Τρίτη 27 Μάη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Οι τράπεζες - παραγωγοί!

Στο τραπεζικό κεφάλαιο θέλει να παραδώσει το μέλλον του ευρωπαϊκού κινηματογράφου η ΕΕ

Παπαγεωργίου Βασίλης

Τις ανησυχίες των Ευρωπαίων κινηματογραφιστών που συμμετέχουν στη Σύνοδο για το «Μέλλον του ευρωπαϊκού κινηματογράφου και του οπτικοακουστικού τομέα μετά τη διεύρυνση» στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι, παρά τις ιδεοληψίες τους περί της «Ενωμένης Ευρώπης» εισπράττουν ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση του έργου τους, προσπάθησε να «διασκεδάσει» ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου που έδωσε στο πλαίσιο των εργασιών της Συνόδου.

Συγκεκριμένα, ενώ η συζήτηση εξ αρχής έδειχνε να οδηγείται σε φυσιολογικό αδιέξοδο, αφού ήταν κοινή η διαπίστωση - έστω και εμμέσως - της αποτυχίας των ενωσιακών προγραμμάτων «στήριξης» του κινηματογράφου, ο υπουργός «έριξε» πρόταση για δημιουργία ενός «ομοσπονδιακού» οργάνου, με εκπροσώπους από τα 25 εθνικά Κέντρα Κινηματογράφου, με ταυτόχρονη «ενεργοποίηση» του τραπεζικού τομέα για οπτικοακουστική παραγωγή. Στόχος είναι η δημιουργία ενός «Ευρωπαϊκού Κέντρου Κινηματογράφου», χρηματοδοτούμενο από τις τράπεζες. Μάλιστα, ο υπουργός πρότεινε, στην πρώτη συνάντησή τους, οι εκπρόσωποι των εθνικών Κέντρων Κινηματογράφου να «φέρουν μαζί τους» και μια τράπεζα της χώρας τους, που θα επιθυμούσε να συμμετάσχει στο εν λόγω «κονσόρτσιουμ»!

Η πρόταση αυτή δεν ήταν «κεραυνός εν αιθρία», δεδομένων των γενικότερων επιλογών που υιοθετήθηκαν από την άτυπη Σύνοδο. Δεν μπορεί όμως παρά να σκεφθεί κανείς, ότι η πρόσδεση στο τραπεζικό κεφάλαιο, ακόμη και των κρατικών κινηματογραφικών φορέων, θα είναι ένα ακόμη χτύπημα στη μορφή και το περιεχόμενο των ευρωπαϊκών ταινιών, καθώς με αυτό το σχήμα, οι τράπεζες δε θα είναι απλώς «χορηγοί» αλλά, ουσιαστικά, παραγωγοί. Επόμενα, σκοπός τους θα είναι το κέρδος και κύριο μέλημά τους το «ταμείο». Λίγο πριν, ο υπουργός «έλυσε» και το φλέγον θέμα της διανομής: δημιουργία «ευρωπαϊκού συστήματος διανομής με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια»... αλλά με κρατική στήριξη των εθνικών κινηματογραφικών αρχείων και κέντρων!

Αυτό όμως που «προσπέρασε» ασχολίαστο ο υπουργός, ήταν η ίδια η πραγματικότητα των νέων κρατών - μελών της ΕΕ στον κινηματογραφικό τομέα, με τη διανομή, αλλά ακόμη και τα Κινηματογραφικά Κέντρα να έχουν περάσει ήδη στον ιδιωτικό τομέα - έμμεσα ή άμεσα - χωρίς όμως να υπάρξει καμία βελτίωση. Χαρακτηριστική για την κατάσταση που επικρατεί στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες ήταν η πληροφορία της διευθύντριας των Ουγγρικών Κινηματογραφικών Αρχείων, Βέρα Γκιούρεϊ, ότι ο συγκεκριμένος κρατικός οργανισμός, δεν μπορεί να διανείμει τις ταινίες που διασώζει και συντηρεί, επειδή τα δικαιώματα προβολής όλων των ουγγρικών ταινιών από το 1945 και μετά, έχουν αγοραστεί από ιδιωτική εταιρία! Ακόμη και ο υπέρμαχος της ΕΕ, Πολωνός σκηνοθέτης, Αντρέι Ζουλάφσκι, είπε ότι μετά το «πέρασμα» της Πολωνίας στον καπιταλισμό «πουλήσαμε για ένα κομμάτι ψωμί τα δικαιώματα της διανομής στους Αμερικανούς». Αυτό όμως το είπε για να στηρίξει τη θέση του, πως το θέμα δεν είναι η κινηματογραφική ηγεμονία των ΗΠΑ, αλλά το τι «κάνουμε εμείς», δηλαδή η ΕΕ. Και πρότεινε ένα συγκεντρωτικό σύστημα παραγωγής και διανομής (που προσομοίαζε στα πρότυπα Βενιζέλου), πρόταση που έκανε άλλους κινηματογραφιστές, όπως τον Γερμανό σκηνοθέτη, Πέτερ Φλάισμαν, να ανατριχιάσουν αφού, κατά τη γνώμη του, αυτό θα σήμαινε γιγάντωση της γραφειοκρατίας.

Η χθεσινή μέρα των εργασιών ήταν αφιερωμένη στη σύνδεση της οπτικοακουστικής κληρονομιάς με την εκπαίδευση και στο πρόβλημα της διανομής. Από ελληνικής πλευράς μίλησε ο σύμβουλος κινηματογραφίας του υπουργείου Πολιτισμού, Γιάννης Μπακογιαννόπουλος, ο οποίος προσπάθησε να κρύψει τη σκανδαλώδη ανυπαρξία ανώτατης κρατικής κινηματογραφικής σχολής στην Ελλάδα, μέσω μιας προπαγανδιστικής ταινίας για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Πάμε σινεμά;».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ