
Νίκος Θεοδοσίου(9/3/2008)
Αρχίζει τις απολύσεις το CNN(19/1/2001)
Ηλεκτρονικό εμπόριο ή ηλεκτρονική απειλή;(17/5/2000)

Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org