Τετάρτη 3 Δεκέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Outlook και εμπορευματοποίηση

Επισημάνσεις και ερωτήματα θέτει η ανοιχτή επιστολή του Προέδρου του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, Μιχάλη Παπαδάκη, στον υπουργό Πολιτισμού, Ευάγ. Βενιζέλο. Αφορμή η έκθεση «Outlook», που φιλοξενείται σε τρεις αθηναϊκούς εκθεσιακούς χώρους, και αποτελεί, όπως σημειώνει στον κατάλογό της ο υπουργός, «παραγωγή της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας που σφραγίζει το 2003 και υποδέχεται το 2004».

Ο Μ. Παπαδάκης, αφού αναφέρεται στην ανυπαρξία αισθητικής πρότασης και κριτηρίων, υπογραμμίζει ότι στην παρούσα έκθεση «Το έργο τέχνης προσδιορίζεται ως τέτοιο στο επίπεδο της "διαλογής" και όχι από το επίπεδο "παραγωγής του", της δημιουργίας του. Κυρίαρχοι μηχανισμοί στο παιχνίδι του ιδιώτη καλλιτέχνη και ιδιώτη επιμελητή είναι οι μηχανισμοί της αγοράς».

Οπως σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης ο Β. Groys «Οι εκθεσιακές συλλογές δεν καταξιώνονται πλέον στην κοινωνία, δεν επικυρώνονται από το κράτος, εκλαμβάνονται περισσότερο ως ακατέργαστο υλικό, το οποίο χρησιμοποιεί ένας ιδιώτης επιμελητής στο πλαίσιο του σχεδιασμού της έκθεσης, που έχει καταστρώσει ο ίδιος, ώστε να εκφράσει την ατομική του στάση, την ατομική του στρατηγική στην προσέγγιση της τέχνης». «Δηλαδή», τονίζει ο Μ. Παπαδάκης, «το ελληνικό κράτος πληρώνει 2.300.000 ευρώ σε έναν ιδιώτη επιμελητή, για να παρουσιάσει το ακατέργαστο υλικό του στην ατομική του στρατηγική προσέγγιση. Με ποια κριτήρια;».

Από τα ερωτήματα που θέτει ο Μ. Παπαδάκης στον υπουργό Πολιτισμού σημειώνουμε: «Με ποια κριτήρια ονομάζετε το Outlook ως "πολύ σημαντικό γεγονός σε παγκόσμια κλίμακα"; Ισχυρίζεστε ότι το Outlook ερμηνεύει "τις ταχείες εξελίξεις και τις συνεχείς αλλαγές που διέπουν τις σύγχρονες κοινωνίες των παγκόσμιων μητροπόλεων. Με ποια κριτήρια; Οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι στην έκθεση ισχυρίζονται ότι το πρώτο πράγμα που αγνοούν είναι τα κριτήρια για ένα παγκόσμιο γίγνεσθαι στην τέχνη και απλώς προβάλλουν τη δική τους άποψη».

«Με ποιο δικαίωμα, ως υπουργός, μπορείτε να μεροληπτείτε υπέρ μιας άποψης για την τέχνη, διαχειριζόμενος κοινό χρήμα που σκοπός του είναι να διασφαλίζει την ισότιμη προβολή όλων των απόψεων; Με ποιο δικαίωμα, ως υπουργός, υπονομεύετε με τη μονομερή σας εύνοια την αντιπαράθεση στο επίπεδο της αισθητικής, δηλαδή της ιδεολογίας;». «Κύριε υπουργέ», καταλήγει η επιστολή «σε ποιο θεσμικό πλαίσιο στηρίζεται η "Πολιτιστική Ολυμπιάδα" και ποιο προάγει;».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ