Πέμπτη 24 Ιούλη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Πώς μεθοδεύεται η ιδιωτικοποίηση της ΑΜΕΛ

Η υπόθεση της ιδιωτικοποίησης της «Αττικό Μετρό ΑΕ» εμπεριέχεται στα ίδια της τα ...σπάργανα, αφού στον ιδρυτικό της νόμο - εμπνευστής του οποίου ήταν ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Στ. Μάνος επί κυβέρνησης ΝΔ - υπήρχε η πρόβλεψη ότι μπορεί να μπει στο Χρηματιστήριο.

Βέβαια, επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, η προοπτική της ιδιωτικοποίησης άλλαξε μανδύα, παραμένοντας όμως στη βάση της η ίδια. Πιο συγκεκριμένα, η σημερινή κυβέρνηση, επικαλούμενη στενότητα χρηματοδότησης από τα κρατικά ταμεία - όπως κάνει, άλλωστε, και για τους οδικούς άξονες - έχει προαναγγείλει ότι οι νέες επεκτάσεις θα γίνουν με το σύστημα της λεγόμενης αυτοχρηματοδότησης και με συμβάσεις παραχώρησης στους ιδιώτες. Ηδη, τρέχει διαγωνισμός για την πρόσληψη τεχνικοοικονομικού συμβούλου, ο οποίος θα αποφασίσει ποιες επεκτάσεις μπορούν να γίνουν με το σύστημα αυτό και με ποιους όρους συμμετοχής των ιδιωτών.

Μέσα στο πλαίσιο αυτό, θέση-κλειδί κατέχει ο έλεγχος της ΑΜΕΛ, σημαντικό κομμάτι της οποίας, άρα και των εισπράξεών της, θα διεκδικήσουν οι ιδιώτες, ως αντάλλαγμα για την κατασκευή των επεκτάσεων. Τα έσοδα, άλλωστε, αυτά χρησιμοποιεί η κυβέρνηση ως δέλεαρ στους ιδιώτες για να συμμετάσχουν στην κατασκευή του έργου, έστω και με αυτό το μικρό ποσοστό του 5 ή 10% του συνολικού κόστους, όπως έγινε και στις άλλες αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη (Αεροδρόμιο Σπάτων, Ρίο-Αντίρριο κλπ.).

Ειδικότερα, οι νέες επεκτάσεις που θα γίνουν με «συμβάσεις παραχώρησης» αφορούν στην ανάπτυξη 26,2 επιπλέον, χλμ. γραμμής και 21 νέων σταθμών, οι οποίες γραμμές θα διέρχονται από περιοχές με μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού και αναμένεται να εξυπηρετούν 440.000 πρόσθετους επιβάτες ημερησίως. Στην ουσία πρόκειται για ένα ακόμη μετρό. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις επεκτάσεις: 1. Νέος κλάδος της Γραμμής 3 Πανόρμου-Παράδεισος (υπόγεια γραμμή μήκους 7,5 χλμ. με 5 νέους σταθμούς). 2. Επέκταση της Γραμμής 3 Αιγάλεω-Πειραιά (υπόγεια γραμμή μήκους 8,2 χλμ. με 6 νέους σταθμούς). 3. Νέος κλάδος της Γραμμής 2 Πανεπιστήμιο-Γαλάτσι (υπόγεια γραμμή μήκους 6,3 χλμ. με 6 νέους σταθμούς). 4. Επέκταση της Γραμμής 2 Αλέξανδρος Παναγούλης-Ελληνικό (γραμμή μήκους 4,2 χλμ. που θα ξεκινά υπογείως και θα συνεχίζεται είτε επιφανειακά στο επίπεδο της λεωφόρου, είτε υπερυψωμένη με 4 νέους σταθμούς).


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ