Πέμπτη 11 Σεπτέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 33
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Στο «έλεος» του «ανταγωνισμού»

Στο στόχο για αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οπτικοακουστικής βιομηχανίας έναντι της αμερικανικής πρέπει να υποταχθεί ο ελληνικός οπτικοακουστικός τομέας, σύμφωνα με τη χτεσινή παρουσίαση της μελέτης «Ο οπτικοακουστικός τομέας στην Ελλάδα», που συνέταξε το Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων του υπουργείου Τύπου, σε συνεργασία με την αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.

Οσο και αν οι ομιλητές προσπάθησαν να αποκρύψουν το γεγονός πως ο παραπάνω στόχος θα εξυπηρετήσει μόνο την κερδοφορία αυτών των βιομηχανιών, εμπορευματοποιώντας πλήρως την πολιτιστική δημιουργία και τη διαχείριση της πληροφορίας - με ταυτόχρονη χρήση τους και ως μέσων ιδεολογικής χειραγώγησης - τα στοιχεία που προέβαλλαν είναι χαρακτηριστικά για το τι ακριβώς ανησυχεί πραγματικά την ΕΕ: Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ στον οπτικοακουστικό τομέα ξεπερνά τα 8 δισεκατομμύρια ευρώ.

Αυτό «μεταφράζεται» στη σχετική αγορά των δύο πλευρών ως εξής (όπως παρουσιάζεται στη μελέτη): Τα κράτη - μέλη της ΕΕ «κυριαρχούνται σταθερά στο συντριπτικό ποσοστό 60% - 90% από αμερικανικές παραγωγές, όταν η αντίστοιχη διείσδυση της ευρωπαϊκής στην αμερικανική αγορά κυμαίνεται μεταξύ 1% με 2%».

Αρα, σημείωσε η Ολγα Κλειαμάκη, πρόεδρος του ΙΟΜ, η Ελλάδα, ως «μικρή χώρα», δηλαδή με περιορισμένη οπτικοακουστική παραγωγή και περιορισμένη γεωγραφική και γλωσσική εμβέλεια, βρίσκεται μπροστά σε μια «διπλή πρόκληση»: Αφενός να αυξήσει την ανταγωνιστικότητά της εντός ΕΕ, αφετέρου να «συμβάλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οπτικοακουστικής βιομηχανίας στο σύνολό της, απέναντι στην αμερικανική κυριαρχία».

Αυτά υποτίθεται ότι θα επιτευχθούν και με τη βοήθεια κοινοτικών προγραμμάτων διανομής και παραγωγής, όπως το «Media», τα οποία όμως έχουν χαμηλές πιστώσεις, πριμοδοτούν παραγωγές με τα γνωστά αντιδραστικά κριτήρια της ΕΕ περί «ευρωπαϊκής ταυτότητας» και, τελικά, έχουν αποτύχει. Η ίδια η ομιλήτρια ανέφερε τα, ήδη, γνωστά στοιχεία: Το 2001, από τις 200 ταινίες που διανεμήθηκαν στις αίθουσες της Ελλάδας, οι 134 ήταν αμερικανικές, οι 46 ευρωπαϊκές και μόλις 20 οι ελληνικές.

Συνεπώς, οι επισημάνσεις του υφυπουργού Τύπου, Τηλέμαχου Χυτήρη, για «διαφύλαξη της πολιτιστικής πολυμορφίας» και αυτές του Γιώργου Μαρκοπουλιώτη, διευθυντή της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, για προστασία του «δημοσίου συμφέροντος», ιδωμένες στο γενικότερο συντηρητικό ιδεολογικό πλαίσιο της ΕΕ, μόνο σαν επαναλήψεις των χιλιοειπωμένων ευχολογίων - άλλοθι, που συναντώνται σε όλα τα κείμενα της ΕΕ, μπορούν να εκληφθούν.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ