Πέμπτη 16 Μάρτη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
Στην Ευρώπη του Μάαστριχτ
Αποφάσεις με πλειοψηφία για φορολογικά και ασφαλιστικά

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει, ενόψει της Διακυβερνητικής Διάσκεψης,  την επέκταση της «ειδικής πλειοψηφίας» στα κρίσιμα θέματα της φορολογίας και της κοινωνικής ασφάλισης

Παπαγεωργίου Βασίλης

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (Του ανταποκριτή μας ΒΗΣ. ΓΚΙΝΙΑ).-

Η Κομισιόν πρότεινε χτες προς τη Διακυβερνητική Διάσκεψη (ΔΔ) αυταρχικής πολιτικής αναθεώρησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ), την επέκταση της «αρχής» της ειδικής πλειοψηφίας στη λήψη αποφάσεων του Συμβουλίου, που αφορούν τη φορολογική «εναρμόνιση», την κοινωνική πολιτική και το «συντονισμό των νομοθεσιών και μέτρα στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης των εργαζομένων», όπως και την «πλήρη εναρμόνιση της πολιτικής».

Η Κομισιόν για πρώτη φορά απαιτεί να «βάλει χέρι» σε τομείς παραδοσιακής κυβερνητικής «αρμοδιότητας», επικαλούμενη «την καλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς», την άσκηση των περιβόητων «τεσσάρων ελευθεριών» και, βέβαια, την «αποτελεσματικότητα» της ΕΕ. Ο πρόεδρος της Κομισιόν Ιταλός Ρ. Πρόντι και ο αρμόδιος επίτροπος Γάλλος Μ. Μπαρνιέ παρουσίασαν τη «συμπληρωματική» πρόταση χτες, «ολοκληρώνοντας» τις προτάσεις της Κομισιόν για τη «μεταρρύθμιση των θεσμικών οργάνων της ΕΕ», που είχαν παρουσιαστεί την 26/1/2000, «ανοίγοντας» τη ΔΔ που πρέπει να ολοκληρώσει τη διαπραγμάτευση «εντός του 2000». Η Κομισιόν δεν προτείνει τη γενική επέκταση της ειδικής πλειοψηφίας στους τομείς φορολογίας και κοινωνικής ασφάλισης, αναγνωρίζοντας, υποκριτικά, ότι «προκαθορίζουν έντονα τις εθνικές πολιτικές επιλογές», αλλά ανοίγει «εντούτοις ορισμένεςπλευρές των δύο αυτών τομέων, είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την καλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς». Γι' αυτό και πρέπει να υπάρξει «συντονισμός» από την ΕΕ των «εθνικών νομοθεσιών, που είναι ασύμβατες με τους στόχους της εσωτερικής αγοράς».

Οι χτεσινές προτάσεις της Κομισιόν προς τη ΔΔ στοχεύουν στην ενίσχυση της γενικευμένης ταξικής επίθεσης του κεφαλαίου κατά της μισθωτής εργασίας, της οποίας το «πράσινο φως» θα δοθεί στο έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Λισαβόνας (23/24 Μάρτη). Η Κομισιόν έχει ήδη παρουσιάσει συνολική «Ατζέντα για την οικονομική και κοινωνική ανανέωση της Ευρώπης» ως «συνεισφορά» στη Σύνοδο Κορυφής της Λισαβόνας, ήδη από την 28/2/2000. Τα φορολογικά και τα ασφαλιστικά αποτελούν και το βασικό κορμό των «συστάσεων» της Κομισιόν, την περασμένη Τρίτη, στους «Γενικούς Προσανατολισμούς Οικονομικών Πολιτικών» (ΓΠΟΠ) της ΕΕ, όπου και αποκαλύφθηκαν οι συμφωνίες των Βρυξελλών με την κυβέρνηση της Ελλάδας και άλλων κρατών - μελών της ΕΕ, για «ριζική μεταρρύθμιση εντός του 2000».

Η φετινή χρονιά, αλλά και η επόμενη, είναι καίριας σημασίας για τη ριζική ανατροπή εργατικών κεκτημένων δεκαετιών, στα μισθολογικά και τα ασφαλιστικά, ενόψει της κυκλοφορίας του ΕΥΡΩ, από 1/1/2002 ως «ενιαίου και αποκλειστικού», δηλαδή του μόνου νόμιμου νομίσματος στη «ζώνη ΕΥΡΩ» της ΟΝΕ του Μάαστριχτ. Και η Κομισιόν, ως «γενικό επιτελείο» του κεφαλαίου προωθεί το «συντονισμό» των κυβερνητικών πολιτικών, την παραχώρηση «αρμοδιοτήτων» στις Βρυξέλλες και τη λήψη αποφάσεων με ειδική πλειοψηφία, αν χρειαστεί επιβολή κανόνων στα πλαίσια του Συμβουλίου.

Γενική επίθεση κατά των εργαζομένων

Η ΔΔ, που θα αποφασίσει «εντός του 2000» την αυταρχική πολιτική αναθεώρηση της ΕΕ, αφορούσε μέχρι τώρα, την αναθεώρηση της δομής και λειτουργίας των «οργάνων» της ΕΕ, τον «αποτελεσματικότερο» τρόπο λήψης των αποφάσεων, τις μορφές «ξεχωριστής συνεργασίας» των ευρωπαϊκών «μεγάλων δυνάμεων» και τη στρατιωτικοποίηση της ΕΕ. Το γεγονός ότι η Κομισιόν «συμπληρώνει» τις προτάσεις υπό διαπραγμάτευση με τα φορολογικά και τις κοινωνικές πολιτικές, αποδεικνύει αφ' ενός τη στρατηγική στόχευση του κεφαλαίου και αφ' ετέρου το «σκεπτικισμό» των Βρυξελλών για τις πραγματικές δυνατότητες κρατών - μελών και κυβερνήσεων να προωθήσουν «έγκαιρα και αποτελεσματικά» τον ταξικό ανταγωνισμό στο εσωτερικό των ευρωπαϊκών χωρών. Οπως τόνισε ο πρόεδρος της Κομισιόν Ρ. Πρόντι, είναι «βασικής σημασίας, εν όψει διεύρυνσης, να καλυτερεύσει ο μηχανισμός λήψης απόφασης της ΕΕ, ο οποίος συχνά μπλοκάρεται από εθνικές θέσεις» και, μάλιστα, «ιδιαίτερα στους τομείς της φορολογίας και της κοινωνικής ασφάλισης παρατηρείται παράλυση στη λήψη αποφάσεων μεγάλης σημασίας». Οσον αφορά τα φορολογικά, η Κομισιόν τονίζει ότι «επιβάλλεται κοινή προσέγγιση, προκειμένου να αρθούν τέτοιου είδους εμπόδια στην καλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, ειδικότερα όταν οι εμπλοκές αυτές οδηγούν σε διακρίσεις, διπλή φορολόγηση ή φοροδιαφυγή. Η επιταγή της αποτελεσματικότητας επιβάλλει γι' αυτά τα φορολογικά ζητήματα την απόφαση με ειδική πλειοψηφία».

Αποδίδεται μεγάλη σημασία «ειδικότερα στο κοινό σύστημα ΦΠΑ ή ακόμα στο σύστημα κυκλοφορίας και ελέγχου προϊόντων, στα οποία επιβάλλεται ειδικός φόρος κατανάλωσης». Η Κομισιόν προτείνει να ακολουθηθεί η ίδια προσέγγιση και στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης, στα πλαίσια της «ελεύθερης κυκλοφορίας εργαζομένων», σύμφωνα με τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου. Ανεξάρτητα από τις «κατευθύνσεις» της Συνόδου Κορυφής της Λισαβόνας, προτείνεται στη ΔΔ να αποφασίσει ότι με ειδική πλειοψηφία θα μπορεί το Συμβούλιο Υπουργών να λαμβάνει μέτρα «συντονισμού των νομοθεσιών περί κοινωνικής ασφάλισης των εργαζομένων» (άρθρο 42) και μέτρα «στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής» και «στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης» (άρθρο 137) και «πλήρη εναρμόνιση της πολιτικής».

Η επέκταση της αρχής της ειδικής πλειοψηφίας, σύμφωνα με την Κομισιόν θα πρέπει να περιλάβει, εκτός από τους μισθωτούς, και «άλλους Ευρωπαίους πολίτες, καθώς και μη Κοινοτικούς υπηκόους που βρίσκονται σε νόμιμη κατάσταση». Οι αποφάσεις της Λισαβόνας θα ληφθούν ομόφωνα από τους 15 αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων, ενώ οι αποφάσεις της ΔΔ θα ληφθούν στα τέλη του 2000, και πάλι ομόφωνα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Παρισιού. Ο Ελληνας πρωθυπουργός μπορεί, αν θέλει, να διαφωνήσει, αλλά δεν θα το κάνει.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ