Πέμπτη 11 Δεκέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μονοσήμαντη αντίδραση

Ο σάλος που προκάλεσε ένας «πίνακας» της χρυσοπληρωμένης από το υστέρημα του λαού έκθεσης Outolook, θα έπρεπε να έχει γίνει εξ αρχής ενάντια στην ιδεολογία και στην αισθητική πολλών «έργων» που περιλαμβάνει και όχι για έναν πίνακα που θεωρήθηκε ως προσβολή του χριστιανικού σταυρού. Ο πίνακας αποκαθηλώθηκε, γιατί, σύμφωνα με τον υπουργό Πολιτισμού, «η έντονη συζήτηση τείνει να επισκιάσει την ουσία της έκθεσης και να παρεμποδίσει την επαφή του ευρύτερου κοινού με τη σύγχρονη τέχνη».

Κι ενώ η ουσία όλης της έκθεσης προ πολλού επικρίθηκε από πνευματικούς ανθρώπους και καλλιτέχνες, κανείς δε συγκινήθηκε... Τώρα, ένα και μόνον «έργο» χαρακτηρίζεται «πρόκληση» από φανατικούς «χριστιανούς». Μια ομάδα δημιουργεί σάλο και επιβάλλει την άποψή της για ένα και μόνον έκθεμα, αλλά με την υπόλοιπη «σύγχρονης τέχνης» σαβούρα, που περιλαμβάνει η έκθεση, δεν ενοχλείται και εμμέσως την καταξιώνει.

Οι ενοχλημένοι από το έργο αυτό δεν ενδιαφέρονται διόλου για τους αμέτρητους ανθρώπους που καθημερινά σηκώνουν ένα «σταυρό», ούτε διαφωνούν για το γεγονός ότι το ελληνικό κράτος πλήρωσε 2.300.000 ευρώ στον ιδιώτη «επιμελητή» που έστησε την έκθεση, επιβάλλοντας «την ατομική του στρατηγική προσέγγιση» και υποτιμώντας και τους δημιουργούς των έργων και το ελληνικό κοινό.

Με την ευκαιρία θυμίζουμε την επιστολή του προέδρου του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, Μιχάλη Παπαδάκη, προς τον υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο, την οποία δημοσίευσε ο «Ρ». Ο Μ. Παπαδάκης στην επιστολή του κατήγγειλε την ανυπαρξία αισθητικής πρότασης και κριτηρίων και ότι οι «κυρίαρχοι μηχανισμοί στο "παιχνίδι" του ιδιώτη καλλιτέχνη-επιμελητή είναι οι μηχανισμοί της αγοράς».

Απόδειξη και το σημείωμα στον κατάλογο της έκθεσης του Β. Groys: «Οι εκθεσιακές συλλογές δεν καταξιώνονται πλέον στην κοινωνία, δεν επικυρώνονται από το κράτος, εκλαμβάνονται περισσότερο ως ακατέργαστο υλικό, το οποίο χρησιμοποιεί ένας ιδιώτης επιμελητής, που έχει καταστρώσει ο ίδιος, ώστε να εκφράσει την ατομική του στρατηγική στην προσέγγιση της τέχνης».

Αυτή η λεγόμενη σύγχρονη τέχνη δεν είναι διεθνής. Σίγουρα είναι, όπως τη χαρακτήρισαν αρκετοί, «δείγμα της αμερικανικής και δυτικοευρωπαϊκής τέχνης». «Δείγμα» μιας παρακμιακής κοινωνίας. Υπάρχει, όμως, και άλλη τέχνη, που την πνίγουν οι «στρατηγικές» ακριβώς επειδή αντιδρά στην παρακμή.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ενδιαφέρουσες εκθέσεις(2021-12-31 00:00:00.0)
Outlook και εμπορευματοποίηση(2003-12-03 00:00:00.0)
Ατζέντα εκδηλώσεων(2000-11-05 00:00:00.0)
Καλοκαιρινή παλέτα(1999-07-18 00:00:00.0)
Κύμινο και κανέλα(1998-04-14 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ